آفتاب

غوغای بی‌سند مخالفان FATF

غوغای بی‌سند مخالفان FATF

فرزانه آئینی- خبرنگار: مجلس امروز ۹۰دقیقه زودتر تشکیل جلسه می‌دهد تا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا همان CFT را بررسی کند اما مخالفان این لایحه نه ۹۰دقیقه که یک هفته زودتر هیاهوی بلند خود را سرداده‌اند.

قرار است نمایندگان پیش از آغاز جلسه علنی‌شان در نشستی غیرعلنی با حضور وزرای اطلاعات، امورخارجه، سرپرست وزارت اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و جمعی از کارشناسان پیوستن ایران به CFT را به مناظره بگذارند.

در این نشست که بنا بر اعلام هیأت‌رئیسه ساعت 7صبح برگزار می‌شود و تا ساعت 8 و 30دقیقه ادامه خواهد داشت، تبعات و محاسن پیوستن ایران به CFT مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موافقان، مخالفان، نمایندگان و مسئولان حاضر در نشست بی‌پرده دغدغه‌هایشان را شرح خواهند داد و پس از آن با خروج مهمانان از صحن بهارستان زنگ رسمیت جلسه علنی نمایندگان به صدا درآمده و بررسیCFT به‌عنوان نخستین دستورکار مجلس آغاز می‌شود.

به این ترتیب، نمایندگان بعد از حداقل 90دقیقه چانه‌زنی و مناظره بر سر پیوستن ایران به FATF، لایحه CFT را که آخرین لایحه از لوایح چهارگانه دولت برای پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی (FATF) است به رأی می‎گذارند. یعنی بعد از قریب به 60روز مسکوت ماندن بررسی لایحه CFT سرانجام این لایحه امروز تعیین‌تکلیف می‌شود.

به‌صدا درآمدن شمارش معکوس برای پایان مهلت ایران برای پیوستن به سازمان بین‌المللی سبب شده است تا عزم موافقان آن برای تصویب این لایحه در مجلس جدی‌تر از گذشته شود و در تقابل با این فضا نیز مخالفان سازشان را برای ممانعت از تصویب این لایحه و پیوستن ایران به FATF کوک کرده‌اند. بلوای مخالفان از چهارشنبه گذشته که در صحن علنی بهارستان کلید خورد به‌صورت مستمر در این 3 روز گذشته از تریبون‌های آنها تکرار شده است.

از نامه یزدی به لاریجانی تا تجمع در قم

ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان، طومارنویسی علیه موافقان آن در حاشیه راهپیمایی‌های نمازجمعه و تهدید به آبستراکسیون (خروج از مجلس برای از نصاب انداختن جلسه علنی) راهکارهای مخالفان این لوایح تا اینجای کار برای ابراز مخالفت با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی است و این یعنی دست مخالفان از استدلال خالی است و روی به هیاهو آورده‌اند.

در جدیدترین ابراز مخالفت‌ها آیت‌الله محمد یزدی، رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین دست به قلم شد و نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نوشت. در این نامه آمده است با توجه به رهنمودها و تذکرات مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید قم و نگرانی‌های اعضای محترم جامعه مدرسین که غیر از جلسه حضوری که داشتیم یک جلسه کامل دیگر با یادآوری آثار مثبت و منفی آنچه در دستور کار روز یکشنبه 15مهر97 قرار دارد،

متذکر می‌شویم کاری نشود که ضمن مخالفت با مقامات ذکر شده، به زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی تمام شود و در تاریخ کشور نقطه‌ضعف مجلس به حساب آید. در نمونه دیگر از اعتراض‌های مخالفان به بررسی لایحه CFT در مجلس برخی از چهره‌های سرشناس جبهه پایداری چون مجتبی ذوالنور، نصرالله پژمانفر، حمید رسایی، احمد امیرآبادی و... اعلام کردند که شنبه شب در تجمعی در مسجد امیرالمومنین در شهر قم حاضر خواهند شد تا مانع تصویب چنین لایحه‌ای که به زعم آنها استعماری است، شوند.

طیف جبهه پایداری در این اطلاعیه که حمید رسایی آن را در صفحه اینستاگرام خود منتشرکرده مدعی شده‌اند رهبر معظم انقلاب با تصویب FATF در مجلس مخالف هستند و این گردهمایی را لبیک مردم، حوزویان و دانشگاهیان به مخالفت رهبری با تصویب لوایح FATF معرفی کرده است.

نمایندگان مخالف پیوستن ایران به FATF در جلسه علنی چهارشنبه گذشته مجلس قریب به 20دقیقه با فریاد کشیدن و تجمع در مقابل جایگاه هیأت رئیسه مجلس نظم مجلس را به‌هم ریختند. فریاد‌های مکرر حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نصرالله پ‍ژمانفر و نادر قاضی‌پور چنان بلند و مکرر بود که جمعی دیگر از نمایندگان در اعتراض به این نا‌آرامی گوش‌هایشان را گرفته بودند و جمعی دیگر معترضان را به آرامش دعوت می‌کردند.

  • کلیدواژه‌های مخالفان

آنچه در رویه و روند اعتراض‌ها به تصویب CFT مشهود است، اینکه به‌رغم ادله موافقان پیوستن ایران به گروه اقدام مالی و تأکید آنها بر اینکه FATF تنها مسیر باقی مانده برای رهایی از تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی است و پیوستن به این گروه سبب شفافیت مالی و نگاه مثبت غرب به‌ویژه اروپا به جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، مخالفان پیوستن ایران به FATF به‌دور از ادله و با توجه به استعانت از کلیدواژه‌هایی با بار تاریخی و سیاسی چون استعمار، خیانت به کشور، درصدد بر مسند نشاندن حرفشان هستند؛ چنانچه با برگزاری تجمعات اعتراضی و یا برهم ریختن نظم جلسات کارشناسانه این لوایح و حتی متشنج کردن نظم جلسه علنی بهارستان به‌دنبال به‌ثمر نشاندن هدفشان هستند.

  • تدبیری برای مقابله با هیاهو

بی‌نظمی به نمایش گذاشته شده دلواپسان در نشست گذشته بهارستان و تأکید آنها بر پیگیری این رویه در نشست امروز سبب شد تا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای مدیریت نشست امروز با کمترین حاشیه ممکن دست به ابتکاری جدید بزند. او ظهر دیروز در محل کمیسیون متبوعش میزبان روسای فراکسیون‌های سیاسی بهارستان شد تا با همفکری هم برای مدیریت جلسه علنی امروز برنامه‌ریزی کنند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی که از سوی علی لاریجانی مسئول دعوت از وزرای مربوطه و کارشناسان برای حضور در نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس شده است، در شرح جلسه‌اش با روسای فراکسیون‌ها به ایسنا گفت: در جلسه ظهر دیروز کمیسیون امنیت ملی که با حضور روسای 3 فراکسیون‌ سیاسی مجلس یعنی امید، ولایی و مستقلین برگزار شد، هماهنگی با محمدرضا عارف، حمیدرضا حاجی‌بابایی و کاظم جلالی در صدر فراکسیون‌های مذکور انجام شد تا تعیین کنیم در نشست صبح یکشنبه از هر فراکسیون چند نفر صحبت کنند.

هرچند که پیشنهاد کمیسیون امنیت آن است که از هر فراکسیون یک نفر صحبت کرده و همچنین صاحب‌نظران دانشگاهی عمدتا مخالف، نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها، دولت، پدافند غیرعامل و سایر ارگان‌های درخواست‌کننده نیز به اظهارنظر بپردازند. تأکید ما حضور رسانه‌هاست که هنوز در این‌باره تعیین‌تکلیف نشده است. فلاحت‌پیشه تأکید کرد: ما می‌خواهیم جهت جلوگیری از هرگونه اعتراضی به ساز‌و‌کاری برای اداره جلسه ساعت 6 تا 8صبح مجلس برای بررسی CFT بپردازیم چون مجلس بعد از آن به‌صورت علنی وارد بررسی این لایحه شده و در آن جلسه تعداد محدودی می‌توانند صحبت کنند.

حال باید دید در نشست علنی امروز مجلس کدام تفکر قدرت مانور بیشتری خواهد یافت و آیا مخالفان FATF با مصادره جو بهارستان می‌توانند مانع تصویب آخرین لایحه از لوایح چهارگانه دولت برای پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی (FATF) شوند یا اینکه ادله پشت پرده و محرمانه کارشناسان در نشست غیرعلنی نمایندگان، هیاهوی آنها را مهار خواهد کرد.

  • همه تلاشمان را می‌کنیم مجلس به دستور قبلی برگردد

محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و عضو فراکسیون ولایی از استمرار مخالفت ولایی‌ها با تصویب لایحه CFT به همشهری خبر داد و گفت که امروز هم همه تلاششان را برای خروج بررسی CFT از دستور کار مجلس به‌کار می‌گیرند.

  • شما و مخالفان پیوستن ایران به FATF در جلسه چهارشنبه گذشته مجلس به‌خاطر فراهم آمدن مقدمات بررسی CFT در جلسه علنی یکشنبه - امروز - اعتراض مستمری داشتید. این همه اعتراض برای چه بود؟

در جلسه علنی چهارشنبه کار خلاف آیین‌نامه داخلی صورت گرفت و ما اعتقادمان این است که لایحه ساماندهی مبارزه باید به دستور برگردد و این بدان معناست که بررسی CFT از دستور کار خارج شود.

  • اگر مجلس اعتراض شما را وارد ندانست چه می‌کنید؟

ما همه تلاششمان را می‌کنیم که دستور کار قبلی مجلس یعنی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دستور کار بازگردد.

  • اما این لایحه با رأی اکثریت مجلس از دستور کار نمایندگان خارج شد. با این اوصاف بعید است که شما به هدفتان برسید. قبلا برخی از نمایندگان همفکر شما تهدید کرده بودند که در زمان بررسی CFT آبستراکسیون می‌کنند!

من فکر نمی‌کنم که آبستراکسیون نتیجه دهد. باید تعدادی باشند که آبستراکسیون جواب بدهد.

  • مگر تعداد مخالفان FATF در مجلس چند نفر است؟

80نفر.

  • اما وزن فراکسیون ولایی در انتخاب ریاست مجلس که در خرداد‌ماه گذشته برگزار شد، 54رأی بود که به سبد حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون متبوعتان ریخته شد.

حالا همان 54نفر اما بدانید که خیلی از اعضای فراکسیون امید هم دراین امر با ما همنظرند اما جرأت آبستراکسیون ندارند و خودشان آمده‌اند می‌گویند چون پیوستن به FATF مخالف مصالح ملی است به این لوایح رأی نمی‌دهند. ما امیدواریم مجلس امروز مانع تصویب این لایحه شود.

کد N1977558

وبگردی