آفتاب

کارکرد متغیرهای سیاسی بر بازار انرژی: ایران و خاشقجی ۲ عامل افزایش قیمت نفت

کارکرد متغیرهای سیاسی بر بازار انرژی: ایران و خاشقجی ۲ عامل افزایش قیمت نفت

آمریکا مصر است که توان مقابله با خلأ نفتی ایران ناشی از اعمال تحریم‌ها را با حمایت مؤکد عربستان سعودی مبنی بر پوشش کمبود منابع دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از الاخبار، تهران همزمان با افزایش قیمت نفت متأثر از متغیرهای سیاسی بار دیگر تأکید کرده است که صادرات نفت خام خود را ادامه داده و آمریکا نمی‌تواند میزان صادرات نفت ایران را صفر کند. 

همزمان با دور جدید تحریم‌های ایران و همچنین بحران عربستان سعودی در پی موضوع ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و تبانی این رژیم با آمریکا، قیمت نفت متأثر از کارکردهای سیاسی بوده و قراردادهای نفتی نیز به دنبال بازتاب‌های سیاسی موضوع خاشقجی و پای بندی زودهنگام کره‌جنوبی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و توقف خرید نفت از این کشور از آغاز ماه سپتامبر با شتاب فزاینده‌ای منعقد می‌شود. 

«خالد الفالح» وزیر نفت عربستان سعودی در اقدامی شتابزده برای مقابله با این اخبار آزار دهنده برای آمریکا دوباره بر پایبندی کشورش به افزایش تولید نفت تأکید کرده و گفته است که «عربستان سعودی تا حد زیادی ضربه آسیب‌های ناشی از تحریم ایران و تغییرات غیر منتظره در نیجریه  و لیبی و ونزوئلا را می‌گیرد». فالح تأکید کرد: «عربستان تلاش خود را برای حمایت از بازار در مقابل آسیب‌های ناشی از قیمت نفت خام ادامه خواهد داد». 

وزیر نفت عربستان دوباره تأکید کرد که ریاض می‌تواند تولید خود را تا سطح ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد، تولید فعلی ما روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است که در ماه آینده افزایش خواهد یافت. این افزایش سطح تولید در پاسخ به فشارهای آمریکا بر بازار هند، ‌یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهانی متکی به نفت ایران است. 

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی در وزارت تجارت هند گزارش داد: «دهلی نو از ورود به مکانیسم پرداخت دو جانبه ارز با ایران و چین برای تسهیل روند تجارت، کاملا مطمئن است».

آمریکا فشارهای خود را برای پایبندی کشورهای جهان به اعمال تحریم علیه ایران به ویژه در زمینه صادرات نفت ادامه می‌دهد. «برایان هوک» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به دنبال دیدار از هند دوباره تأکید کرد که واشنگتن همچنان به دنبال توقف کامل صادرات نفتی ایران است. 

هوک منکر پیامدهای منفی اعمال تحریم‌های مجدد در چهارم ماه نوامبر بر بازار شد. فرستاده ویژه آمریکا گفت که کشورش به دنبال به صفر رساندن واردات نفتی کشورهای دنیا از ایران است و ما با تمام کشورها در این زمینه همکاری می‌کنیم. وی در ادامه گفت: «وضعیت فعلی بازار متعادل بوده و کمک های خوبی به آن شده است. ما در حال حاضر باید بر این عوامل سیاسی تمرکز کرده و تحت تأثیر فضای روانی ایرانی‌ها قرار نگیریم». 

این مقام آمریکائی تأکید کرد که کشورش سطح تولید نفت خود را تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال آینده این رقم به میزان یک میلیون بشکه افزایش یابد.

در مقابل، تهران دوباره تأکید کرد که پروژه به صفر رساندن صادرات نفت ایران اجرا شدنی نیست. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تأکید کرد که آمریکا به این هدف خود دست پیدا نخواهد کرد. 

«الکساندر نوواک» وزیر نفت روسیه و «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران با یکدیگر دیدار داشتند. وزیر انرژی روسیه بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد که در این دیدار در مورد امکان تولید نفت بیشتر با یکدیگر گفت و گو کرده‌اند.

کد N1985343

وبگردی