آفتاب

اعتصابی که دولت ترکیه تابِ تحمل آن را نداشت/۳۵ فعال کارگری در زندان

اعتصابی که دولت ترکیه تابِ تحمل آن را نداشت/۳۵ فعال کارگری در زندان

دولت ترکیه فعالان کارگری بخش ساختمان را زندانی کرده‌است. این مساله اعتراض تشکل‌های کارگری جهانی را برانگیخته و باعث راه‌اندازی کمپین در فضای مجازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعتصاب کارگران ساختمانی ترکیه که ماه گذشته برگزار شد، پایان خوشی نداشت. برخورد خشن دولت با این اعتصابیون، شاید در دهه‌های اخیر در ترکیه بدون سابقه باشد. در خاتمه‌ی اعتصاب، ۶۰۰ کارگر اعتراضی بازداشت شدند و ۳۵ نفر از فعالان آنها تا امروز پشت میله‌های زندان باقی مانده‌اند. به نظر می‌رسد مقامات قضایی ترکیه قصد دارند این فعالان کارگری را به حبس‌های طویل‌المدت محکوم کنند.

بازداشت بی‌سابقه‌ی فعالان کارگریِ ترکیه، اعتراض اتحادیه‌های کارگری جهانی را برانگیخته و موجب راه‌اندازی یک کمپینِ بین‌المللی در فضای مجازی شده است. کمپینی که در آن از دولت ترکیه خواسته می‌شود هرچه سریع‌تر بازداشتی‌ها را آزاد کند.

ماه گذشته، کارگران ساختمانی ترکیه، در اعتراض به عدم رعایت قواعد ایمنی و بی‌ارزش بودن جان کارگران، یک اعتصاب سراسری ترتیب دادند. در جریان ساختِ یک فرودگاه جدید در استانبول که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی دولت رجب طیب اردوغان محسوب می‌شود، ۳۷ کارگر ساختمانی در طول چهار سال  جان خود را از دست دادند و هزاران کارگر زخمی شدند؛ همین امر فعالان کارگری ترکیه را به سازماندهی اعتصاب ترغیب کرد؛ اعتصابی که گویا دولت ترکیه، تاب تحمل آن را نداشته‌است.

کد N1982696

وبگردی