آفتاب

کاروان شترها به بیرون تالاب هامون رانده شدند

کاروان شترها به بیرون تالاب هامون رانده شدند

همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: محیط بانان زابل حین گشت‌زنی در بستر تالاب بین‌المللی هامون یک کاروان ۳۰۰ نفری شتر را از این منطقه حفاظت شده بیرون راندند.

به گزارش ايرنا، وحید پورمردان روز شنبه گفت: همه ساله گله‌های بزرگ شتر به صورت غیرمجاز وارد مناطق حفاظت شده شمال استان شده و باعث تخریب گسترده پوشش گیاهی، اشغال کردن چشمه‌ها و مصرف منابع محدود آب، فرسایش و نابودی بافت و خاک و سرانجام ایجاد گرد و خاک می‌شوند.

وی تاکید کرد: چرای بی‌رویه احشام در داخل تالاب هامون موجب نابودی پوشش گیاهی مناسب آن و تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا یگان حفاظت محیط زیست در شمال سیستان و بلوچستان با تمام قوا و به صورت شبانه‌روزی در محدوده تالاب هامون برای جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی این تالاب با چرای بی‌رویه دام‌ها در حال گشت‌زنی و مراقبت است.

تالاب بین‌المللی هامون در زمان پرآبی یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمق یک تا پنج متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.

این تالاب از سه بخش به نام‌های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان شکل گرفته است.

بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابری در خاک افغانستان و بقیه هامون‌ها در خاک ایران قرار دارد.

سطح هر یک از هامون‌ها بسته به میزان آب ورودی، فصول پر بارش، خشکسالی‌ها و ترسالی‌ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه‌های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.

قطع کامل آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین‌المللی هامون شده و در 18 سال گذشته بستر خشکیده این تالاب به محل تاخت و تاز برخی خودروها، چرای دام‌ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران و در نهایت به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

کد N1976634

وبگردی