آفتاب

آناتومی اقتصاد کشور مبتنی بر گردش علم و فناوری نیست/لزوم تاسیس رصدخانه علم و جامعه

آناتومی اقتصاد کشور مبتنی بر گردش علم و فناوری نیست/لزوم تاسیس رصدخانه علم و جامعه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در نشست هم‌اندیشی برای اثرگذاری بیشتر صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری در جامعه با اشاره به این‌که ارزیابی جامعه باید بر مبنای تحقق اهداف و سنجش آن بر 9 رکن مهم صورت گیرد ، از لزوم تاسیس رصدخانه علم و جامعه سخن گفت و خاطر نشان کرد: رتبه کیفیت اقتصاد در کشور پایین است که نیازمند تغییر آناتومی اقتصاد و ساختارشکنی در آن است، به نحوی که مبتنی بر گردش علم و فناوری باشد.

به گزارش ایسنا، یعقوب فتح‌اللهی امروز در پنل اثربخشی پژوهش در حوزه علم، اقتصاد و جامعه با بیان این‌که در خصوص میزان اثربخشی و اثرگذاری باید میزان تحقق اهداف ماموریت‌ها را ذکر کرد و نمی‌توان به صورت استنباطی پیرامون آن صحبت کرد، افزود: اثربخشی در جامعه زمان‌بر، قطعی و نظام‌مند و نهادمحور است، بنابراین باید دید برای اثربخشی و مدیریت علمی چه نهادهایی را ایجاد کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: باید شبکه بین چهار رکن دولت، مردم، موسسات اقتصادی و موسسات علمی ایجاد شود که به موجب آن تحقیقات از مقیاس آکادمیک خارج شده و از امتیازات کافی و پایدار که صرفا متکی بر دولت نیست، برخوردار باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به این‌که نظام ارزیابی جامع برای اثربخشی وجود ندارد، این موضوع را موجب تبدیل ارزیابی آن به برداشت‌های شخصی دانست و گفت: به منظور ارزیابی جامع باید اثربخشی را در 9 رکن اقتصاد (کیفیت اقتصاد)، محیط کسب‌وکار، حکمرانی، آموزش، سلامت، محیط زیست، امنیت، آزادی فردی و سرمایه اجتماعی مورد سنجش قرار دهیم تا تاثیرات اجتماعی تحقیقات آکادمیک ملموس شود.

فتح‌اللهی در همین زمینه رتبه کیفیت اقتصاد ایران را 103 اعلام و خاطر نشان کرد: مهم‌ترین عامل پایین‌بودن این رتبه آناتومی اقتصاد است که مبتنی بر گردش علم و فناوری نیست و از منابع طبیعی موجود تغذیه و حرکت می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که نیازمند ساختارشکنی هستیم، ادامه داد: برای اقتصاد ایران انجیلی مبتنی بر علم طراحی نکرده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در پایان افزود: به منظور ساختارشکنی در اقتصاد کشور باید منابع جدید تامین ارزش‌ها در نسبت اقتصاد ایران با جهان طراحی شده و نیز رصدخانه علم و جامعه به منظور ارزیابی اثربخشی پژوهش تاسیس شود.

انتهای پیام

کد N1987200

وبگردی