آفتاب

خشکسالی 48 درصد از منابع آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان را دچار تنش آبی کرده است

خشکسالی 48 درصد از منابع آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان را دچار تنش آبی کرده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان از آغاز عملیات اجرایی 18 مجتمع بزرگ آبرسانی برای 2025 روستا به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های انجام شده در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو "عبدالاحد ریگی"، با اشاره به‌اینکه 700 کیلومتر از 930 کیلومتر عملیات اجرایی 18 مجتمع بزرگ آبرسانی انجام شده است، تصریح کرد: با اتمام عملیات اجرایی این پروژه بزرگ آبرسانی تا پایان سال جاری، شاخص بهره‌مندی 61 درصدی فعلی روستاها به 82 درصد ارتقا خواهد یافت.

وی اتمام این پروژه را در جلوگیری از مهاجرت روستائیان موثر دانست و افزود: تاکنون برای این پروژه افزون بر 400 میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل آن به یک‌هزار و 430 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان، همچنین از آغاز مطالعات 21 مجتمع برای تمامی یک‌هزار و 107 روستای باقی‌مانده استان خبر داد و گفت: بخشی از مطالعات این پروژه‌ها تا پایان سال 97 و بخشی در نیمه اول سال آینده تکمیل و پس از آن عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

ریگی، راه‌اندازی کمپین "نذر آب" با همکاری سازمان هلال احمر، مرکز بهداشت استان سیستان و بلوچستان و دهداری‌ها را یکی از اقدام‌های مهم برای تامین آب روستاها در تابستان عنوان کرد و گفت: مخازن آب با ظرفیت ذخیره 3150 متر مکعب توسط هلال احمر تامین شد، نگهداری و جانمایی آنها را دهداری‌ها و بحث کیفی را مرکز بهداشت به عهده گرفت.

وی ادامه داد: در حال آبرسانی به روستاها از طریق 120 دستگاه تانکر سیار انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان دارای 5.594 روستاست که تعداد 2570 روستا دارای سامانه آبرسانی هستند، اظهار کرد: دو دوره خشکسالی باعث شده تا 48 درصد از منابع آب‌های زیرزمینی استان سیستان و بلوچستان دچار تنش آبی شوند.

ریگی، دریا را یک منبع پایدار تامین آب خواند و افزود: در استان سیستان و بلوچستان تمرکز بر روی تامین آب از دریا به جای منابع محدود زیرزمینی است.

وی اضافه کرد: با تحقیقات انجام شده و بر اساس آمارهای موجود، طی 10 سال گذشته سطح آب‌های زیرزمینی در استان پنج متر پایین‌تر رفته و همین عامل موجب افزایش شوری آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با اشاره به سکونت حدود 7000 نفر در حاشیه دریا بین چابهار و مرز پاکستان گفت: عملیات اجرایی مجتمع جدیدی با 124 کیلومتر طول خط در این منطقه آغاز شده تا بتوانیم این تعداد جمعیت را زیر پوشش قرار دهیم. در حال حاضر آبرسانی به این تعداد جمعیت از طریق آب شیرین‌کن احداث شده و از طریق تانکر انجام می‌شود.

وی افزود: در محدوده کنارک به سمت بندرعباس نیز یک مجتمع آبرسانی 28 روستایی در حال اتمام است.

ریگی ادامه داد: در حال حاضر از ظرفیت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود و امیدواریم بتوانیم با انعقاد قرارداد جدید و احداث تاسیسات نمک‌زدایی یا آب شیرین‌کن شیوه آبرسانی را تغییر دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد 1257 روستا با جمعیتی افزون بر 251 هزار نفر و 60 هزار 396 خانوار را به صورت سقایی آبرسانی می‌کنیم و روزانه به ازای هر نفر سرانه 15 لیتر آب تحویل می‌دهیم.

وی اضافه کرد: از تعداد روستاهای مذکور 502 روستا قبلا دارای شبکه آبرسانی بوده که چاه‌های کشاورزی آنان طی دو سال خشکسالی اخیر از مدار خارج شده است.

ریگی با بیان اینکه خشکسالی‌ یکی از چالش های موجود و عوامل اصلی مهاجرت است، افزود: در مرکز و جنوب استان 613 چاه است که از این تعداد 469 چاه گرفتار تنش آبی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال، بهترین فرصت است که چاه‌های جایگزین حفر و وارد مدار شوند.

کد N1980638

وبگردی