آفتاب
رای الیوم گزارش داد:

معامله تسلیحاتی هند و روسیه؛ سقوط سیطره موشکی آمریکا

معامله تسلیحاتی هند و روسیه؛ سقوط سیطره موشکی آمریکا

دولت هند با اعلام امضای معامله خرید سامانه موشکی ضد هوائی اس- ۴۰۰ روسیه به قیمت پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار میخ بزرگی بر پیکره صنعت تسلیحاتی آمریکا وارد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، این روزنامه در مقاله­‌ای نوشت: «هند» با خرید موشک­‌های روسی «اس- ۴۰۰»، صنایع تسلیحاتی آمریکا رانابود می­‌کند. در همین راستا پرسش­‌های فراوانی مطرح می­‌شود از جمله اینکه  چرا اسطوره موشک‌های پاتریوت سقوط کرده است؟ آیا این اقدام هند، مقدمه­‌ای برای چالش «دهلی نو» با تحریم­‌های آمریکا علیه ایران به شمار می­‌رود؟

دولت هند با اعلام امضای معامله خرید سامانه موشکی ضد هوائی اس- ۴۰۰ روسیه به قیمت  پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار میخ بزرگی بر پیکره صنعت تسلیحاتی آمریکا وارد کرد. این کشور با چنین تصمیمی در حقیقت با تهدیدهای آمریکا در تحمیل تحریم­‌های اقتصادی علیه خود مبارزه و بر استقلال تصمیم خود در این زمینه تاکید کرده است.

نکته قابل توجه اینکه اعلام امضای این معامله تسلیحاتی بزرگ در نوع خود در آسیا با دیدار «ولادیمیر پوتین» از دهلی نو برای تحکیم محوری روابط سیاسی و تجاری بین دو کشور و تقویت گروه بریکس همزمان شده است.

هند عملیات مدرن‌سازی نیروهای مسلح خود را آغاز و در همین راستا اقدام به خرید ۳۶ هواپیما از طراز «رافال» فرانسه کرده است.

چنین اقبالی به خرید موشک‌­های اس- ۴۰۰ روسیه  از سوی کشورهایی چون هند و ترکیه مایه نگرانی آمریکا شده است. این نگرانی از جهت حمایت از صنایع نظامی روسیه و آشکار شدن میزان پیشرفت آنها نیست بلکه از آن جهت است که چنین رویکرد و اقبالی موشک­‌های رقیب یعنی «پاتریوت» را کنار می­‌ز‌ند؛ موشک­‌هایی که رتبه نخست کارآیی و قدرت را داشتند، اما با جنگ یمن و موشک­‌هایی که جنبش انصارالله به ریاض پرتاب کرد، نقص‌­های فراوان و عدم کفایت آنها نمایان شد و بسیاری از این کشورها به موشک‌­های روسی پناه بردند.

مهمتر از این معامله، دیدار پوتین از هند است که نشان‌دهنده میزان نزدیکی در روابط دو کشور مذکور و بازگشت ائتلاف آنها به همان شکل ماقبل فروپاشی شوروی است. این رویکرد در نوع خود تحول استراتژیک مهمی با توجه به وضعیت قطب‌بندی جهان امروز به شمار می­‌رود. ‎

بسیاری از ناظران معتقدند همگرائی روز افزون روسیه و هند احتمالا موجب عدم پایبندی دهلی‌نو به تحریم­‌های آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور علیه ایران به ویژه در حوزه نفتی می‌شود؛ چرا که هند روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می­کند.

غرور آمریکا در سراسر جهان پیامدهای منفی به همراه داشته است،‌ به ویژه در کشورهایی که در پی حفظ کرامت خود و مقدم داشتن منافع خود بر منافع آمریکا هستند. اما متاسفانه باید گفت بیشتر متحدان منطقه‌­ای و عرب آمریکا با چنین قاعده­‌ای هم‌داستان نمی­‌شوند و در صدر آنها برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس قرار دارند که مورد اهانت ترامپ و باج‌خواهی­‌های او قرار می‌گیرند.‎

 

کد N1976282

وبگردی