آفتاب

دولتمردان به فکر کاهش هزینه‌های اربعین هستند | آیا روادید اربعین حذف می‌شود؟

دولتمردان به فکر کاهش هزینه‌های اربعین هستند | آیا روادید اربعین حذف می‌شود؟

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت می‌گوید: اجتماع اربعین مربوط به یک کشور نیست. این حرکت را باید توسعه داد. به‌همین دلیل انشاالله در روند سال بعد روادید اربعین برداشته شود.

حجت‌الاسلام سیدحسن پورموسوی (سخنران بعثه مقام معظم رهبری) در خصوص آخرین صحبت‌هایی که با دولت عراق برای حذف روادید اربعین انجام شده، به خبرنگار ایلنا گفت: این موضوع درخواستی بوده که هم ما و هم مراجع عراق همچون امام جمعه نجف داشتند اما متاسفانه امسال این موضوع محقق نشد و انشاالله در سال آینده انجام شود.

وی همچنین در پاسخ به این موضوع که آیا مذاکراتی با طرف عراقی در جریان هست تا حداقل ۴۱ دلار کاهش پیدا کند، بیان کرد: بنده فکر نمی‌کنم که دیگر قسمت دلار آنها کم بشود ولی همه ما سعی می‌کنیم تا جای ممکن هزینه‌های اربعین را پایین بیاوریم که تاکنون دولت خودمان این کار را انجام داده است.   

حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسگر (نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت) نیز درباره آخرین وضعیت هزینه‌ سفر به اربعین به خبرنگار ایلنا گفت: در شرایط بحرانی کنونی همه باید برای کاهش هزینه‌ها کمک کنند و بنده فکر می‌کنم که دولت تا جای ممکن این کمک را انجام داده است. چراکه پایین آمدن قیمت ویزا نشان می‌دهد که دولتمردان ما به فکر این موضوع بودند و آن کمکی که باید بکنند را انجام می‌دهند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چطور با وجود ارتباط نزدیک دو دولت ایران و عراق و همچنین پیشنهاد مراجع عراق برای لغو هزینه ویزای‌ اربعین، این هزینه باقی مانده است، گفت: درباره این موضوع صحبت‌های زیادی انجام شد و آنها هنوز نپذیرفتند که ویزا و روادید را در اربعین بردارند. اما خوشبختانه امسال آنها یک‌قدم جلو آمدند و ۱۰ دلار که سهم گردشگری بود را به یک دلار کاهش دادند. همچنین قدم مثبت دیگری که امسال انجام شده، پرداخت هزینه‌ها به پول ایرانی بوده و دیگر لاشه دلار در میان نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: البته باید بگویم که به نظر ما این اجتماع مربوط به یک کشور نبوده و باید این حرکت را توسعه داد. به‌همین دلیل می‌گویم که انشاالله در روند سال بعد روادید اربعین برداشته شود.

حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اهمیت پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: همان‌طور که در روایات هم آمده، در گذشته هم امامان و بسیاری دیگر نیز پیاده به مکان‌های زیارتی می‌رفتند و اتفاقا در آن زمان هم آنها می‌توانستند سواره قصد رفتن کنند ولی برای پیاده حرکت کردن ثواب ویژه‌ای در نظر گرفته شده و به‎همین دلیل این کار انجام می‌شده است. همچنین مردم در مسیر پیاده‌روی با تفکری که در حوادث تاریخ عاشورا می‌کنند، خودشان را به این موضوع نزدیک کرده و حوادث برایشان ملموس می‌شود.

قاضی عسگر ادامه داد: چنین اقداماتی به‌نوعی مجسم کردن صحنه عاشورا بوده که اگر خوب برای مردم انجام شود؛ دیگر مسائل جانبی همچون اسراف و حرکت‌های این چنینی از بین می‌رود و به تبیین اهداف مقدسی که برای این موضوع در نظر گرفته شده، کمک می‌کند.

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری مکررا درباره اهمیت‌های رویداد اربعین صحبت کردند و این موضوع به‌صورتی بوده که در سال‌های گذشته وقتی مقامات عراقی بعد از اربعین به دیدار ایشان می‌آمدند، صمیمانه از فداکاری، ایثار و از خود گذشتگی مردم عراق که در شرایط سخت خود از زائرین پذیرایی می‌کنند، تشکر کردند. به‌علاوه این موضوع ایشان از این حماسه بزرگ به عظمت یاد می‌کنند و مردم را تشویق می‌کنند که در حماسه جهانی محبان اهل بیت شرکت کنند و آن را توسعه دهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان درباره شبکه رادیویی اربعین که چند روز قبل برای چهارمین سال افتتاح شد، بیان کرد: یکی از نقش‌های اصلی رادیو اربعین اطلاع‌رسانی است که در حال حاضر ما به‌شدت به آن نیاز داریم. چراکه ممکن است هر لحظه در خصوص رویداد اربعین تصمیمات جدیدی گرفته شود که باید همه زائرین در جریان آن قرار گیرند. به‌علاوه این موضوع تشریح این حرکت بزرگ و بیان اینکه اربعین چه هدفی را دنبال می‌کند؛ مسئله مهم دیگری است که اگر ما بتوانیم هدف‌گذاری درستی را برای تبیین و تشریح آن در رادیو اربعین انجام دهیم چراکه این رویداد می‌تواند به حرکت بزرگ ضد ظلم در جهان تبدیل شود.

کد N1983035

وبگردی