آفتاب
در پاسخ به مهر اعلام شد؛

پیشرفت ۳۴درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان/آستان‌قدس پیشنهاد کتبی بدهد

پیشرفت ۳۴درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان/آستان‌قدس پیشنهاد کتبی بدهد

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: تا کنون آستان قدس رضوی آمادگی خود برای سرمایه گذاری در ساخت خط آهن چابهار ـ سرخس را به صورت مکتوب اعلام نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی انتشار گزارشی با عنوان  «واکنش عجیب وزارت راه به درخواست آستان قدس/ پیشنهاد تکمیل خط آهن چابهار-سرخس در حد حرف بود» در خبرگزاری مهر در تاریخ ۸ مهر ماه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توضیحی به این شرح به دفتر خبرگزاری ارسال کرد:

 احداث راه آهن چابهار-زاهدان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک منطقه و با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی، ارتباط با دریای آزاد و امکان ترانزیت بار از شرق آسیا به کشورهای CIS و اروپای شرقی با ۶۱۰ کیلومتر طول به عنوان یک ابر پروژه ریلی در دستور کار قرار گرفت.

 قرارداد مطالعه و اجرای طرح چابهار-زاهدان در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۲ به صورت ترک تشریفات و در قالب EPC به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) واگذار و عملیات اجرایی عملا از ابتدای سال ۹۳ به صورت جدی آغاز شد.

 در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل طرح شامل زیرسازی، روسازی و ایستگاه ها ۳۴ درصد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی حدود ۵۰ درصد است.

هزینه‌کرد راه آهن چابهار ـ زاهدان: تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان

 نکته واضح اینکه اجرای این پروژه عظیم نیازمند منابع مالی گسترده است و تاکنون تنها قریب به ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال در قالب نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشارکت به این طرح پرداخت شده است که خود مؤید نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور به اهمیت طرح و تامین مالی آن از منابع داخلی است.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به جهت محدودیت منابع مالی جهت اجرای بخش شمالی کریدور (زاهدان-مشهد) به طول حدود ۹۴۰ کیلومتر، اقدام به تقسیم بندی طرح برای اجرای آن گرفته است. بدین صورت که بخش زاهدان-زابل-بیرجند به طول تقریبی ۶۳۰ کیلومتر از طریق فاینانس صورت می گیرد. در همین راستا نیز تفاهم نامه ای با یک شرکت چینی امضا و اخذ مجوزهای لازم و مذاکرات در دست پیگیری است. در بخش بیرجند تا محور بافق-مشهد نیز کنسرسیومی از چند شرکت پیمانکار داخلی تشکیل و مقرر است به میزان ۷۰ درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی و مابقی توسط کنسرسیوم و دولت تامین شود که با توجه به نظر مثبت صندوق توسعه ملی، امید است این امر محقق شود.

به موازات این تلاش ها و به منظور تسریع در اجرای طرح، مناقصه قطعه اول این پروژه از سمت محور بافق-مشهد تا گناباد به طول ۴۸ کیلومتر در اواخر سال ۹۶ برگزار و عملیات زیرسازی آن با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در حال انجام است.

آستان قدس تا به حال درخواست مکتوب سرمایه گذاری به شرکت ساخت نداده است

در خصوص پیشنهاد آستان قدس رضوی (ع) لازم به ذکر است که هرگونه پیشنهاد سرمایه گذاری می بایست به صورت مکتوب شامل استراکچر مالی، نحوه تامین مالی و بازپرداخت آن و همچنین سود درخواستی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارائه تا پس از بررسی و تأیید، مراحل بعدی آن طی شود که تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده و پیشنهاد مشارکت آستان قدس رضوی تنها در حد اخبار منعکس شده در رسانه ها بوده است.

 نکته قابل توجه اینکه شرکت متبوع تمایل به مدل های سرمایه گذاری مشارکتی نظیر BLT,BOT و فاینانس داخلی و خارجی را داشته و آماده مذاکره به صورت جدی با پیشنهاددهندگان واقعی است. در همین راستا نیز ضمن استقبال از تمامی پیشنهادهای سرمایه گذاری به روش های مذکور آمادگی کامل برای بررسی پیشنهاد مدون آستان قدس رضوی را نیز دارد.

 تکمیل کریدور ریلی شرق کشور جزء اولویت های اجرایی دولت بوده و شخص رئیس جمهوری و مجموعه وزارت راه و شهرسازی بر اجرای آن و برجسته کردن نقش بندر استراتژیک چابهار تاکید دارند.

کد N1986726

وبگردی