آفتاب
حمید قبادی در نشست خبری نمایشگاه لباس عاشورایی:

دولت در جهت‌دهی و هدایت مدولباس عاشورایی اهتمام ورزد

دولت در جهت‌دهی و هدایت مدولباس عاشورایی اهتمام ورزد

دبیر کارگروه مدولباس می‌گوید: دولت در راستای جهت‌دهی و هدایت مد و لباس عاشورایی اهتمام ورزد تا بتوانیم جریان‌سازی خوبی در این حوزه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری لباس عاشورایی امروز ۲۳مهرماه، با حضور حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس در معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

قبادی با اشاره به جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی گفت: با توجه به ایده‌ها و طراحی در حوزه لباس عاشورایی فعالیت تخصصی را آغاز کردیم این فعالیت تخصصی منجر به اثر و ثمربخشی شده تا آیین نشست خبری سومین لباس عاشورایی را برگزار کنیم.

او با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه بیان کرد: از اهداف ما برای برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی انتقال مفاهیم ارزشمند و مفهومی جامعه دینی از حوزه تخصصی لباس است که سهم جدی در این مفهوم داشته و دارد.

قبادی با اشاره به این موضوع که لباس در قرون مختلف سهم جدی در جامعه داشته، گفت: تاثیر نماد و طراحی در لباس بسیار حائز اهمیت است و باید با هدف بلند به تولید محتوایی و انتشار منابع کافی در حوزه مد و لباس در زمینه مفهوم عاشورایی بپردازیم.

دبیرکارگروه مد و لباس ادامه داد: درحوزه مد و لباس عاشورایی شدت فقیر هستیم و منبع جدی در این زمینه وجود ندارد اما خوشبختانه با تلاش زیاد در حال ارتقا پیدا کردن در این حوزه هستیم.

جریان‌سازی و الگوسازی مفاهیم لباس‌ عاشورایی را ایجاد کنیم

قبادی درباره جهت دهی و هدایت دولت در فعالیت‌های حوزه مدولباس اظهار کرد: باید دولت در زمینه لباس عاشورایی اهتمام ورزد و جریان‌سازی خوبی در این زمینه داشته باشیم. به نوعی باید به سمتی برویم که استفاده از لباس موضوعی به‌خصوص عاشورایی برای مصرف‌کنندگان دارای اهمیت شود و در انتخاب طراح‌های لباس دقت و تعمل بیشتری را به کار ببرند.

او بیان کرد: باید به الگوسازی درست و مناسبی در زمینه مفاهیم عاشورایی در طرح‌های مد و لباس داشته باشیم و ورود به موضوعات اختصاصی در منابع علمی دانشگاه‌ها هم از دیگر موضوعاتی است که باید با نیازسنجی به حل آن برسیم.

به گفته قبادی، توجه به نمادشناسی از دیگر اهداف جشنواره لباس عاشورایی است تا با احیای روش‌ها و تکنیک‌های سنتی بتوانیم طرح‌های عاشورایی را در حوزه مد و لباس معرفی کنیم.

قبادی ادامه داد: آمار موجود در بخش مسابقه، طراحی لباس۴۰۰ طرح به دبیرخانه رسیده و پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰اثر پذیرفته شود. البته در گذشته، کارگاه یک روزه با همکاری دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد و رویدادهایی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفت ۵۰ اثر ارائه شد و امیدواریم این جشنواره لباس عاشورایی با شعار جامه فلک سیاه در عزای کیست به بار بنشین. همچنین نمایشگاه ۲۸مهرماه در تالار وحدت افتتاح می‌شود.

طراحی لباس عاشورایی به آسیب‌شناسی نیاز دارد

محبوبه الهی دبیر علمی جشنواره لباس عاشورایی در ادامه نشست اظهار کرد: سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با آسیب‌شناسی سال‌های قبل مجموعه کاملتری را ارائه داده‌ استبدون شک باید حوزه لباس عاشورایی به ارتقا و پیشرفت برسانیم و نیازمند نظریات و دیدگاه صاحب نظران و اساتید هستیم که اتفاقات بهتری در نمایشگاه رخ دهد.

او ادامه داد: به همت بنیاد ملی مد و لباس ۵۰طرح رونمایی شد که به تولید انبوه رسید که در روز نمایشگاه طراحان برگزیده انتخاب می‌شوند. امیدوارم برخی از طراحی‌هایی که به صورت نادرست در جامعه استفاده می‌شود، حذف شود و بتوانیم نوع سلیقه مردم را تغییر دهیم.

کد N1984298

وبگردی