آفتاب
مدیرکل مشارکت‌های مردمی محیط زیست:

فضای مجازی بستر مناسب برای تبادل اطلاعات درست محیط زیستی است

فضای مجازی بستر مناسب برای تبادل اطلاعات درست محیط زیستی است

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شبکه‌های مجازی فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات درست و ارائه راهکار برای حل مشکلات محیط زیستی و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار مهر مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دانشجویان باید با ایده‌های جدید و خلاقانه در مسیر فرهنگ‌سازی محیط زیستی حرکت کنند، گفت: شبکه‌های مجازی فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات درست و ارائه راهکار برای حل مشکلات محیط زیستی و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست است.

ژیلا آقایی در چهاردهمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشورکه در بابلسر برگزار شد، با اشاره به اینکه متاسفانه منابع حیاتی کشور دچار آسیب‌های جدی شده است گفت: حتی باید بگویم که برخی منابع طبیعی کشور در معرض نابودی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید امیدوارانه درصدد بهبود وضعیت محیط زیست کشور برآییم، اظهارکرد: آیا در چنین وضعیت محیط زیستی آینده کشور محکوم به نابودی است و آیا نمی‌توانیم چشم‌اندازی برای کشور قائل باشیم؟ باید تاکید کنم که گزاره‌های این‌چنینی صرفا باعث گسترش نا امیدی می‌شود و از نظر علمی و اجرایی اساسا درست نیست.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آینده محیط زیست و کشور در دست مردم و حکومت است و باید امیدوارانه با به‌کار بردن ایده‌های جدید و خلاقانه به رفع مشکلات بپردازیم.

آقایی با اشاره به اتخاذ روش‌های نادرست در تصمیم‌سازی و اجرا که منجر به آسیب‌های محیط زیستی شده است گفت: در شرایط حاضر باید با مطالبه‌گری و اتخاذ روش‌های درست مسیر گذشته را تغییر دهیم و تغییرات باید مبتنی بر توسعه پایدار باشد. بدیهی است که این تغییرات از طریق ایده‌های خلاقانه دانشجویان محقق می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از شبکه‌های مجازی برای فرهنگ‌سازی محیط زیست تاکید کرد: گسترش ارتباطات و استفاده از شبکه‌های مجازی می‌تواند در ارتقای آگاهی و تقویت ایده‌ها به منظور حفظ محیط زیست موثر باشد البته توجه داشته باشیم که در فضای مجازی نباید نق و غر بزنیم بلکه باید دنبال ایده‌های خلاقانه به منظور تبادل اطلاعات و ارائه راهکار باشیم تا بهبود محیط زیست را به یک مطالبه عمومی برای جامعه تبدیل کنیم.

آقایی تاکید کرد: باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست می‌تواند در مسیر فرهنگ‌سازی محیط زیستی موثر باشد. بر اساس آمارها تعداد زیادی گروه‌های علمی و کانون‌های محیط زیستی در دانشگاه‌ها فعال هستند و باید تاکید کنم که صرف برگزاری نشست برای حل مشکلات محیط زیستی کارگشا نیست. به‌طور قطع برگزاری این نشست برای تبادل نظرات موثر است اما کار در حوزه محیط زیست نباید به این نشست‌ها خلاصه شود.

وی افزود: گذر از معضلات محیط زیستی بدون مشارکت همگان امکان‌پذیر نیست و این مشارکت‌ها از طریق اطلاع‌رسانی‌ ممکن خواهد شد بنابراین توقع آن است که دانشجویان در زمینه تولید ایده فعال شوند و از طریق ابزارهای های‌تک و فضای مجازی این ایده‌ها را ترویج کنند.

آقایی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست به بسیج همگانی نیاز دارد در پاسخ به پرسشی در مورد پروژه‌های عمرانی و ارزیابی‌های زیست محیطی اظهار کرد: سیاست دولت بر توسعه تکیه دارد و با توجه به مشکلات اشتغال در کشور نمی‌توان انتظار داشت که تنها به حفاظت فکر شود.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: سیاست دولت و سازمان حفاظت محیط زیست این است که تا حد ممکن در طرح‌های توسعه‌ای، توسعه پایدار اعمال و اجرایی شود. باید بدانیم که حفاظت صرف ممکن نیست و سازمان حفاظت محیط زیست حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از تخریب‌های محیط زیستی انجام می‌دهد اما باید بدانیم توسعه کشور ضروری است و باید انجام شود و تلاش می‌کنیم که ارزیابی‌ پروژه‌ها از منظر اجتماعی و محیط زیستی به شکلی باشد که تخریب‌ها به حداقل برسد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد سرنوشت فعالان محیط زیست بازداشت شده اظهار کرد: مسلما بحث مربوط به فعالان محیط زیست که در شرایط مناسبی نیستند مفصل است. سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند که اگر فعالان محیط زیست، مقصر نیستند هرچه سریع‌تر رفع اتهام شود. رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر این ماجرا بوده است تا مشکل آنان حل شود. به هر حال آنچه از دست سازمان حفاظت محیط زیست برمی‌آید، انجام شده است.

آقایی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست گفت: می‌دانیم که تعداد فارغ‌التحصیلان محیط زیست بیکار زیاد است. بیشتر افرادی که در سازمان حفاظت محیط زیست استخدام شده‌اند، تحصیلکرده رشته محیط زیست هستند اما دفاتر تخصصی به متخصصان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر نیز نیاز دارند. برای مثال در دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست متخصص آب نداریم و این سازمان حق دارد که برای این دفتر فرد متخصص استخدام کند.

وی تاکید کرد: نحوه جذب نیرو در سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس اعلام نیاز معاونت‌ها و دفاتر تخصصی بوده است و به هیچ وجه این طور نیست که یک فرد برای استخدامی‌ها تصمیم گرفته باشد.

چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور صبح امروز (۲۴ مهرماه) در دانشگاه مازندران در شهر بابلسر با حضور نمایندگانی از وزارت علوم، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف با همت جهاد دانشگاهی کشور آغاز به کار کرد. این گردهمایی تا فردا (۲۵ مهرماه) ادامه خواهد داشت.

در ادامه ی این گردهمایی، گروه های دانشجویی به همراه مدیران و مسئولان حاضر در مراسم، برنامه نمادین پاکسازی ساحل را انجام دادند و کارگاه «روش شناسی فعالیت در تشکل های دانشجویی» و کارگروه مدیریت پسماند»  کارگروه «آب» و کارگروه «اکوتوریسم» با حضور دانشجویان برگزار شد.

چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی سه شنبه و چهارشنبه ۲۴ و ۲۵ مهر ماه جاری به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و با همکاری جهاد دانشگاهی مازندارن در حال برگزاری است.

کد N1985693

وبگردی