آفتاب

ابراز تردید عفو بین‌الملل نسبت به بی‌طرفی تحقیقات سعودی در پرونده خاشقجی

ابراز تردید عفو بین‌الملل نسبت به بی‌طرفی تحقیقات سعودی در پرونده خاشقجی

سازمان عفو بین‌الملل امروز -شنبه- نسبت به بی‌طرف بودن تحقیقات عربستان در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی ابراز تردید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ «راویه راجح» مسئول تحقیق در جنایات جنگی و حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل در توئیتی نسبت به بی‌طرف بودن تحقیقات سعودی در پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی ابراز شک و نگرانی کرد.

این موضوع به دنبال اعلام خبر تأیید قتل خاشقجی بر اثر مشاجره و درگیری با اعضای کنسولگری پس از گذشت ۱۹ روز از ناپدید شدنش مطرح شده است. 

راجح افزوده است: «سازمان عفو بین الملل در کنار سازمان‌های دیگر خواستار انجام تحقیقی مستقل و بی‌طرف از سوی سازمان ملل است». 

این عضو مسئول همچنین بر لزوم عدم وابستگی تحقیقات در پرونده خاشقجی به طرف متهم در این توطئه تأکید کرده است. 

راجح در ادامه گفت: «جهت تحقیق باید از طرف متهم در این قتل دور باشد به ویژه اینکه این طرف به مدت بیش از دو هفته آشکارترین حقایق را نیز انکار می‌کرد؛ چنان‌که شاهد عدم پاسخگوئی رسمی به پرسش‌های موجود و عدم شفافیت در این اظهارات هستیم». 

ریاض صبح امروز خبر بازداشت ۱۸ سعودی را منتشر کرد اما هیچ توضیحی در مورد مکان جسد خاشقجی ارائه نداده است. 

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی نیز چند مقام برجسته درباری از جمله «احمد العسیری» معاون رئیس دستگاه اطلاعات و «سعود بن عبدالله القحطانی» مشاور دربار سعودی را برکنار و دستور تشکیل کمیته بازبینی ساختار دستگاه اطلاعات به ریاست «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را صادر کرد. 

روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته از طرحی برای قربانی‌سازی عسیری در قضیه قتل خاشقجی خبر داده بود. 

چند روز قبل روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام بلندپایه ترک نوشت که خاشقجی دو ساعت پس از ورود به کنسولگری کشته و بدنش مثله شد. این خبر را رسانه‌های ترکی و غربی بارها تکرار کردند. 

این منبع گفته بود که مقام‌های بلندپایه امنیتی ترکیه به این نتیجه رسیده‌اند که خاشقجی با دستور سطوح بلندپایه دربار پادشاهی داخل کنسولگری کشته شده است. 

 

کد N1988685

وبگردی