آفتاب
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی:

انتقاد از آموزش و پرورش در استخدام نابینایان/ ۱۱درصد معلول نابینا

انتقاد از آموزش و پرورش در استخدام نابینایان/ ۱۱درصد معلول نابینا

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای استخدام نابینایان و کم بینایان کم کاری کرده است گفت: ۱۱ درصد از معلولان را افراد دارای اختلالات بینایی تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی روز دوشنبه در نشست روز جهانی نابینایان با اشاره به اینکه ۲۶۰ میلیون کم بینا و نابینا در دنیا هستند، گفت: از این تعداد ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر نابینای مطلق هستند.

نحوی نژاد تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ این آمار کاهش پیدا کند.

وی در خصوص تعداد نابینایان و کم بینایان ایران گفت: براساس بانک اطلاعات بهزیستی ۱۱ درصد از معلولان تحت پوشش در گروه اختلالات بینایی هستند که شامل ۱۶۰ هزار نفر می شود که از این تعداد ۴۰ درصد را زنان و ۶۰ درصد را مردان تشکیل می دهند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد: ۳۵ تا ۴۰ درصد افراد دارای اختلالات بینایی، دانشجو هستند و در رشته و سطوح مختلف تحصیل می کنند.

نحوی نژاد به تبعیض هایی که در استخدام های دولتی برای این افراد وجود دارد اشاره کرد و اظهار داشت: براساس قانون ۳ درصد حقوق معلولان باید برخی از استخدام ها از این افراد انجام شود اما شرایط خاص و عجیب و آزمون هایی که برگزار می شود محدودیت هایی را برای استخدام این افراد ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش زمینه استخدام زیادی برای معلولان دارد اما متأسفانه محدودیت هایی در مصاحبه برای نابینایان ایجاد می کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه زیرساخت های ما ضعیف است، تأکید کرد: استان تهران را می توان با شهرهای بزرگ جهان مقایسه کرد اما در زمینه استفاده معلولان مناسب سازی کاملی صورت نگرفته است و این موضوع نیازمند این است که قانونگذار، سازمان ها را مجاب به اجرای قانون کند.

نحوی نژاد همچنین به اشتغال این افراد اشاره کرد و گفت: در زمینه اشتغال باید زمینه های مهارت و حس آموزی در مشاغل غیر دولتی برای نابینایان ایجاد شود و صندوق فرصت های شغلی نیز کارفرمایان را کمک می کند تا بخشی از حقوق افراد نابینا را طی چند سال پرداخت کنند و یا بیمه این افراد نیز در صورت استخدام از سوی سازمان پرداخت می شود.

وی افزود: مراکز کودکان کم بینا و نابینا نیز باید گسترش پیدا کند و تمامی این موارد از سوی سازمان پیگیری می شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص ایجاد برنامه های خاص ویژه نابینایان در صدا و سیما عنوان کرد: باید همانند افراد ناشنوا، برنامه های گفتاری برای نابینایان در نظر گرفته شود.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر سه هزار نابینا در مقاطع کارشناسی به بالا، فارغ التحصیل شده اند و ۱۵ هزار نفر نیز در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: ۱۴۶ نفر دکترای تخصصی و ۵۰۰ نفر نیز کارشناسی در رشته های مختلف دارند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد استخدام های دولتی ما (قانون ۳ درصد) از میان افراد نابینا انجام شده است، تأکید کرد: در بخش غیر دولتی نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد استخدام نابینایان در نوسان بوده و این موضوع باید افزایش پیدا کند.

به گفته نحوی نژاد، خیلی از روند اشتغال بخش غیر دولتی راضی نیستیم و به دنبال این هستیم که کارگاه های حرفه آموزی را افزایش دهیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص برنامه غربالگری و تأثیر آن در کاهش تعداد اختلالات نابینایی گفت: در سال گذشته سه میلیون کودک ۳-۶ سال غربالگری شدند که از این میان ۲۰۰ هزار نفر به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند و مشخص شد ۶۵ هزار نفر دارای عیوب انکساری هستند و مابقی نیز دچار سایر اختلالات ساختاری قرنیه و غیره بودند.

وی باتأکید بر اینکه ۴۲ هزار نفر از افراد دچار اختلال بینایی در ۳۵ مرکز خدمات بهزیستی خدمات دریافت کرده اند تصریح کرد: درحال حاضر ۱۳ هزار مرکز کودک و خانواده کم بینا و نابینا در سطح کشور فعالیت می کنند که باید تعداد آنها افزایش پیدا کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد آماده سازی اماکن و معابر درباره معلولان اظهار داشت: براساس گزارش به دست آمده به طور متوسط ۳۰ درصد مناسب سازی در کشور انجام شده است که ممکن است این آمار در برخی مناطق متفاوت باشد. به طور مثال ایستگاه های اتوبوس مناسب سازی نشده اند.

نحوی نژاد تصریح کرد: آمار بیکاری در بین نابینایان و کم بینایان ۴۰ درصد است که تعداد زنان نابینای بیکار بیشتر است.

وی یادآور شد: براساس قانون و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال آینده، امیدواریم شرایط و خدمات بیشتری به نابینایان ارائه کنیم و همچنین مناسب سازی ها روند بهتری داشته باشد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد بودجه ای که به نابینایان اختصاص پیدا می کند نیز گفت: برای نگهداری در مراکز نابینایان چندان سهمی ندارند اما در بین مستمری بگیران ۳۰ درصد نابینایان مطلق هستند و برای تجهیزات پزشکی و بهداشتی نیز سال گذشته بودجه آنها به ۷ درصد رسید که امسال سعی می کنیم آن را به ۱۰ درصد برسانیم.

کد N1984331

وبگردی