آفتاب
عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد:

حمایت مالی جدی از تیم های دانشگاهی فعال در عرصه میکروالکترونیک

حمایت مالی جدی از تیم های دانشگاهی فعال در عرصه میکروالکترونیک

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: برای توسعه صنعت میکروالکترونیک در کشور لازم است حمایت مالی جدی و موثر از تیم های تحقیقاتی دانشگاهی برای ایجاد تکنولوژی به عمل آید.

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله حدیدی در اجلاس هم اندیشی صنعت میکروالکترونیک که امروز در شهرک فناوری الکترونیک در ارومیه برگزار شد، عنوان کرد: صنعت میکروالکترونیک در حوزه های دفاعی، پزشکی، کامییوتر، مخابرات و ... کاربرد دارد که نوآوری های این حوزه منجر به تولید گوشی های هوشمند، تبلت ها و تلویزیون ها شده است.

وی با بیان اینکه تولید محصولات در حوزه میکروالکترونیک منجر به افزایش الکترونیک شده است، با اشاره به تبلت های تولید شده که در حوزه میکروالکترونیک ارتباط دارد، گفت: از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تعداد تبلت های تولید شده ۵۳۲ میلیون یونیت در سال بوده است که از این تعداد یک میلیون یونیت به کشور ایران اختصاص دارد.

به گفته حدیدی رشد صنعت میکروالکترونیک در کشورها تحولات زیادی بر جای گذاشته است ومنجر به فروش محصولاتی در این حوزه شده است.

وی افزود: میزان فروش محصولات در حوزه میکروالکترونیک در سال ۱۹۸۷ از ۳۳ میلیارد به ۴۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ رسیده است. این نشان می دهد که در حوزه میکروالکترونیک رشد ۱۴ برابری وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تاکید کرد: همه دنیا به صنعت میکروالکترونیک توجه ویژه ای دارند اما این حوزه تهدیداتی برای کشور ها نیز به ارمغان آورده است.

به گفته حدیدی سی پی یوها حاوی ساختارهای مخفی خارج از کنترل کاربر برای ارسال اطلاعات به مراکز تعیین شده هستند که این از جمله تهدیدات حوزه میکروالکترونیک به شمار می رود.

وی با اشاره به راهکارهایی در این زمینه تصریح کرد: سرمایه گذاری برای ارتقا سطح تحصیلات تکمیلی دانشجویان، ارتقا شدید استانداردهای آموزشی، حمایت های مالی جدی وموثر از تیم های دانشگاهی، ارتقا جدی استانداردهای فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد، ارزیابی دقیق تیم های تحقیقاتی از جمله رفتارهای توسعه صنعت میکروالکترونیک برای توسعه این صنعت به شمار می رود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود: همچنین سرمایه گذاری در حد ۵ میلیارد دلار در مدت حدود ۷سال با برنامه ریزی های مشخص شده، تجهیز و حمایت از تحقیقات هدفمند دانشگاهها و ایجاد سه مجموعه کوچک و سه یا ۴ مجموعه، تامین سالیانه ۱۰ میلیون دلار برای نمونه سازی آی سی ها می تواند به عنوان راهکاری برای توسعه صنعت میکروالکترونیک در کشور محسوب شود.

حدیدی با اشاره به راهکارهایی مبنی بر سرمایه گذاری در حوزه میکروالکترونیک گفت: متوقف کردن واردات موبایل برای ۵ سال و اختصاص ارز معادل به صنعت میکروالکترونیک، متوقف کردن واردات انواع خودرو برای ۵ سال و اختصاص ارز معادل به این صنعت و متوقف کردن خرید تجهیزات مخابراتی به مدت ۴ سال و اختصاص ارز معادل به این صنعت می توانند از جمله راهکارهایی برای توسعه بازار میکروالکترونیک به شمار رود.

کد N1987183

وبگردی