آفتاب

از «یک عاشقانه آرام» تا امکان تازه برای مشمولان قبل از اعزام به سربازی

از «یک عاشقانه آرام» تا امکان تازه برای مشمولان قبل از اعزام به سربازی

اداره اجتماعی ایسنا، بیست و سومین روز از اولین ماه فصل پاییز را با انتشار بیش از ۵۰ خبر، مصاحبه و گزارش روی خروجی خود پشت سرگذاشت؛ خبرهایی که در شش سرویس خبری منتشر شد و در این میان خبرهایی از سرویس خانواده، حوادث و انتظامی بیشترین توجه مخاطبان را به خود اختصاص دادند.

به گزارش ایسنا، خبرهایی که بیشترین فراگیری را در میان اخبار اجتماعی امروز داشتند به همراه لینک مستقیم آن‌ها در ادامه آمده است:

امکان تازه برای مشمولان قبل از اعزام به سربازی

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح از فراهم شدن امکان مشخص کردن تاریخ اعزام به سربازی برای مشمولان فارغ‌التحصیل خبر داد.

وی درباره مهلت مجاز و مناسب برای تعیین تکلیف مشمولان سربازی پس از پایان تحصیل، اظهار کرد: مشمولان وظیفه حداکثر تا یک سال پس از فراغت از تحصیل فرصت دارند تا تکلیف سربازی خود را مشخص کنند و در غیر اینصورت وارد غیبت شده و امکان استفاده از یکسری تسهیلات سربازی برایشان وجود نخواهد داشت.

توضیحات پزشکی قانونی درباره پرونده «دنیا ویسی» و تکذیب یک ادعا

دکتر احمد شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده «دنیا ویسی» را تشریح و تاکید کرد که آنچه که از قول پزشک پزشکی قانونی مطرح شد، به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی درباره وضعیت پرونده "دنیا ویسی" اظهار کرد: پزشکی قانونی هنوز چیزی در این خصوص اعلام نکرده است.

یک عاشقانه آرام

یک عاشقانه آرام روایت زن و شوهر نابینایی است که خبرنگار سرویس خانواده ایسنا به بهانه روز جهانی عصای سفید روایتگر زندگیشان شده است. در بخشی از این روایت آمده است: بیشتر از دو سال است که آپارتمانی نقلی در طبقه چهارم از ساختمانی پنج طبقه با نمای سنگی در کوی فرهنگیان قرچک ورامین میزبان زندگی عاشقانه آقای "سلامی" و خانم "بلال" شده است. زوجی نابینا که برخلاف بسیاری از عاشقانه های اساطیری نه با خم ابرو و تاب گیسو و نه با خال لب و چال گونه به یکدیگر دل بسته‌اند، آنها حتی چهره یکدیگر را هم ندیده‌اند اما طی دو سال آنقدر عاشقی کرده‌اند که بیشتر زمان همراهی پنج ساعته از محل کار تا آپارتمانشان در آپارتمانشان، صرف بیان خاطره‌ها و آرزوهایشان می‌شود.

60 درصد نابینایان شناسایی شده «مرد» هستند

حسین نحوی نژاد معاون توان بخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در ایران به جز عوامل ژنتیکی و مادرزادی عواملی مثل حوادث و کم بینایی‌ها و نابینایی‌ها و عوارض کهولت سن می‌تواند موجب نابینایی می شود، گفت: براساس بانک اطلاعات سازمان بهزیستی، حدود ۱۱ درصد از معلولان شناخته شده در گروه اختلالات بینایی قرار دارند که ۴۰ درصد از آنها زن و ۶۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ۵۰ درصد استخدام های دولتی (قانون ۳ درصد) از بین نابینایان انجام می‌شود. در بخش غیر دولتی نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد استخدام نابینایان در نوسان بوده و این موضوع باید افزایش یابد در زمینه مشاغل دولتی نیز سازمان اداره استخدامی کشور قول داده سهمیه استخدامی را حفظ کند. همچنین نماینده‌ای از سوی سازمان بهزیستی در مصاحبه ها حاضر می‌شود تا حقی ضایع نشود.

«امیرعلی» و «فاطمه» همچنان در صدر نام‌های محبوب‌

سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال ضمن تشریح وقایع حیاتی، «اسامی محبوب» در بین ایرانیان را در چهارماهه نخست سال برشمرد.

وی در ادامه آمار چهار واقعه حیاتی شش ماهه نخست سال را تشریح کرد و گفت: در  این مدت ۷۰۶ هزار و ۷۸۸ نفر متولد شدند که از این تعداد ۳۶۴ هزار و ۳۹۷ پسر و ۳۴۲ هزار و ۳۹۱ دختر بودند همچنین ۱۸۲ هزار و ۳۸۹ نفر  نیز در این مدت فوت شده‌اند.

تصویب افزایش ۱۰ تا ۱۲.۵ درصدی نرخ سرویس مدارس در هیأت انطباق

غلامحسن آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران از تصویب افزایش ۱۰ تا ۱۲.۵ درصدی نرخ سرویس مدارس در هیأت انطباق فرمانداری تهران خبر داد.

وی در ادامه گفت: در جلسه هیأت انطباق فرمانداری تهران مقرر شد بر اساس نرخ گذاری سال گذشته که مبنای مسافت مدنظر بوده به همان شیوه افزایش ۱۰ تا ۱۲.۵ درصدی ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس

سید هادی دلبری، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی فهرست ۱۸ قلم خوراکی ممنوعه و هفت گروه خوراکی مجاز در بوفه‌های مدارس را اعلام کرد و از راه اندازی سامانه‌ای برای توسعه تعاملات و رصد بوفه مدارس خبر داد.

وی با بیان اینکه در کل کشور حدود ۱۰۶ هزار پایگاه تغذیه سالم یا همان بوفه در کلیه مدارس اعم از مدارس دولتی و غیردولتی داریم اظهار کرد: طبق شیوه نامه بوفه‌ها، مدارس از ناحیه آموزش  و پرورش شهرستان خود درخواست مجوز می‌کنند، بازرس بوفه را رصد می‌کند و اگر حائز شرایط بودند مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

۸۲۰ میلیون نفر در دنیا گرسنه هستند

خبرنگار سرویس سلامت ایسنا نیز امروز همزمان با روز جهانی غذا به سراغ آمارهایی از نرخ گرسنگی در دنیا رفته و نوشته است: "دستیابی به گرسنگی صفر" در حالی به عنوان شعار امسال روز جهانی غذا انتخاب شده که دنیا ۸۲۰ میلیون گرسنه دارد و در ایران نیز با وجود دغدغه چاقی و اضافه وزن در جامعه، اما همچنان سوءتغذیه کودکان و کمبود ریزمغذی‌ها در مناطق کم برخوردار، یکی از چالش‌های جدی است.

 غذا، از ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی و بلکه تمام موجودات زنده است و نقش اساسی آن، انکار ناشدنی است. اشباع غریزه گرسنگی، از آغازین روز آفرینش تاکنون، همراه آدمی بوده؛  به طوری که می‌­توان گفت پیشرفت­‌های شگفت انسان در عرصه صنعت و کشاورزی، مدیون پاسخ به همین غریزه ساده و ابتدایی است.

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای مهمان جنجالی برنامه فرمول یک

دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت ضمن واکنش به حاشیه‌های مهمان جنجالی برنامه فرمول یک، از ورود دادستانی برای پیگیری و بررسی این موضوع خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد هزینه درمان کودکان مبتلا به سرطان را طرح تحول سلامت پوشش می‌دهد و اگر هزینه‌ای باقی بماند موسسه محک نه تنها باقی مانده آن هزینه بلکه هزینه اقامت و رفت و آمد بیمار را نیز پرداخت می‌کند. در استان زنجان نیز خیریه‌ای مانند مهرانه داریم که جزو افتخارات کشور است.

وی در نشست خبری وزارت بهداشت،  در پاسخ به سوال ایسنا درباره حاشیه‌های ایجاد شده در برنامه فرمول یک به دنبال حضور پدری که از نبود و گرانی دارو و درمان فرزندش گلایه داشت و ادعای فروش کلیه‌ وی به همین دلیل نیز مطرح شده بود، گفت: واقعیت این است که ما از این بابت گلایه داریم. بالاخره باید توجه کرد که فضاسازی رسانه‌ای برای ایجاد کار خیر و حتی خود کار خیر ظرفیت محدودی دارد. بنابراین خواهش می‌کنم که اقدامات خیرخواهانه به گونه‌ای نباشد که به نوعی رسانه در این زمینه چوپان دروغگو شود. در عین حال پیشنهادمان این است که قبل از کمک کردن حتما از صحت موضوع مطلع شویم. نمی‌شود که بیماری که کاملا درمان شده، به رسانه بیاید و نسخه فرد دیگری را نشان دهد و بگوید که من این دارو را نیاز دارم یا اینکه کسی که قبل از تولد فرزندش، اهدای عضوی کرده و هزینه‌اش را دریافت کرده، بعد این موضوع را به بیماری فرزندش نسبت دهد. البته من با فرد خاصی کار ندارم.

هامون دیگر هامون نمی شود

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مردم باید قبول کنند که هامون دیگر آن هامون پر آب سالهای گذشته نخواهد بود و این اتفاق هیچ زمان نمی‌افتد.

وی در نشست کارگروه احیای تالاب هامون و مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان افزود: در سیستان بالاتر از آب باید بعد معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد، به طوری که در این منطقه اگر محیط زیست آن درست شود اما مردم معیشت نداشته باشند، نمی توانند دوام آوردند.

بازدید محیط زیست از عملکرد کلیه مراکز معاینه فنی استان تهران

[p]محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه از کلیه مراکز معاینه فنی استان تهران طی شش ماه دوم سال بازدید می‌شود، گفت که بر اساس مصوبه هیات دولت، برگه معاینه فنی که از هریک از مراکز معاینه فنی کشور گرفته شود در کل ایران قابل قبول است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در نیمه دوم سال و اهمیت مراکز معاینه‌ فنی اظهار کرد: یکی از مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران این بود که تیمی متشکل از محیط زیست استان تهران، استانداری، پلیس و شهرداری تهران تشکیل شود تا از مراکز معاینه فنی بازدید کنند.

پربازدیدها

در میان پنج خبر دارای بیشترین بازدید در اداره اجتماعی ایسنا نیز یک خبر از سرویس خانواده و ۴ خبر از سرویس حوادث و انتظامی بیشترین توجه مخاطبان را به خود اختصاص داده که در ادامه آمده است:

توضیحات پزشکی قانونی درباره پرونده «دنیا ویسی» و تکذیب یک ادعا

یک عاشقانه آرام

انتقام آتشین خواستگار کینه‌ای در جنت آباد

امکان تازه برای مشمولان قبل از اعزام به سربازی

فرود ناموفق هواپیما در آلمان ۳ کشته برجای گذاشت

[p]انتهای پیام

کد N1984696

وبگردی