آفتاب

تصمیم سازمان ملل برای گسترش دامنه فعالیت‌های بین‌المللی فلسطین

تصمیم سازمان ملل برای گسترش دامنه فعالیت‌های بین‌المللی فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با گسترش دامنه فعالیت بین‌المللی فلسطین موافقت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد  به فلسطین اجازه داد به عنوان یک عضو کامل این سازمان در نشست‌های سال ۲۰۱۹ فعالیت بیشتری داشته و ریاست نشست گروه کشورهای در حال توسعه را برعهده داشته باشد.

آمریکا، ‌رژیم صهیونیستی و استرالیا به همراه ۲۶ عضو دیگر سازمان ملل علیه این اقدام مجمع عمومی رأی مخالف دادند. این در حالی است که ۱۴۶ کشور به این طرح رأی موافق دادند و ۱۵ کشور هم در رأی‌گیری شرکت نکردند.

«جاناتان کوهن» معاون سفیرآمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «امکان حمایت از تلاش‌های فلسیطینی‌ها برای تقویت جایگاهشان خارج از چارچوب مذاکرات مستقیم وجود ندارد،‌ آمریکا دولت فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد». 

مردم فلسطین خواهان تشکیل دولتی مستقل در کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی هستند. رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۶۷ این مناطق را اشغال و قدس شرقی را نیز بدون مجوز قانونی بین‌المللی به آن‌ها ضمیمه کرد. 

فقط کشورهای عضو سازمان ملل می‌توانند تحت عنوان گروه‌های اصلی این سازمان اظهار نظر کرده و اقدام عملی انجام دهند.  

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ با اکثریت آراء دولت فلسطین را به صورت فعلی به رسمیت شناخت و این کشور را مانند واتیکان از وضعیت «نهاد ناظر» به عنوان دولت ناظر غیر عضو تغییر داد. 

با این اقدام سازمان ملل، فلسطین توانست در برخی رأی‌گیری‌های مجمع عمومی شرکت کند و در برخی گروه‌های بین المللی عضو شود اما منابع دیپلماتیک معتقدند که غیر عضو بودن فلسطین در این سازمان به آن اجازه می‌دهد فقط بعد از کشورهای عضو در نشست‌های مجمع سخنرانی کند. 

تصمیمی که مصر پیش‌نویس آن را آماده کرده است،‌ به فلسینی‌ها اجازه صحبت و سخنرانی را به عنوان دولت عضو و تحت عنوان گروه ۷۷ کشور در حال توسعه به آنها می‌دهد. از جمله حقوق تعیین‌شده در این طرح برای فلسطین، صدور بیانیه، ارائه پیشنهادات و مشارکت در طرح‌های پیشنهادی، اصلاحات و حق رد است. 

«جیلیان برد» نماینده استرالیا در سازمان ملل گفت: «عدم رأی استرالیا به این تصمیم نشان‌دهنده موضع طولانی‌مدت ما است مبنی بر اینکه تلاش فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک دولت در محافل بین‌المللی کمک چندانی به راهکار دو دولت نمی‌کند». 

 

کد N1986395

وبگردی