آفتاب

پیگیری وضعیت دیپلمات بازداشت‌شده/ ادامه رایزنی‌ها با اروپا تا پیش از ۱۳ آبان/جزئیات ماجرای بسته شدن برخی صرافی‌های ایرانی در گرجستان

پیگیری وضعیت دیپلمات بازداشت‌شده/ ادامه رایزنی‌ها با اروپا تا پیش از ۱۳ آبان/جزئیات ماجرای بسته شدن برخی صرافی‌های ایرانی در گرجستان

درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در اروپا و رایزنی‌های وزارت امور خارجه برای آزادی وی خاطرنشان کرد: در تماس دائم با کشورهای اروپایی بوده و هستیم و امیدواریم هرچه زودتر با اثبات بی‌گناهی این دیپلمات کشورمان بازگردد. وزارت امور خارجه از هیچ اقداماتی کوتاهی نکرده است ولی دلیلی هم ندارد اقدامات خود را به ریز و روزبه‌روز اعلام کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، کسب مقام سومی ورزشکاران ایرانی در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا را تبریک گفت و در پاسخ به سوالی درباره مشارکت ایران در بازسازی سوریه گفت: ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضور قبلی خود در مبارزه با تروریسم، در بازسازی این کشور حضور دارد.

امیدواریم  بخش خصوصی در کمک به مردم سوریه نقش اساسی خود را ایفا کند

وی ادامه داد: توصیه ما مشارکت بخش خصوصی است. امیدواریم شرایط این کار فراهم شود و بخش خصوصی در کمک به مردم سوریه نقش اساسی خود را ایفا کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات مناسبات میان تهران و ریاض اظهار داشت: سیاست ایران نسبت به همسایگان و کشورهای پیرامونی روشن است و بارها مواضع‌مان را تکرار کردیم. این سیاست می‌تواند در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم شکل عملی به خود بگیرد. همکاری کشورهای منطقه‌ می‌تواند در صلح، ثبات، رشد و امنیت می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند.

قاسمی درباره نشست امروز اف‌ای‌تی‌اف و تاثیر خروج ایران از لیست سیاه بر وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: قطعا این مسئله در جهت منافع ایران است و کشورمان با این کار از مزایای زیادی برخوردار می‌شود. در نهایت، با در نظر داشتن قوانین و چارچوب‌های داخلی، در این مسیر حرکت خواهیم کرد. سودمندی این کار، بسیار زیاد است.

تلاش وزارت خارجه برای پیگیری وضعیت دیپلمات بازداشت‌شده ایران

وی درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در اروپا و رایزنی‌های وزارت امور خارجه برای آزادی وی خاطرنشان کرد: در وقوع این حادثه تلخ و متهم شدن دیپلمات ایران در پی توطئه‌های معاندان روابط ایران – اروپا، در مقطعی حساسی که ایران و اروپا در پس خروج امریکا از برجام، به همکاری‌ها و تعاملات جدید و گسترده‌ای ورود کرده‌اند، اقدامات لازم صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در تماس دائم با کشورهای اروپایی بوده و هستیم و امیدواریم هرچه زودتر با اثبات بی‌گناهی این دیپلمات کشورمان بازگردد. وزارت امور خارجه از هیچ اقداماتی کوتاهی نکرده است ولی دلیلی هم ندارد اقدامات خود را به ریز و روزبه‌روز اعلام کنیم و در زمان لازم، می‌توانیم توضیحات لازم و مفصل خود را بیان کنیم. هیچ کشوری اقدامات خود را به صورت مفصل و ریز به ریز اعلام نمی‌کند. متاسفانه گروه‌هایی در کشور، با بهانه‌جویی و بهانه‌گیری علاقه‌مند به افشای اقدامات ایران هستند که کاملا در تضاد با منافع جمهوری اسلامی است.

احتمال برگزاری نشست سطح بالای کشورهای باقی‌مانده برجام تا پیش از ۱۳ آبان

قاسمی درخصوص نقش‌آفرینی امریکا در سوریه و تلاش برای تشکیل یک شبه‌کشور در شرق فرات ابراز داشت: حضور آمریکا در سوریه بدون موافقت دولت این کشور، خلاف همه موازین بین‌المللی است. ایالات متحده باید از هرگونه اقدام و دخالت در سوریه باید سریعا اجتناب کند و هرگونه اقدامات خود را باید متوقف کند زیرا با توجه به شناختی که از اقدامات توسعه‌طلبانه آمریکا داریم، این کشور درجهت بی‌ثباتی و ناامنی و کمک به تروریست‌هایی که تا حدی زیادی با شکست روبه‌رو شده‌اند، اقدام می‌کند.

وی درباره تشکیل کمیسیون مشترک برجام بدون حضور آمریکا تا پیش از ۱۳ آبان بیان کرد: مذاکرات و تماس و رایزنی‌های ایران در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا به ویژه در سطح کارشناسی وجود داشته و دارد و ادامه هم خواهد داشت. آخرین تماس ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود که در سطح وزرای امور خارجه برگزار شد و رایزنی‌های مفصل و سازنده‌ای بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: در صورت نیاز می‌توانیم نشست‌های دیگری در سطوح عالی‌تر داشته باشیم. البته گرد هم آمدن تعدادی از وزرای امور خارجه که گرفتاری‌های زیادی دارند، چندان آسان نیست ولی در صورت لزوم، این نشست‌ می‌تواند برگزار شود.

در ماجرای اخراج یا بازداشت دیپلمات‌ها سکوت و بحث پنهان‌کاری وجود ندارد

خبرنگاری مدعی اخراج یک دیپلمات ایرانی در فرانسه شد و گفت چرا دستگاه دیپلماسی در این ماجرا همانند اخراج دیپلمات‌های ایرانی در هلند سکوت کرده و قصد پنهان‌کاری دارد که قاسمی یادآور شد: ایران در مقابل هر گونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها، چه نسبت به دیپلمات‌ها و چه نسبت به سایر موضوعات، با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت. چه در مورد هلند و چه در مورد سایر کشورها، اگر این گونه حوادث رخ دهد، ما این حق را داریم با توجه به منافع ملی و مصالح کشور، اقدام لازم را به عمل آوریم بنابراین نه بحث سکوت و نه بحث پنهان‌کاری وجود ندارد و نه بی توجهی به اقدامات دیپلماتیک کشورها نسبت ایران.

وی یادآور شد: در زمان لازم، اقدام لازم را به عمل می‌آوریم. در مورد هلند، گفته‌ایم حق‌مان محفوظ است و در زمان از این حق استفاده می‌کنیم. نباید انتظار داشته باشید شتاب‌زده دست به اقداماتی بزنیم که سود آن متوجه دیگران باشد و ما متضرر باشیم. این بحث مربوط به وزارت امور خارجه نیست بلکه بحث جمهوری اسلامی است و کسانی که باید آگاه باشند، از اقدامات ما خبر دارند و در زمان لازم، اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

جزئیات ماجرای بسته شدن تعدادی از صرافی‌های ایرانی در گرجستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بسته شدن تعدادی از صرافی‌های ایرانی در گرجستان عنوان کرد: این موضوع استثنا است. بعد از لغو روادید میان تهران و تفلیس، تعدادی از ایرانیان برای کسب و کار به آنجا سفر کردند. ما در حال رسیدگی به این موضوع هستیم ولی برخی از گزارش‌های اولیه حاکی از تخلفات این صرافی‌ها است که این تخلفات توسط مسئولان ذیربط گرجی در حال رسیدگی است. ما از طریق سفارت ایران در تفلیس در حال پیگیری موضوع هستیم و اجازه تضییع حقوق ایرانیان هستیم.

ادامه دارد...

کد N1984264

وبگردی