آفتاب
با حضور اساتید ایرانی و خارجی؛

همایش مطالعه نقش علمی و تاریخی مدینه در شیعه در کلن برگزار شد

همایش مطالعه نقش علمی و تاریخی مدینه در شیعه در کلن برگزار شد

همایش مطالعه نقش علمی و تاریخی مدینه در شیعه به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس نخستین کتابخانه تخصصی شیعه در اروپا به دست دکتر عبدالجواد فلاطوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر،  همایش مطالعه نقش علمی و تاریخی مدینه در شیعه به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس نخستین کتابخانه تخصصی شیعه در اروپا به دست دکتر عبدالجواد فلاطوری، توسط دانشگاه کلن و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در ادامه گزارشی کوتاه از این همایش به قلم حجت الاسلام محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) که از ارائه کننندگان مقاله در این همایش بود از نظر شما می گذرد.

نشست علمی "علوم اسلامی، اخلاق و هنر در جهان تشیع: بررسی موردی مدینه" ۲۶ مهرماه کار خود را در محل یک بنای تاریخی متعلق به دانشگاه کلن به نام قصر وان Wchloss Wahn که در سال ۱۷۵۷ م. ساخته شده است، آغاز  کرد.

محل این نشست یک سالن کوچک، کم‌نور و پر از نقاشی دیواری ویژه تئاتر در این قصر با حداقل تجهیزات متعارف بود. در آغاز جلسه دیروز، مقاله‌ای کوتاه از سوی از سوی خانم دکتر کتایون امیرپور به زبان انگلیسی با عنوان "کتابخانه شیعی عبدالجواد فلاطوری و مطالعات اسلامی در دانشگاه کلن" ارائه شد. درباره ایشان و کتابخانه مرحوم فلاطوری یادداشتی جداگانه نوشته خواهد شد.

سپس ۹ مقاله از ساعت ۱۰ صبح تا پنج بعد از ظهر به این ترتیب ارائه شد. مقاله اول از سوی دکتر احمدعلی حیدری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان تبیین اصول اخلاقی حضرت محمد صلی الله علیه و آله در مدینه از نظر اخلاق اگزیستانسیال" به زبان آلمانی بود که نقطه محوری آن ضمن اشاره به ملاقات مرحوم فلاطوری با هایدگر، تکیه بر این بود که آن دسته از اندیشمندان مسلمان که تجربه زیستن در غرب دارند و آن را از نزدیک فهم کرده‌اند دریافته‌اند که راه شناساندن فرهنگ و معارف اسلامی به مخاطب غربی بهره‌گرفتن از مفاهیم انسان‌شناختی اگزیستانسیالیسم است

کد N1988124

وبگردی