آفتاب

لاریجانی: ایران و روسیه توافقی کامل در رابطه با مساله سوریه دارند

لاریجانی: ایران و روسیه توافقی کامل در رابطه با مساله سوریه دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با اعلام وجود توافق کامل میان ایران و روسیه در رابطه با سوریه گفت که بعید می دانم رژیم صهیونیستی بتواند اقدامی جدی در سوریه انجام دهد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در حاشیه نشست روسای مجالس اوراسیا که در شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد، در گفتگو با روسیا الیوم گفت: ایران و روسیه توافقی کامل در رابطه با مساله سوریه دارند.

وی در رابطه با تهدید رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن سامانه موشکی اس ۳۰۰ که مسکو بعد از سرنگونی هواپیما ایلوشین ۲۰ در سوریه به دمشق داد، گفت: به نظر من رژیم صهیونیستی قادر به انجام هرگونه اقدام جدی نیست. روس ها به خصوص بعد از حمله رژیم صهیونیستی به هواپیمای آنها به منظور دفاع از منافع خود حق دارند سامانه اس ۳۰۰ را در سوریه قرار دهند، این حق مشروع روسیه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان افزود: بعد از اینکه مسکو سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ را به دمشق تحویل داد بعید می دانم که رژیم صهیونیستی بتواند اقدامی جدی در سوریه انجام دهد.

به گزارش ایسنا، پیش از این سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به شرکت کنندگان در نشست شورای امنیت ملی این کشور تحویل اس۳۰۰ به سوریه را اطلاع داد.

 گزارش ها حاکی از آن است که چهار گردان از پرتابگرهای این سامانه وارد خاک سوریه شده و بقیه تجهیزات نیز وارد سوریه خواهند شد. این پرتابگرها قادر به رهگیری هواپیماها، موشک‌های کروز و بالستیک و نیز نابودی اهدافی از مسافت ۲۰۰ کیلومتری در ارتفاع ۲۵ کیلومتری هستند.

سیستم راداری اس ۳۰۰ قادر به رهگیری ۱۰۰ هدف با هم است و این به سامانه‌های مذکور قابلیت برخورد با ۱۲ هدف را در آن واحد می‌دهد.

ویژگی‌های این سامانه‌ها تحولی گسترده و قابل ملاحظه در توازن قوی در سوریه و منطقه ایجاد می‌کند خصوصا که جنگنده‌های اسرائیلی به راحتی در حریم هوایی سوریه دست به مانور می‌زنند.

همچنین یک منبع دیپلماتیک نظامی روس گزارش داد: اول اکتبر سه‌گردان موشکی از سامانه اس۳۰۰ به سوریه تحویل داده شده است. این گردان‌ها به صورت مجانی به سوریه تحویل داده شده و دمشق در ازای آن پولی نداده است. این گردان‌ها قبلا در خدمت ارتش روسیه بوده است. ارتش روسیه اکنون از سامانه اس۴۰۰ استفاده می‌کند. این سامانه‌ها قبلا در شرکت صنایع نظامی روسیه تعمیر و نگهداری شده‌اند تا بتوانند به خوبی مأموریت خود را انجام دهند.

روسیه پیشتر به درخواست اسرائیل از مجهز کردن سوریه به این سامانه‌ها خودداری کرده بود اما بعد از حادثه سقوط هواپیمای ایلوشین۲۰ روسیه در سوریه، مسکو تصمیم گرفت دمشق را به این سامانه‌ها مجهز کند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اقدام مسکو گفت: من اظهاراتی درباره تحویل اس۳۰۰ روسیه به سوریه نشنیده‌ام. نمی‌توانم صحت این اظهارات را تأیید کنم. امیدوارم روسیه این کار را نکند. این اقدام موجب تشدید اوضاع در سوریه شده و موجب نگرانی است.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا نیز در این رابطه تاکید کرد: انتقال سامانه‌های اس ۳۰۰ به سوریه هرگز بر عملیات ائتلاف تاثیری نخواهد گذاشت و هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد این سامانه‌ها دفاعی هستند و ما کانال ارتباطی روسیه و آمریکا در زمینه ممانعت از هرگونه برخوردی در سوریه را داریم.  زمانی که سلاح‌های جدید به منطقه وارد شوند امری نگران کننده خواهد بود اما ما روندی را طی می‌کنیم تا مانع از وقوع درگیری شویم.

بر اساس این گزارش، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز(دوشنبه) پیش از سفر به ترکیه برای شرکت در اجلاس بین المجالس کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در خصوص اهداف این سفر گفت: سفر به ترکیه از امروز آغاز می شود و تا فردا شب به طول می انجامد.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: این سفر به پیشنهاد و طراحی رئیس پارلمان دومای روسیه و کره جنوبی که از مدت‌ها پیش انجام شده مربوط می‌شود، بر این مبنا که کشورهای منطقه اوراسیا جلساتی با یکدیگر داشته باشند و اقتصاد و توسعه کشورهای منطقه اوراسیا را با رایزنی با یکدیگر انجام دهند.

انتهای پیام

کد N1979000

وبگردی