آفتاب
یک هفته با کتاب؛

از پلمب کتابفروشی‌های تهران تا داستان‌خوانی اتریشی‌ها

از پلمب کتابفروشی‌های تهران تا داستان‌خوانی اتریشی‌ها

پلمب کتاب‌فروشی‌هایی که به عرضه کتابهای غیرقانونی منتشر شده در ایران مشغول بودند تا برپایی شب نویسندگان اتریش و داستان‌خوانی آنها در تهران در صدر اخبار کتاب در هفته گذشته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: این هفته از نظر خبرهای مهم و تاثیرگذار حوزه کتاب و نشر در ایران، دربرگیرنده خبرهای زیادی نبود و گزارش مروری آن زیر ۱۰ خبر است. بین خبرهای داخلی، برگزاری چند نشست درباره هماهنگی‌های برگزاری هفته کتاب و در حوزه اخبار خارجی هم پایان نمایشگاه کتاب فرانکفورت از جمله مهم‌ترین‌ها هستند.

گزارش این هفته ۸ خبر دارد که ۳ عنوانش بین‌المللی و ۶ خبرش هم مربوط به رویدادهای داخلی است. در این میان، ۲ خبر درباره هفته کتاب، ۲ خبر از برنامه‌های شهر کتاب و یک خبر درباه پلمب یک کتابفروشی است. بین اخبار خارجی هم یک خبر درباره نمایشگاه فرانکفورت، خبری درباره جایزه بوکر و خبری هم درباره اصلاح قانون حق‌التالیف در پارلمان اروپا است.

در ادامه گزارش مرور خبرهای حوزه کتاب را در این هفته از نظر می‌گذرانیم؛

برگزاری جلسه معرفی اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال

جلسه معرفی اعضای  هیئت علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ظهر یکشنبه ۲۲ مهر با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مختاری، احمدعلی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال، ‌ هادی خانیکی، رضا اکبری، ولی الله محرابی، مریم حسینی و جواد محقق در دفتر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

برگزاری دومین نشست ستاد برگزاری هفته کتاب

دومین نشست ستاد برگزاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب هم که اولین نشستش چندی پیش برگزار شده بود، روز سه شنبه ۲۴ مهر با حضور نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مشارکت کننده در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

پلمب یک کتابفروشی در تهران

یکی از خبرهای روز چهارشنبه این هفته این بود که کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان، روز سه‌شنبه بیست و چهارم مهرماه ۹۷ با مساعدت و همکاری پلیس امنیت و دستور قضایی، مجموعه‌ای کتاب قاچاق را که در یک کتابفروشی در محدوده خیابان کارگر به فروش می‌رسید، کشف و جمع‌آوری کرد.

کتاب‌های جمع‌آوری شده که در حجم یک وانت‌بار است و از یک کتابفروشی به‌دست آمده، با دستور قضایی «توقیف» و کتابفروشیِ مذکور «پلمب» شد.

داستان‌خوانی نویسنده اتریشی در شهر کتاب

عصر سه‌شنبه این هفته هم همزمان با هفته کتاب کشور اتریش، نشست «اتریش می‌خواند» همزمان با دیگر کشورها در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد و در آن، آلویس هوتشنیگ نویسنده اتریشی به داستان‌خوانی پرداخت.

رونمایی از تصحیح جدید حدیقه‌الحدیقه سنایی

خبر دیگر از شهر کتاب این‌که نشست تحلیل جایگاه محمدتقی مدرس‌رضوی در تصحیح آثار سنایی در قالب یکی از نشست‌های درسگفتارهایی درباره سنایی؛ و رونمایی از تصحیح جدید حدیقة‌الحقیقه دیروز چهارشنبه ۲۵ مهر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. این تصحیح توسط محمدجعفر یاحقی و مهدی زرقانی انجام شده است.

پایان نمایشگاه کتاب فرانکفورت

شاید مهم‌ترین خبر در حوزه بین‌الملل این گزارش، پایان کار هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت باشد. این رویداد که هفته گذشته آغاز شده بود، روز یکشنبه این هفته به کار خود پایان داد.

موافقت پارلمان اروپا با انجام اصلاحات قانون حق التالیف

دیگر خبر مهم بین‌المللی این هفته مربوط به قاره اروپا می‌شود و به موجب آن، پارلمان اروپا به اصلاحات پیشنهاد شده در قانون حق التالیف رای مثبت داد. این طرح موضوع اختلاف نظرهای متعدد بین مولفان، هنرمندان و ناشران از یک سو، و شرکت های بزرگ فعال در حوزه دیجیتال و فعالان آزادی انتشار مطالب در اینترنت از سوی دیگر بود که در نهایت با ۴۳۸ رای موافق، ۲۲۶ رای مخالف و ۳۹ رای ممتنع (از ۷۰۳ نماینده) به تصویب رسید.

در نشست نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ در روز دهم اکتبر، نسخه اصلاح شده طرحی که پیشتر در ۵ ژوئیه گذشته رد شده بود، تصویب شد. بر اساس این مصوبه، حق التالیف دیگری برای ناشران خبری در نظر گرفته شده است.

معرفی برنده جایزه بوکر ۲۰۱۸

آخرین خبر بین‌المللی گزارش اخبار حوزه کتاب این هفته هم درباره جایزه بوکر است. این خبر دیروز چهارشنبه منتشر؛ و طبق اطلاعات آن، آنا برنز به عنوان برنده جایزه من بوکر ۲۰۱۸ معرفی شد و نام خود را به عنوان نخستین نویسنده از ایرلند شمالی که این افتخار نصیبش شده، ثبت کرد. وی برای رمان «شیرفروش» این جایزه را دریافت کرد.

این رمان در شهری از ایرلند شمالی می‌گذرد و درباره یک دختر کم سن است که با مردی آشنا و مجبور می‌شود با او ارتباط برقرار کند. جایگاه مرد در جامعه این دختر را مجبور به تحمل وی می‌کند و دختر به دلیل تهدیدهای وی در فضایی ناامن به سر می‌برد.

کد N1987963

وبگردی