آفتاب
با راه اندازی آزمایشگاه ؛

امکان انجام آزمایشات حوزه ژئوتکنیک در کشور فراهم شد

امکان انجام آزمایشات حوزه ژئوتکنیک در کشور فراهم شد

با راه اندازی آزمایشگاه ژئوتکینیک در پردیس گرمسار دانشگاه صنعتی امیرکبیر امکان تعیین مشخصات مهندسی خاک‌ها و همچنین بررسی رفتار آنها تحت بارگذاری‌های مختلف در کشور فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آزمایشگاه ژئوتکنیک پردیس گرمسار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به مساحت کلی ۳۷۰ مترمربع مشتمل بر ۲۸۵ مترمربع فضای آزمایشگاه و ۸۵ مترمربع فضای اداری، با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سید احمد معتمدی رییس دانشگاه و دکتر محمد حسینی ورکیانی رئیس پردیس گرمسار افتتاح شد.

عملیات ساخت این آزمایشگاه در دی ماه ۱۳۹۶ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال و خرید تجهیزات آزمایشگاه نیز با هزینه‌ای در حدود ۸ میلیارد ریال انجام شد.

تجهیزات خریداری شده برای آزمایشگاه ژئوتکنیک مشتمل بر دو گروه کلی تجهیزات پایه و پیشرفته است که قابلیت انجام انواع آزمایش‌های مقدماتی و پیشرفته مکانیک خاک و دینامیک خاک را دارند.

دستگاه‌های «تحکیم»، «نفوذپذیری» و «برش مستقیم» از جمله مهمترین تجهیزات مقدماتی آزمایشگاه است. همچنین دستگاه‌های سه محوری دینامیکی، سه محوری استاتیکی اتوماتیک غیر اشباع، سیستم آزمایش کرنش کوچک، سی بی آر/ مارشال/ یونیورسال و دستگاه تک محوری اتوماتیک نیز در مجموعه دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاه نصب و راه‌اندازی شده‌ است.

این تجهیزات در تعیین مشخصات مهندسی خاک‌ها و همچنین بررسی رفتار آنها تحت بارگذاری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با استفاده از امکانات این آزمایشگاه، علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، امکان برقراری ارتباط با صنعت در قالب ارائه انواع خدمات مربوط به مکانیک خاک به پروژه‌های استانی و حتی سایر استان‌های کشور نیز فراهم شده است.

علاوه بر آن برنامه‌ریزی‌هایی برای خرید تجهیزات تکمیلی به منظور توسعه آزمایشگاه نیز در دست اقدام است که طبق برآوردهای انجام شده، اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال برای این منظور مورد نیاز است.

در طراحی آزمایشگاه، فضای مورد نیاز برای نصب تجهیزات جدید و توسعه امکانات آزمایشگاه نیز دیده شده است.

کد N1986508

وبگردی