آفتاب

تصویب طرح الزام شهرداری به تصویب انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی

تصویب طرح الزام شهرداری به تصویب انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی

بررسی طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی موضوع دستور جلسه نود و چهارم شورای شهر تهران بود که با رای تمامی ۲۰ نفر اعضای حاضر در جلسه کلیات آن به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در تشریح این دستور جلسه به جمع بندی سه کمیسیون برنامه بودجه، شهرسازی و معماری و حقوقی شورای شهر تهران اشاره کرد و افزود: زمانی که اطلاعات در دسترس عموم قرار می گیرد ظرفیت برای نظارت همگانی مهیا می شود. در چنین شرایطی است که تخلف و سوءاستفاده از دسترسی به اطلاعات که در گذشته تنها برای یک عده خاص آزاد بوده به حداقل می رسد.

 وی تاکید کرد: این طرح کاملا به حفظ حریم شخصی افراد پایبند بوده و تنها اطلاعاتی که به حق عمومی بازمی گردد را منتشر می کند.

 عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: در هیچ کجای این انتشار نام مالک منتشر نمی شود همچنین در این موضوع تنها پلان بیرونی منتشر شده و پلان داخلی منتشر نمی شود.

 آروین ادامه داد: انتشار عمومی اطلاعات فاز نخست در این اقدام است و چرخه نظارت در فازهای بعدی تکمیل خواهد شد.

 وی تاریخی که برای انتشار اطلاعات شهرسازی در نظر گرفته شده است را ابتدای سال ۹۷ دانست و اظهار داشت: دلیل انتخاب این تاریخ نیز به زمان تغییر مدیریت در شهرداری بر می گردد و بر مبنای آن اگر کسی از این تاریخ تخلف داشته باشد، مشخص می شود.

 عضو هیات رئیسه شورا در خصوص انتشار اطلاعات در پیش از این تاریخ نیز اظهار داشت: انتشار اطلاعات شهرسازی پیش از این تاریخ به منظور شناسایی تخلفات موضوع دیگری می تواند باشد که اجرای آن در قالب این طرح، هم مشکل بوده و هم زمان بر است.

 رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران به موضوع انتشار اطلاعات کل پلاک های ثبتی در قالب این طرح اشاره کرد و گفت: مبنای این طرح از شهرداری مشهد گرفته شده است و هدف آن مشخص کردن میزان پیشرفت پروژه ها به منظور جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی است.

آروین در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به موضوع مطرح شده در خصوص امکان ایجاد مشکلات در بین شهروندان بر اثر انتشار این اطلاعات تاکید کرد: نهادی که مسئول صدور مجوزهای شهرسازی است، شهرداری تهران است، از این رو انتشار این اطلاعات می تواند از تخلفات شهرداری جلوگیری کند و رویکرد آن پیشگیری از تخلفات است.

 وی در خصوص محل اعلام تخلفات عمومی نیز گفت: برای این موضوع لینک سامانه ۱۸۸۸ شهرداری که مسئولیت بازرسی در شهرداری را دارد در این سامانه گنجانده شده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی بر ضرورت تکمیل این طرح تاکید کرد.

وی گفت: انتشار اطلاعات به تنهایی نمی تواند مشکلی را حل کند، بلکه باید آئین رسیدگی به تخلفاتی که شهروندان شناسایی می کنند نیز مشخص شود.

 محسن هاشمی تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر شهروندی تخلفی را شناسایی کرد باید بداند که این موضوع را چگونه اطلاع دهد، از چه روشی پیگیری و تا چه زمانی می شود این اعتراض صورت گیرد، چراکه ممکن است مالک در ملکش هزینه کرده باشد و دیگر پیگیری موضوع، موجب ایجاد فتنه در میان مردم شود.

 رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: این اطلاعات مربوط به مردم است و انتشار آن می تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد از این روی برای جلوگیری از فتنه و مشکلات این چنینی بین مردم باید محدودیت هایی تعریف شود، از جمله مشخص کند  تا چه زمانی اعتراض امکان پذیر می باشد.

 هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: حساسیت بر روی انتشار این اطلاعات به دلیل  این است که مربوط به مردم  است. اگر این اطلاعات مربوط به شهردار و شهرداری بود چنین حساسیتی را نداشت.

وی با بیان اینکه در گذشته نیز اعتراضات عمومی نسبت به تخلفات شهرسازی در شهر تهران وجود داشت، گفت: به عنوان نمونه در محله جماران برای ساخت و ساز در باغی، مجوز ایجاد دو برج گرفته شده بود که امروز سه برج در آنجا ساخته شده است و علی رغم اعتراض همسایگان این موضوع به جایی نرسید، از این رو باید سازوکارهای چرخه نظارت عمومی در انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی مشخص شود.

کد N1985652

وبگردی