آفتاب

ترور چند مقام ارشد افغانستان | انتخابات پارلمانی در قندهار یک هفته به تعویق افتاد

ترور چند مقام ارشد افغانستان | انتخابات پارلمانی در قندهار یک هفته به تعویق افتاد

همشهری آنلاین: در پی ترور چند مقام ارشد افغانستان در قندهار، ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده که به درخواست مردم قندهار و پیشنهاد کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار تا یک هفته دیگر به تعویق افتاده است.

به گزارش بي بي سي، در خبرنامه كاخ ریاست جمهوری افغانستان آمده که نشست اختصاصی شورای امنیت ملی افغانستان به ریاست محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ظهر امروز( جمعه ۲۷ میزان/مهر) برگزار شده است.

شورای امنیت در این نشست تصویب کرده که انتخابات پارلمانی ولایت قندهار به دلیل حادثه امنیتی روز گذشته با یک هفته تاخیر برگزار و تاریخ برگزاری مجدد آن توسط کمیسیون انتخابات اعلام می‌شود.

قرار است فردا، روز شنبه (۲۸ میزان/مهر) انتخابات پارلمانی در افغانستان برگزار شود.

تصمیم به تعویق افتادن انتخابات در ولایت قندهار پس از آن گرفته شده که روز گذشته در حمله طالبان به دفتر والی قندهار ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار، مومن حسین خیل، رئیس اداره امنیت قندهار کشته شدند.

در این حمله همچنین زلمی ویسا، والی ولایت قندهار زخمی شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بعد از حمله خونین قندهار هیاتی را به ریاست معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان همراه با نیروهای ویژه به ولایت قندهار فرستاد.

براساس گزارشها اکنون در سراسر شهر قندهار نیروهای ارتش و کماندوها مستقر و اوضاع امنیتی را در این شهر تحت نظر دارند.

علاوه بر قندهار، ولایت غزنی نیز از ولایت‌های دیگر افغانستان است که انتخابات در این ولایت به دلیل تنشهای سیاسی به زمان نامشخصی به تعویق افتاده است.

  • چند مقام ارشد افغانستان در قندهار ترور شدند

دويچه وله نيز در گزارشي در اين خصوص افزوده است : در عملیاتی که گروه طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته رئیس پلیس و رئیس تشکیلات امنیتی قندهار کشته شدند. فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان که در محل حضور داشت از این حادثه جان سالم به در برد.

در یک عملیات تروریستی در جنوب افغانستان، چند مقام ارشد ولایت قندهار کشته و زخمی شدند. به گزارش "تاگس‌شاو"، وب‌سایت شبکه یک تلویزیون آلمان این حادثه روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) رخ داده است.

عبدالرازق اچکزی، فرمانده قدرتمند پلیس قندهار و ژنرال عبدالمومن حسن خیل، رئیس تشکیلات امنیتی این ولایت پس از یک نشست امنیتی با حضور شمار دیگری از مقام‌های محلی و ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان هدف گلوله قرار گرفتند و جانشان را از دست دادند.

منابع آگاه به شبکه خبری "طلوع‌نیوز" گفته‌اند که عامل تیراندازی یکی از محافظان والی قندهار، زلمی ویسا بوده و در جریان تیراندازی متقابل ماموران انتظامی کشته شده است.

بر پایه برخی گزارش‌ها والی قندهار و یکی از فرماندهان ارشد نظامی منطقه نیز در میان قربانیان تیراندازی روز پنج‌شنبه بوده‌اند. "طلوع‌نیوز" به نقل از اختر ابراهیمی، معاون امنیتی وزیر کشور افغانستان این خبر را تکذیب کرده و می‌گوید این دو نفر مجروح شده و برای مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند.

گروه طالبان مسئولیت حمله روز پنج‌شنبه را بر عهده گرفته است. ژنرال عبدالرازق یکی از سرسخت‌ترین مخالفان افراطی ها در افغانستان به شمار می‌رود و پیش از این از چند سوءقصد جان سالم به در برده بود.

توماس روتیگ، کارشناس مسائل افغانستان به خبرگزاری آلمان می‌گوید ژنرال عبدالرازق فقط فرمانده پلیس قندهار نبود بلکه یکی از کسانی بود که آمریکایی‌ها برای مقابله با طالبان روی او زیاد حساب می‌کردند و جایگزین کردنش ساده نیست.

فرمانده پلیس قندهار که بارها به نقض حقوق بشر متهم شده به خاطر برخورد قاطعانه با شورشیان در منطقه قندهار شهرت بسیاری برای خود کسب کرده بود.

نشست امنیتی روز پنج‌شنبه به منظور هماهنگی برای تامین امنیت انتخابات پارلمانی افغانستان در روز شنبه برگزار شده بود. طالبان می‌کوشند با عملیات خشونت‌آمیز روند انتخابات و رای‌گیری را مختل کنند.

نات پیترز، سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان تائید کرده که در تیراندازی روز پنج‌شنبه دو آمریکایی مجروح شده‌اند. "طلوع‌نیوز" تعداد آمریکایی‌های مجروح را سه نفر گزارش کرده است.

بنابر این گزارش دولت افغانستان به شهروندان این کشور اطمینان داده که وضعیت در ولایت قندهار به حالت عادی بازگشته و نیروهای پلیس برای انتخابات در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

کد N1987738

وبگردی