آفتاب

موجِ انصراف‌ها از شرکت در نشست ریاض

موجِ انصراف‌ها از شرکت در نشست ریاض

درپی ناپدید شدن مشکوک روزنامه نگار منتقد عربستـانی، رسانه ها و شخصیت های جهان از شرکت در نشست تجاری عربستـان انصراف می دهند.

خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري رويترز: چندین شرکت از بخش های رسانـه ای جهان تصمیم گرفته اند درکنفرانـس مهم اقتصادی ریـاض که از بیست و سوم تا بیست و پنجم ماه اکتبر برنامه ریـزی شده است، شرکت نکنند. همزمان با افزایش ابهامات در مورد نقش عربستان در ناپدید شدن جمال خاشقجی، رسانه های جهانی در برنامه خود برای شرکت در نشست تجاری در عربستان تجدیدنظر کرده اند.
قرار است شماری از چهره های سیاسی و تجاری جهان در نشست ریاض شرکت کنند. روز جمعه «جیم یونـگ کیم» رئیس بانک جهـانی نیز به نوبه خود اعـلام کرد که به ریاض نخواهد رفت؛ این در حالی است که بر خلاف وی، «استیـون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا اظهار کرده است که او همچنان قصـد دارد به عربستـان سفر کند.
«زانی مینتون بدواس» سردبیر «اکونومیست» نیز که برای شرکت در «کنفرانس ابتکار عمل سرمایه گذاری آینده در عـربستان» به این کشور دعوت شده بود، سفر خود به عـربستان را لغو کرده است. این کنفرانس که «داووس در صحرا» نامیده شده است، با هدف جذب سرمایـه گذاری در کشور پادشاهی عربسـتان برپا می شود.
نشست تجاری عربستـان که در راستای طرح «چشم انداز بیست سی» که برای قطع وابستگی این کشور به درآمد حاصل از صدور نفت برنامه ریزی شده است، به میزبانی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار می شود. «اندرو روس سورکین» مجری در شبکه «سی ان بی سی» و روزنامه نگار در «نیویورک تایمز»،که قرار بود اداره کننده سه جلسه نشست ریاض باشد، می گوید:« موضوع ناپدید شدن جمـال خاشقـجی و اطلاعات منتشر شده از نحوه کشته شدن وی، به طرز وحشتنـاکی من را برانگیخته و آزرده خاطر شده ام.» شبکه های «سی ان ان» و «سی ان بی سی» و « فاینشنال تایمز» نیز اعلام کـرده اند که از پوشش خبری نشست ریـاض منصرف شده اند.
«ایلیـن مورفی» سخنگوی «نیویـورک تایمز» اعلام کرد که این روزنامـه تصمیم گرفته است، نشست ریاض را حمایت نکند و دیگر «حامی مالی» نشست ریاض نخواهد بود. همچنین «دارا خسروشاهی» مدیرعامل «اوبـر تکنولوژی»، نیز تصمیم گرفته است به عربستان نرود. «ژوستین دینی» سخنگوی شرکت «ویـاکـوم» اعلام کرد «باب باکیش» که قرار بود در نشست ریاض سخنرانی کـند، در نهایت به این کشور سفر نخـواهد کرد. «بلومبـرگ» نیز انصراف خود برای مشارکت رسانـه ای در این کنفرانس را اعلام کرده است. جمال خاشقجـی مقاله نویس در روزنامه «واشنگتـن پست» بود؛ روزنامه ای که مالکیت آن در اختیار «جـف بزوس»، رئیس سایت Amazon.com می باشد. «جامی دیمون» مدیر عامل «مورگـان شز» نیز قرار است در جریان کنفرانس ریاض سخنرانی کـند، «آجای بانگا» مدیرعامـل «مستـرکارت» نیز قرار است سخنرانی کند. «استیـو کیس» یکی از بنیـان گذاران «آ او ال(AOL)» نیز اعلام کـرده است به دلیل وقوع اتفاقات اخیـر، از سفر به ریـاض منصرف شده است. ریچـارد برانـسون» میلیـاردر انگلیسی نیز اعلام کرده است که گروه «ویرجین» ، که تحت مدیریت وی فعالیت می کند، مذاکرات اش با «صندوق دولتی سرمایـه گذاری عربستـان» در خصوص سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در این کشور را به حالت تعلـیق در آورده است.
«ارنست مونیز» وزیر اسبـق انـرژی آمریکـا که به عنوان مشـاور در پروژه بزرگ « ان ای او ام(NEOM)» در منطقـه توسعـه اقتصـادی سواحل دریای سرخ فعالیت دارد، گفته است که از ریـاض فاصله می گیرد. «آریانا هافینگتون»، بنیانگذار هافینگتون پست نیز از هیات مشورتی نشست «داووس در صحرا» کناره گیری کرده است. سخنگوی روزنامه لس آنجلس تایمز نیز اعلام کرده است که پاتریک سون شیونگ، صاحب این روزنامه که قرار بود در نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» سخنرانی کند در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.
کد N1982268

وبگردی