آفتاب

ضرورت تقویت نظریه‌پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها

ضرورت تقویت نظریه‌پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: وقتی فرهنگ گفت و گو در دانشگاه‌ها شکل نگیرد یک آسیب و مانع محسوب می‌شود، بنابراین لازم است کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها شکل گیرد و تقویت شود.

به گزارش ایسنا، محمدحسین حسنی 24 مهرماه در آیین اختتامیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی غرب کشور، اظهار کرد: در تمام کارهایی که در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد، تلاش می‌شود که پیوسته و پشت سرهم، دارای معنا و ردیف باشند.

وی افزود: اگر کاری آغاز می‌شود باید با همت و استقامت آن‌ها را پیش برد، به روزرسانی و بازنگری کرد تا بتوان روزانه کارهای شایسته‌تری را ارائه داد.

حسنی با اشاره به اینکه ایده کوچکی در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی از اوایل دهه 80 شکل گرفت، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر شکل‌گیری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی تاکید داشتند، ولی ایده‌ای شکل نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: وقتی فرهنگ گفت و گو در دانشگاه‌ها شکل نگیرد یک آسیب و مانع محسوب می‌شود، بنابراین لازم است کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها شکل گیرد و تقویت شود.

حسنی با بیان اینکه ایده برای اثر بخشی، باید به مسابقه تبدیل شود، گفت: هر کاری برای اثربخشی بالا، باید تبدیل به یک بازی شود و از این طریق فضای گفت و گوی محترمانه و مودبانه همراه با استدلال، در فضای دانشگاهی تقویت و شکل گیرد.

وی بیان کرد: در هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی بیش از 600 تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور در این رقابت شرکت کردند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه سال گذشته چهارمحال و بختیاری با فاصله بسیار زیاد توانست رتبه نخست کشوری را در تعداد تیم‌های شرکت‌کننده کسب کند، تصریح کرد: میزبانی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی منطقه غرب کشور به این دلیل به چهارمحال و بختیاری واگذار شد که این استان در برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی تلاش بسیاری کرده است.

وی اضافه کرد: از زمانی که گروه‌ها و افراد در مسابقات حضور دارند و با یکدیگر مطالعه و مباحثه می‌کنند تا بعد از پایان رقابت در بیرون سالن این رقابت‌ها ادامه دارد و استدلال‌های خود را با یکدیگر مرور می‌کنند که این امر می‌تواند موجب پر کردن اوقات فراقت شود.

حسنی گفت: برگزاری مناظرات دانشجویی فرصتی بی‌نظیر فراهم کرده تا افراد به دنبال تحقیق، مطالعه، مباحثه و مکاشفه بروند و معانی و استدلال‌های جدید را کشف کنند.

وی تصریح کرد: حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی توانسته با برگزاری مناظره دانشجویی به بخشی از منویات رهبری نزدیک شود که استقبال خوبی در سطح کشور از این مسابقه شکل گرفته و دانشجویانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند این رقابت را بسیار جدی می‌گیرند که این امر یکی از کارهای بزرگی است که جهاد دانشگاهی انجام می‌دهد.

حسنی برگزاری مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای از پایان نامه‌های دانشجویی دوره ارشد و دکتری در سطح جهانی و اعطای تندیس فداکاری دانشجویان را از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی که مجموعه وسیعی از کارهای فرهنگی را انجام می‌دهد، برشمرد.

در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بیان کرد: زمانی باید متاسف شویم که جامعه بیزار از بحث گفت و گو شود.

نادر پور ارشد گفت: خوشبختانه جهاد دانشگاهی کار وزینی انجام داده است که چنین مناظراتی را برگزار می‌کند و موجب می‌شود فضای گفت و گو در جامعه تقویت شود.

وی گفت: لازم است در مناظره به فن بیان و بیان مطالب، محتوا و زاویه ورود به بحث و نتیجه‌گیری توجه کرد.

پور ارشد با اشاره به لزوم نفوذ مناظره به قسمت‌های مختلف دانشگاه، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی مناظره را بسیار خوب آغاز کرده که در سطح تعلیم و تمرین است، باید به سطح دیگری ترویج داده شود و برای تولید گفتمان به سطح کاربردی ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه امروزی نیازمند خوراک فکری است و باید آن را در چارچوب مشخص به جامعه تحویل داد.

انتهای پیام

کد N1985610

وبگردی