آفتاب

طرح پیش‌فروش به لوازم خانگی هم رسید

طرح پیش‌فروش به لوازم خانگی هم رسید

در حالی که بازار خودرو به سبب استقبال همیشگی با کمبود عرضه چند سالی است به صورت پیش‌فروش محصولات عرضه می‌شوند این بار نیز لوازم خانگی هم از این طرح استفاده کند. این بار نیز سازمان حمایت این طرح را در بخش لوازم خانگی اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، درنشست خبری که ظهر امروز در مجموعه صنعتی انتخاب برگزار شد از طرح پیش‌فروش لوازم خانگی رونمایی شد.

دراین نشست که با حضور حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی و امین منانی برگزار شد با اشاره به نگرانی اصلی مصرف‌کنندگان لوازم خانگی که در دو مبحث قیمت و موجودی کالا است اعلام شد که برای رفع این نگرانی‌ها تصمیم بر این شد که لوازم خانگی تحت نظارت و قوانین سازمان حمایت از مصرف کننده از فردا اجرایی شود.

منانی گفت: امروز بخش اعظمی از خریداران بازار برای آنکه از افزایش قیمت‌ها در آینده نگران هستند، شروع به خرید زودرس کالا می‌کنند. از طرف دیگر اعمال تحریم‌ها و اتخاذ برخی از سیاست‌های حمایت از تولید باعث شده که زمینه برندهای خارجی در بازار کم شود و دلالان با سوءاستفاده از این وضعیت 50 تا 100 درصد بالاتر از قیمت‌های معمول کالا را به فروش می‌رسانند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که حتی اجناس ویترینی‌ نیز به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: در طرح پیش‌فروش که شامل 160 محصول است برای جلوگیری از سوءاستفاده هر کد ملی فقط می‌تواند یک سبد محصول خریداری کند. در این طرح قیمت لوازم خانگی ثابت است و حتی در صورت افزایش قیمت در هنگام تحویل هیچ مبلغ اضافه‌ای از مشترکی اخذ نخواهد شد و کالا درب خانه تحویل داده می‌شود.

منانی توضیح داد: در این طرح ما فروش قطعی و مشارکتی داریم که در فروش قطعی کل مبلغ دریافت و به ازای هر ماه دیرکرد تحویل گرفتن کالا دو درصد تخفیف داده خواهد شد و اگر تاخیر در تحویل کالا باشد مطابق دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف‌کننده 25 درصد دیرکرد صادر می‌شود.

وی افزود: در فروش مشارکتی 50 درصد قیمت کالا اخذ خواهد شد و بنا به قیمت روز مابقی مبلغ هنگام تحویل، دریافت می‌شود و سود مشارکت 18 درصد تعلق خواهد گرفت که ما انتظار نداریم زیاد از این مدل استقبال شود. زیرا مطابق با نظرسنجی‌هایی که ما در سه ماهه اخیر انجام داده‌ایم دغدغه اصلی مردم افزایش قیمت است. پس تشخیص می‌دهند به صورت قطعی خریداری کنند.

در ادامه نشست غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکننگان لوازم خانگی گفت: مقدار تحویل هر نوع کالا در هر ماه مشخص است و در سایت نیز اعلام شده به محض تکمیل شدن سقف دیگر ما ثبت نامی برای آن ماه انجام نخواهیم داد. ضمن آنکه برای اینکه مشکل دیرکرد را به حداقل برسانیم تصمیم بر آن شد به محض دریافت نقدینگی از مشتری تمام قطعات مورد نیاز وارداتی را همان موقع در سامانه نیما ثبت سفارش کنیم.که اگر مشکلی برای تحویل قطعات در آینده پیش آمد باعث عدم تحویل کالا از سوی ما نشود.

وی افزود: ضمن آنکه در بخش لوازم خانگی 20 درصد قطعات وارداتی هستند و 80 درصد دیگر در داخل تولید می‌شوند. این طرح با حمایت و نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کننده انجام می‌شود و قیمت‌های فروش مورد تایید این سازمان است. ضمن آنکه مردم می‌توانند از طریق سامانه 124 اگر تخلفی در این حوزه به وجود آمد را اطلاع رسانی کنند.

کد N1978415

وبگردی