آفتاب

گزارشی از عضو عجیب کادرفنی کارلوس کی‌روش

گزارشی از عضو عجیب کادرفنی کارلوس کی‌روش

کافی است یک بار به تمرین تیم ملی بروید، از کارلوس کی‌روش و بازیکنان چشم بردارید و روی کارهای الکساندر لوپز با دروازه‌بان‌ها تمرکز کنید. بعد از پایان یک جلسه تمرین، حتما به این نکته می‌رسید که لوپز به هیچ‌وجه در حد و اندازه‌های تیم ملی و حضور در کادر فنی کی‌روش نیست.

به گزارش ایلنا، مربی کم‌ حاشیه‌ای که پا به بزرگترین تجربه دوران مربیگری خود گذاشته و البته بدون رزومه‌ای آنچنانی در حال کار با دروازه‌بان‌های مشهور ایرانی است. اما کارنامه الکساندر لوپز. اگر این کارنامه را کنار تماشای تمرین‌های او بگذارید، حتما به حرف‌های ما اعتقاد پیدا می‌کنید. لوپز که اهل پرتغال است، هرگز در لیگ‌برتر این کشور فعالیت نکرده و سال‌ها حضور او در پرتغال، فقط به مربیگری در لیگ 2 این کشور خلاصه شده است.

فصل 2006-2005، لوپز مربی دروازه‌بان‌های باشگاه فلگویراس در لیگ دسته دوم پرتغال بود. او فصل 2007-2006 را نیز در همین سطح و البته باشگاه لیکسا گذراند.

برای فصل 2008-2007، لوپز به کادر فنی باشگاه دسپورتیوو لوسادا اضافه شد و فصل بعد از آن هم او مربیگری را در باشگاه ریبرائو تجربه کرد. ویزولا و چاوز، سایر باشگاه‌هایی بودند که لوپز را جذب کردند. باشگاه‌هایی که جملگی در لیگ 2 پرتغال حضور داشتند و البته هرگز قدرتمند و پرافتخار نبودند.

لوپز در فصل 2012-2011 از اروپا به آسیا آمد و با باشگاه بن‌یاس همکاری کرد. یک همکاری کوتاه‌مدت و به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌ها. او سپس به الشعب امارات رفت و با این تیم نیز موفقیتی کسب نکرد. الشعب نه در لیگ برتر بلکه در لیگ یک امارات حضور داشت و از وجود لوپز نیز فقط چند هفته استفاده کرد. مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی ایران، فصل 2015-2014 به پرتغال برگشت و وظیفه کار با دروازه‌بان‌های باشگاه دسپورتیوو آوز در لیگ 2 را بر عهده گرفت.

او بعد از امضای قرارداد با خلیج‌‌اس‌سی به آسیا برگشت، مدتی در این تیم کار کرد و سپس به لیگ کویت رفت و به کادر فنی النصر اضافه شد. تنها بعد از چند ماه حضور در کویت، لوپز راهی هند شد تا دوران مربیگری خود را با مومبای‌سیتی ادامه بدهد. باشگاهی که البته توفیقی در سوپرلیگ هند به‌دست نیاورد. جدایی از مومبای‌سیتی و پیشنهاد کار در تیم ملی ایران باعث شد تا لوپز جانشین دن گاسپار شود و دروازه‌بان‌های ایرانی را در چند بازی پایانی مقدماتی جام جهانی 2018 تمرین بدهد. لوپز بدون افتخار خاصی و تنها با مدرک B یوفا در مربیگری دروازه‌بان‌ها پا به کادر فنی مهم‌ترین و بهترین تیم آسیا گذاشته و جای دن گاسپار را با کلی کارنامه و انواع و اقسام افتخارها گرفته.

لوپز در تمرین با دروازه‌بان‌ها، از هر 10 ارسالی که انجام می‌دهد، 9 تا از آنها به هدف نمی‌رسد و به همین دلیل 2 تدارکاتچی مقابل او حضور دارند تا توپ‌ها را به مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی برگردانند. جالب اینکه تدارکاتچی‌ها، توپ را به جایی برمی‌گردانند که او حضور دارد اما لوپز نمی‌تواند آنها را به جایی که دروازه‌بان‌ها ایستاده‌اند ارسال کند! برای پوشش این نقطه ضعف، کادر پشتیبانی تیم ملی، دستگاه ارسال توپ نیز برای الکساندر لوپز تدارک دیده اما انگار مربی پرتغالی کار با آن را هنوز یاد نگرفته. توپ‌هایی که لوپز با دستگاه ارسال می‌کند، یا خیلی بلند است یا کوتاه و برخی اوقات هم مسیرش با مسیر حرکت دروازه‌بان‌ها یکی نیست. همین مساله باعث شده تا حرکات لوپز به سوژه تمرین تیم ملی تبدیل شود.

برای ما که پیش‌تر، دن گاسپار و تمرین‌های مدرن او را برای دروازه‌بان‌های تیم ملی می‌دیدیم، عملکرد لوپز چندان قابل قبول نیست. او جانشین کسی شده که در آمریکا و پرتغال، دروازه‌بان‌های بزرگی نظیر ویتور بایا را پرورش داده و در قریب به اتفاق روزهای سال، تدریس مربیگری می‌کند. برای آنهایی که می‌خواهند روزی به مربی دروازه‌بانی مجربی تبدیل شوند.  لوپز اما با چند سال کار در لیگ‌های سطح پایین پرتغال و البته امارات پا به تیمی گذاشته که نفر اول کادر فنی آن کارلوس کی‌روش باتجربه و موفق است و دروازه‌بان‌هایش هم جملگی در زمره بهترین‌های آسیا قرار دارند. لوپز، انتخاب کی‌روش بوده اما آیا با او می‌توان به آینده دروازه‌بان‌های تیم ملی امیدوار بود؟ پاسخ را بعد از تماشای یک جلسه تمرین تیم ملی بدهید.

کد N1981479

وبگردی