آفتاب

کُند کردن روند پیری با ماده طبیعی فیستین

کُند کردن روند پیری با ماده طبیعی فیستین

محققان دریافتند ماده فیستین، که به طورطبیعی عامل رنگ‌دهی در میوه‌ها و سبزی‌جات است، می‌تواند روند پیری را کُند نماید.

به گزارش خبرنگار مهر، داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی خوب و ورزش می‌تواند در حفظ سلامت قلب و سایر اعضای بدن، پوست، مو و حتی شادابی مغز موثر باشد.

تحقیق جدید نشان می‌دهد ماده طبیعی «فیستین» که به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزی‌جات وجود دارد، می‌تواند به طول عمر بیشتر افراد کمک کند.

فیستین از اعضای خانواده فلاوونوئیدهاست، دارای خواص ضدسرطانی بوده و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. همچنین دارای خواص ضدالتهابی و نوروتروفیک است که به رشد بافت عصبی کمک می‌کند. به گفته محققان، فیستین موجب کاهش سلول‌های آسیب دیده شده و طول عمر را افزایش داده و سلامت را بهبود می‌بخشد.

خیار، توت فرنگی، سیب، خرمالو، انگور و پیاز از جمله منابع حاوی این ترکیب طبیعی هستند.

توت فرنگی دارای بالاترین میزان فیستین است. توت فرنگی مملو از ترکیباتی است که با فشار اکسایشی و التهاب مقابله کرده و به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند. فلاوونوئیهای موسوم به آنتوسیانین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی به پیشگیری از تشکیل کلسترول بد LDL که می‌تواند موجب گرفتگی عروق شود هم کمک می‌کند. ویتامین C موجود در توت فرنگی هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. فیستین موجود در توت فرنگی با تحریک مسیرهای سیگنال‌دهی به تقویت حافظه کمک می‌کند. به گفته محققان خوردن ۲ وعده توت فرنگی یا بیشتر در هفته می‌تواند روند زوال عقل را در زنان مسن به تاخیر اندازد.

به گفته محققان، فیستین موجود در خیار از اختلال پیشرونده در حافظه و یادگیری در موش‌ها پیشگیری کرد. خیار حاوی گروهی از لیگنان‌هاست که با کاهش ریسک ابتلا به سرطان مرتبط هستند.
کد N1978760

وبگردی