آفتاب

دومین کمسیون مشترک همکاری‌های دفاعی ایران و آفریقای جنوبی برگزار شد

دومین کمسیون مشترک همکاری‌های دفاعی ایران و آفریقای جنوبی برگزار شد

دومین کمیسیون مشترک همکاری‌­های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در شهر پرتوریا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، امیر محمد احدی، رئیس امور بین‌‌‌‌الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دومین کمیسیون مشترک همکاری­‌های دفاعی ایران و آفریقای جنوبی در شهر پرتوریا با اشاره به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در قطع رابطه با رژیم نژادپرست آپارتاید، بر اهمیت و جایگاه آفریقای جنوبی در سیاست خارجی دفاعی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی بهره‌گیری از ظرفیت‌­های بالقوه و نیز موقعیت جغرافیایی مهم و راهبردی دو کشور در غرب آسیا و جنوب آفریقا را فرصت مناسبی جهت همکاری های دوجانبه، منطقه‌­ای و بین‌‌المللی برشمرد.

رئیس امور بین‌‌‌‌الملل وزارت دفاع ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت نظام جهانی و نیز تشریح شرایط امنیتی منطقه غرب آسیا اظهار داشت: دو کشور می‌­توانند در خصوص موضوعاتی نظیر بحران‌­های بین‌­المللی، منطقه‌­ای، مبارزه با تروریسم، مخالفت با تسلیحات کشتار جمعی، پیگیری سیاست چندجانبه‌‌‌‌گرایی، مبارزه با فقر و نابرابری، مقابله با تجزیه‌‌طلبی و افراط‌‌گرایی با یکدیگر تشریک مساعی داشته باشند.

احدی همچنین ضمن انتقاد از کشتار مردم یمن تصریح کرد: قدرت­‌های بزرگ نیز به سبب حمایت­ و کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی به کشورهای مهاجم در این جنایت سهم قابل توجهی دارند.

وی با اشاره به اجرای کلیه تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قالب توافقات با ۱+۵، خروج ایالات متحده از توافق برجام را در حالیکه متحدان سنتی این کشور نیز واشنگتن را در این مسیر همراهی نکرده­‌اند، به نوعی قلدری و باج‌‌‌خواهی در جهان امروز تشبیه و از دولت آفریقای جنوبی به سبب حمایت از توافق برجام تشکر کرد.

سام گلوبه، معاون وزیر دفاع آفریقای جنوبی در این کمیسیون با اشاره به حمایت‌­های انقلاب اسلامی از جنبش آزادی بخش ضد آپارتاید، ابراز امیدواری کرد مناسبات دو کشور در تمامی ابعاد توسعه یابد.

در این اجلاس طرفین ضمن تاکید بر ضرورت تداوم همکاری­‌های دفاعی و نظامی بر پایه اهداف مندرج در یادداشت تفاهم همکاری‌­های دفاعی میان دو کشور، زمینه‌­های توسعه و تقویت بندهای تفاهم نامه را مورد بررسی قرار دادند.

در این کمیسیون طرفین همچنین به تبادل نظر در خصوص  راهکارهای توسعه مناسبات در حوزه­های آموزشی، طب نظامی، مین‌‌زدایی و... پرداخته و همزمان زمینه‌­های همکاری و تبادل تجارب در ارائه خدمات رفاهی، درمانی به بازنشستگان و کهنه سربازان را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان این اجلاس صورتجلسه همکاری میان وزارتخانه‌‌‌های دفاع دو کشور به امضاء رسید.

امیر محمد احدی، رئیس امور بین‌‌‌‌الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح علاوه بر ملاقات با همتای خود، با ماپیسا انکاکولا، وزیر دفاع و کهنه سربازان و همچنین قائم مقام وزیر دفاع آفریقای جنوبی نیز ملاقات کرد.

کد N1983547

وبگردی