آفتاب

شکایت ایران به بهانه پیمان مودت، سوءاستفاده از دادگاه است

شکایت ایران به بهانه پیمان مودت، سوءاستفاده از دادگاه است

وکیل وزارت خارجه آمریکا در مقابل ۱۵ قاضی پرونده شکایت ایران از این کشور به دلیل توقیف غیرقانونی دارایی های بانک مرکزی مدعی شد: این دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از «آسوشیتدپرس»، صبح امروز جلسه استماع دادگاه بین‌المللی لاهه برای پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل توقیف دارایی‌های بانک مرکزی تشکیل شد و وکلای آمریکا در این جلسه دفاعیات خود را قرائت کردند.

«ریچارد ویسک» وکیل وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در مقابل ۱۵ قاضی دادگاه بین‌المللی گفت آمریکا صلاحیت دادگاه برای رسیدگی این پرونده را مورد اعتراض قرار داده است.

وی مدعی شد:  اتهام‌هایی که ایران به آمریکا وارد کرده واهی و قابل بررسی است. ادعای ایران بر اساس پیمان مودت، سوءاستفاده از دادگاه است. تمام مشکلات ما نمی‌تواند بر اساس آن پیمان بررسی شود. ایران سابقه بدی دارد و اصلا نمی‌تواند بر اساس آن پیمان از ما شکایت کند. ایران سال‌ها اعمال تروریستی علیه  آمریکا انجام داده است. طبق قواعد ما کشوری که اعمال تروریستی انجام بدهد باید مسئول شناخته شود.

وکیل وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ایران مسئول بمب‌گذاری در محل تنفگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت است. ۲۲ اکتبر ۱۹۸۳ یکی از اعضای حزب‌الله که ملیت ایرانی داشت با کامیون‌ مواد منفجره به تفنگداران آمریکایی حمله کرد و ۲۴۱ سرباز را کشت و زخمی کرد.

کد N1978433

وبگردی