آفتاب

مقاوم سازی کفپوش انبارهای صنعتی با استفاده از هاردنر بتن

مقاوم سازی کفپوش انبارهای صنعتی با استفاده از هاردنر بتن

برای این که فهم بهتری از هاردنر بتن داشته باشیم، باید ابتدا نگاهی به ویژگی‌های بتن بیاندازیم. بتن معمولاً دارای مقداری آهک یا همان کلسیم کربنات است که هیچ کمک و مشارکتی در مقاومت و دوام آن ندارد.

ابتدا باید بدانیم هاردنر بتن چیست؟
برای این که فهم بهتری از هاردنر بتن داشته باشیم، باید ابتدا نگاهی به ویژگی‌های بتن بیاندازیم. بتن معمولاً دارای مقداری آهک یا همان کلسیم کربنات است که هیچ کمک و مشارکتی در مقاومت و دوام آن ندارد. تنها دلیل وجود آن در بتن این است که واکنش‌های شیمیایی در هنگام سخت شدن و گیرش بتن به صورت کامل انجام نمی‌شود و قسمت‌هایی از سیمان به صورت آهک در خود بتن باقی می‌ماند. همچنین سطح بتن معمولاً دارای منافذی است که باعث تضعیف شدن و پایین آمدن مقاومت آن می‌شود. یک سری مواد شیمیایی وجود دارد که هنگامی که در آب حل می‌شوند، با آهک واکنش می‌دهند و ژل CSH تولید می‌کنند. این مواد شیمیایی شامل یون‌های سیلیکات به علاوه‌ی یکی از فلزهای سمت چپ جندول عناصر مندلیف یعنی: لیتیم، سدیم، پتاسیم یا منیزیم می‌باشد. یون‌های سیلیکات کلید اصلی این واکنش هستند. یون‌های فلزی معمولاً از لحاظ تأثیر روی واکنش اهمیت خاصی ندارند. هر چند که ممکن است در نحوه‌ی پر شدن منافذ بتن نقش ایفا کنند. همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، ژل CSH تولید شده منافذ بتن را پر می‌کند و باعث بالا رفتن مقاوم سازی سازه های بتنی و دوام آن در برابر فرسایش می‌شود.



انواع هاردنر بتن و مزیت استفاده از آن
هاردنر بتن در انواع مختلف و با قیمت های متفاوت و به شکل محلول در آب در بازار موجود است. با اضافه کردن این مایعات سیلیکاتی به سطح بتن خصوصاً کف‌پوش‌های بتنی، باعث سخت‌تر شدن و بالا رفتن دوام بتن می‌گردد. هاردنر بتن اگر به صورت مناسب انتخاب شود و اجرای آن دقیق و بر اساس آیین‌نامه‌های موجود باشد، می‌تواند بهبود قابل توجهی در مقاومت بتن در برابر واکنش‌های شیمیایی و فرسایش ایجاد کند. هم چنین دوام و عمر بتن در مقایسه با بتنی که در آن از هاردنر استفاده نشده، جهش قابل توجهی فراهم می‌آورد. اجرای کف‌ پوش صنعتی در اثر گذشت زمان دچار تغییرات ظاهری و رنگی می‌شوند. هاردنر از بروز چنین تغییرات و زردرنگ شدن کف ‌پوش یا بی‌رنگ شدن آن جلوگیری می‌کند.


توصیه کارشناسان کلینیک بتن چیست؟
توصیه‌ی متخصصین و مهندسین در این زمینه این است که در هر جایی که از کف‌پوش بتنی استفاده می‌شود، از هاردنر بتن نیز استفاده شود. به خصوص در کف‌پوش‌هایی که احتمال فرسایش و تخریب به وسیله‌ی واکنش‌های شیمیایی در آن‌ها بیشتر است (مثلاً انبارهایی که ماشین‌های انتقال مداوم در آن ها در حال حرکت‌اند یا انبار مواد شیمیایی که ممکن است کف‌پوش در تماس با آن مواد دچار آسیب دیدگی شود) توصیه‌ی اکید شده که از افزودنی‌های هاردنر استفاده شود. علاوه بر این‌ها، هاردنر باعث می‌شود تا بتن ضد آب شود و در برابر آب ضعف نداشته باشد. هم چنین تغییراتی در ظاهر کف‌پوش به وجود می‌آورد؛ به این شکل که نور بهتر بازتاب داده می‌شود و در نتیجه، کف‌پوش براق‌تر می‌شود و ظاهر آن بهبود پیدا می‌کند.
 جهت تماس و مشاوره با کارشناسان کلینیک بتن می توانید به وب سایت رسمی کلینیک بتن ایران www.clinicbeton.ir مراجعه نمایید .


کد N1978392

وبگردی