آفتاب

سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک آب رفت

سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک آب رفت

بنا بر گزارش سه ماهه بلومبرگ نیوانرژی فاینانس (BNEF)، سرمایه‌گذاری جهانی روی انرژی‌های پاک در سه ماهه سوم سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت و به ۶۷.۸ میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایسنا، سرمایه‌گذاری اروپا بر مبنای سالانه یک درصد رشد کرد و به ۱۳.۴ میلیارد دلار رسید در حالی که سرمایه‌گذاری خورشیدی چین ۲۳ درصد کاهش یافت. آمریکا و ژاپن نیز شاهد افت سرمایه‌گذاری بودند.

گزارش BNEF یک روز پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد که هشدار داد رشد جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر به حد کافی نبوده تا روند افزایش انتشار دی اکسید کربن جهانی را معکوس کند. در نتیجه انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ برای دومین سال متوالی رشد کند.

بنا بر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، بیش از ۱۰۰۰ گیگاوات ظرفیت تجدیدپذیر در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ اضافه خواهد شد و پیش‌بینی برای اروپا بر مبنای مناقصه‌های جدید و اهداف جوی بلندپروازانه ۲۰۳۰ که اعلام شده است، بالا رفته است.

طبق گزارش BNEF، سرمایه‌گذاری اروپایی در انرژی پاک در سه ماهه سوم امسال که افت سرمایه‌گذاری در آلمان و انگلیس با هزینه بالاتر در اسپانیا و هلند جبران شد، به میزان یک درصد رشد کرد و به ۱۳.۴ میلیارد دلار رسید.

سرمایه‌گذاری آلمان در پروژه‌های انرژی پاک ۴۹ درصد بر مبنای سالانه کاهش یافت و به ۱.۳ میلیارد دلار رسید و سرمایه‌گذاری انگلیس در انرژی پاک نیز ۴۶ درصد افت کرد و به ۲.۹ میلیارد دلار رسید.

بنا بر آمار BNEF، در مقابل، اسپانیا بالاترین نرخ سرمایه‌گذاری سه ماهه از سال ۲۰۱۱ را ثبت کرد که با افزایش ۱۱ برابری، به ۱.۹ میلیارد دلار بالغ شد. سرمایه‌گذاری هلند نیز با چهار برابر افزایش، به ۱.۱ میلیارد دلار رسید.

چین بزرگترین سرمایه‌گذار در انرژی پاک ماند، اما مجموع هزینه این کشور ثابت بود و در ۲۶.۷ میلیارد دلار ایستاد. هزینه چین برای انرژی خورشیدی در این مدت ۲۳ درصد افت کرد و به ۱۴.۲ میلیارد دلار رسید.

در گزارش BNEF پیش‌بینی شده است نصب انرژی خورشیدی جهانی ممکن است در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار کاهش پیدا کند که تحت تاثیر کاهش یارانه چین برای پروژه‌های خورشیدی داخلی خواهد بود.

در سرمایه‌گذاری آمریکا نیز شاهد افت بود و با ۲۰ درصد کاهش، به ۱۱.۴ میلیارد دلار رسید در حالیکه سرمایه‌گذاری ژاپن با ۲۱ درصد کاهش، ۴ میلیارد دلار بود.

سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی تجدیدپذیر سال گذشته ۳ درصد رشد کرد و به ۳۳۴ میلیارد دلار رسید در حالی که مجموع سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۰، به ۲.۵ تریلیون دلار بالغ شد.

انتهای پیام

کد N1981687

وبگردی