آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

عاملی که باعث ازدست رفتن کرسی نایب رئیسی فیده برای شطرنج ایران شد

عاملی که باعث ازدست رفتن کرسی نایب رئیسی فیده برای شطرنج ایران شد

به گفته رئیس فدراسیون شطرنج، تصمیم شخصیِ کامبوزیا و اصراری که وی برای حفظ کرسی نایب رئیسی فیده در جریان رای گیری داشت، منجر به از دست رفتن این پست برای شطرنج ایران شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتاد و نهمین کنگره فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) دو هفته پیش در حاشیه المپیاد جهانی در باتومی گرجستان برگزار شد و طی آن انتخابات کرسی ها و کمیته های مختلف این فدراسیون هم انجام شد. 

در جریان همین انتخابات، محمد جعفر کامبوزیا نتوانست آرای لازم را برای پست نایب رئیسی کسب کند و بعد از هشت سال حضور متوالی در این پست، آن را از دست داد. البته که «آرکادی دوورکوویچ» رئیس جدید فیده  در پایان انتخابات، کامبوزیا را به عنوان نایب رئیس افتخاری خود معرفی کرد اما آنچه اهمیت دارد اینکه یک کرسی رسمی برای ورزش ایران از دست رفته است و عهده دار شدن یک مسئولیت به صورت افتخاری هم نمی تواند جای آن را پُر کند.

اما «چه عاملی باعث شد کامبوزیا نتواند برای سومین دوره پیاپی، کرسی نایب رئیسی فیده را حفظ کند؟»؛ این پرسشی بود خبرنگار مهر قصد داشت پاسخ آن را از شخصِ کامبوزیا جویا شود اما وی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد. این در حالی است که به گفته پهلوان زاده، یک تصمیم گیری اشتباه از سوی کامبوزیا منجر به از دست رفتن کرسی نایب رئیسی شد. 

مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: فدراسیون جهانی شطرنج فقط یک کرسی برای نایب رئیسی ندارد کمااینکه در تیم کاری اعلام شده که از سوی «آرکادی دوورکوویچ» هم دو نفر به عنوان نایب رئیس معرفی شده بودند. در کل در انتخابات انجام شده، ۱۰ نفر به عنوان نایب رئیس معرفی شدند. ۵ نفر از آنها به صورت انتصابی و ۵ نفر در قالب رای گیری و انتخابات مشخص شدند.

وی ادامه داد: برای تعیین ۵ نایب رئیسی که قرار  بود به صورت انتصابی عهده دار این مسئولیت شوند، به کامبوزیا هم پیشنهاد داده شد اما وی اعلام کرد که ترجیح می دهد در جریان انتخابات و با رای اعضای مجمع این پست را برای خود حفظ کند. بر همین اساس وی به عنوان کاندیدای نایب رئیسی در انتخابات شرکت کرد اما طی دو مرحله رای گیری نتوانست آرای لازم را برای این پست به دست بیاورد. 

پهلوان زاده تاکید کرد: علاوه بر کامبوزیا، ۱۰ نفر دیگر برای ۵ کرسی نایب رئیسی کاندیدا شده بودند. در پایان رای گیری نمایندگان آمریکا، بلاروس و اکوادور با کسب حداکثر آرا به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند. در این مرحله تعداد آرای کامبوزیا به حد نصاب نرسید. با توجه به اینکه تعداد اعضای مجمع انتخاباتی ۱۸۰ نفر بودند، کسب حداقل ۹۰ رای (۵۰درصد آرا) لازم بود در حالیکه کامبوزیا صاحب ۶۰ رای شده بود. نماینده ایران در این مرحله رای گیری چهارم شد و به مرحله دوم رای گیری رفت. 

وی در این رابطه افزود: در مرحله دوم رای گیری هم، کامبوزیا نتوانست آرای لازم برای پست نایب رئیسی را به دست بیاورد. در این مرحله رای گیری، آرای کاندیداهای نیجریه و گرجستان به حد نصاب رسید و آنها به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند. اینگونه شد که محمد جعفر کامبوزیا نتوانست در رای گیری موفق باشد و کرسی رسمی نایب رئیسی را حفظ کند. 

رئیس فدراسیون شطرنج با یادآوری اینکه کامبوزیا به عنوان نایب رئیس افتخاری همچنان با فیده همکاری دارد، گفت: جایگاه نایب رئیس افتخاری با نایب رئیسانی که منصوب شده یا صاحب رای شده اند، تفاوت زیادی ندارد طوریکه در تمام نشست ها از نایب رئیسان افتخاری هم دعوت می شود. امیدواریم شطرنج ایران از حضور کامبوزیا به عنوان نایب رئیس افتخاری در فیده کمک بگیرد.

کد N1988083

وبگردی