آفتاب
سرپرست بهزیستی استان اصفهان مطرح کرد:

درخواستی از بهزیستی برای احراز صلاحیت خاله‌ی کودک فوت‌شده اصفهانی نشده/ کودک‌آزاری هنوز محرز نیست/همه معتادان کودک‌آزار نیستند

درخواستی از بهزیستی برای احراز صلاحیت خاله‌ی کودک فوت‌شده اصفهانی نشده/ کودک‌آزاری هنوز محرز نیست/همه معتادان کودک‌آزار نیستند

سرپرست بهزیستی استان اصفهان مطرح کرد: منتظر نتیجه پزشک قانونی و قوه‌قضاییه برای احراز کودک‌آزاری هستیم.

مرضیه فرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فوت کودک 4 ساله براساس شکنجه‌های خاله معتادش، گفت: تیم ما به آنجا اعزام شده و هنوز برای ما محرز نشده که این اتفاق کودک‌آزاری بوده یا اتفاقی معمولی.

وی افزود: تکلیف ما هم نیست این موضوع را مشخص کنیم اما آن چیزی که ما را نگران کرد و باعث شده تیم خود را به آنجا اعزام کنیم این بود که آیا کودک دیگری با شرایط کودکی که فوت شده در خانواده مذکور وجود دارد یا خیر و نگران این موضوع بودیم که اتفاق مشابه برای کودکان دیگر در آن خانواده رخ دهد.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: براساس اطلاعات به دست آمده برای ما محرز شد که دو کودک دیگر متعلق به خاله‌ای که کودک به دست او شکنجه شده، در آن خانواده وجود دارد. در حال حاضر این دو کودک تحت مراقبت پدربزرگ و مادربزرگ خود هستند و تحت شرایط امنی قرار دارند. به‌همین دلیل در حال حاضر به این موضوع بیشتر ورود نکردیم مگر اینکه نگران باشیم که اتفاقات مشابه پیش بیاید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما منتظر نتیجه پزشک قانونی و قوه قضاییه برای احراز کودک‌آزاری هستیم. در واقع ما به‌عنوان شاکی شکایت خواهیم کرد تا مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند اما مداخله ما به عنوان حل این موضوع نیست بلکه برای جلوگیری از پیش‌آمد اتفاقات بعدی است.

فرشاد درباره صلاحیت نداشتن خاله کودک برای نگهداری او، اظهار داشت: علت این‌که این کودک تحت کفالت خاله معتاد خود بوده این است که یک مقام رسمی از بهزیستی درخواست نکرد تا درباره احراز صلاحیت خاله برای نگهداری کودک اقدامی انجام دهیم یا  او را به سرپرستی بگیریم.

وی افزود: تعداد معتادانی که کودک دارند زیاد است و طبیعی است این انتظار از بهزیستی نمی‌رود تمام کودکانی که والدین معتاد دارند را شناسایی یا نگهداری کند. علاوه بر این اگر قوه‌قضاییه نیروی انتظامی یا حتی مردم به بهزیستی اعلام یا احساس خطر کنند وظیفه داریم به موضوع رسیدگی و دخالت کنیم.

فرشاد یادآور شد: درخصوص این کودک هیچ نهادی یا هیچ فردی از ما کمک نخواسته است. ما هنوز دقیق نمی‌دانیم فوت به‌علت کودک‌آزاری اتفاق افتاده یا خیر. در بهزیستی باید پیامی به ما برسد به این صورت که اگر کسی درخصوص کودکی احساس خطر می‌کند آن را گزارش دهد تا بتوایم به آن موضوع ورود کنیم. ضمن اینکه امکان دارد پدر و مادری معتاد باشند اما بتوانند از کودک خود نگهداری کنند. همه معتادان کودک‌آزار نیستند.

وی درخصوص راه‌های جلوگیری از پیش‌آمد اتفاقات مشابه این کودک گفت: تنها راه جلوگیری از این اتفاقات این است که افراد به اطراف خود دقت کنند و موارد مشکوک را گزارش دهند. چطور ممکن است این کودک مورد آزار قرار گرفته باشد اما خاله، دایی، همسایه یا هیچ فردی متوجه آزار او نشده باشند؟ با اولین کودک‌آزاری کودک فوت نمی‌کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت موارد تکراری در آن خانواده وجود داشته و گزارش نشده است.

فرشاد تاکید کرد: اگر به‌موقع به بهزیستی اطلاع داده شود می‌توانیم وظیفه خود را به‌درستی انجام دهیم؛ نه اینکه بعد از فوت کودک به این نتیجه برسیم باید به موضوع ورود کنیم.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: ما نمی‌توانیم درباره احراز صلاحیت افراد خودسرانه عمل کنیم و قوه‌قضاییه باید از ما درخواست می‌کرد تا صلاحیت خاله کودک برای نگهداری او را تایید کند اما این درخواست از بهزیستی صورت نگرفت. در نهایت ما در حال حاضر اطلاع نداریم کودک با چه دلایلی تحت کفالت خاله قرار گرفته است.

کد N1982840

وبگردی