آفتاب

رفع چالش خرید تجهیزات آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز در معاونت علمی/آغاز همکاری با دانشگاه وین

رفع چالش خرید تجهیزات آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز در معاونت علمی/آغاز همکاری با دانشگاه وین

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با بیان اینکه در این آزمایشگاه محققان حوزه‌های پزشکی و مهندسی مطالعاتی را انجام می‌دهند، گفت: در حال حاضر با توجه به نوسانات نرخ ارز برای تهیه تجهیزات و قطعات جدید نیاز به خرید داریم که برای رفع چالش ارزی این خرید با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری فردا، یکشنبه جلسه‌ای برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا آی در نشست خبری امروز آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز را یک ارگان مستقل دانست که به صورت هیات امنایی اداره می‌شود، افزود: راه‌اندازی این آزمایشگاه یک پروژه مشترک میان دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است که با حمایت مالی معاونت علمی اجرایی شد، از این رو این آزمایشگاه یک پروژه ملی محسوب می‌شود.

وی هدف از راه اندازی این آزمایشگاه را ارائه خدمات پژوهشی و تخصصی به متخصصان و ایجاد ارتباط میان محققان حوزه‌های مهندسی و پزشکی عنوان کرد.

آی با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته اقدامات موثری در حوزه‌های نقشه‌برداری مغز در این آزمایشگاه اجرایی شده است، اضافه کرد: تاکنون بالغ بر 4 هزار نفر متخصص و دانشجو و اساتید دانشگاهی از این آزمایشگاه بازدید کرده‌اند که این اقدامات در راستای برنامه‌های ترویجی این آزمایشگاه به شمار می‌رود.

رئیس مرکز آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز ارائه 75 هزار نفر ساعت کارگاه آموزشی و سخنرانی را از دیگر اقدامات این آزمایشگاه نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن تاکنون چهار هزار و 500 نفر ساعت از تجهیزات آزمایشگاهی این آزمایشگاه بهره‌مند شده‌اند.

وی در عین حال با تاکید بر ضرورت دسترسی همه محققان حوزه مغز به تجهیزات این آزمایشگاه گفت: در این راستا ارتباطات خوبی با محققان سایر استان‌ها برقرار کردیم و در 18 استان کشور برنامه‌های اختصاصی برای بهره‌مندی محققان این حوزه از تجهیزات آزمایشگاه برگزار کردیم.

آی در عین حال نوبت‌دهی به محققان برای استفاده از تجهیزات این آزمایشگاه را از چالش‌های آن نام برد و یادآور شد: برای رفع این مشکل برنامه نوبت‌دهی سریع را اجرایی کردیم و بر اساس آن تا ساعت 20 شب محققان می‌توانند آزمایشات مورد نیاز را در این آزمایشگاه اجرایی کنند.

رئیس مرکز آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با اشاره به نوسانات ارز در کشور یادآور شد: تاکنون تجهیزات مورد نیاز را خریداری کردیم ولی نیاز به دسترسی به بعضی قطعات داریم که در این راستا با برخی چالش‌ها مواجه هستیم.

آی ادامه داد: برای رفع این مشکل فردا یکشنبه 15 مهر ماه در معاونت علمی جلسه‌ای در این زمینه داریم تا مشخص شود که برای خرید تجهیزات و قطعات جدید چه نوع ارزی می‌توانند به ما ارائه دهند.

وی همچنین با اشاره به تحقیقات محققان نخبه‌های علوم پزشکی در این آزمایشگاه اضافه کرد: این دست از محققان که در بیمارستان‌هایی که فعال هستند و قادر به انجام آزمایشات مورد نظر نیستند، در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز حضور دارند تا بتوانند آزمایشات خود را انجام دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برخی از این تحقیقات به دستاوردهایی نائل شدند که به درمان و تشخیص بیماری‌ها کمک خواهد کرد، ولی رسیدن این نتایج به حوزه کلینیک نیاز به زمان و فرآیندهای طولانی مدت دارد.

آی همچنین با تاکید بر حفظ محرمانگی نتایج تحقیقات در این آزمایشگاه گفت: بر این اساس قراردادهای محرمانگی طرح‌ها با محققان به امضا می‌رسد تا از این طریق حقوق معنوی دستاوردهای تحقیقاتی برای پژوهشگران محفوظ بماند.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه وین اتریش خبر داد و گفت: براساس این تفاهم‌نامه در زمینه تبادل محققان، استفاده از تجهیزات نقشه‌برداری مغز در اتریش و اجرای پروژه‌های مشترک میان این آزمایشگاه و دانشگاه وین توافقاتی صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های این آزمایشگاه برای محققان ایرانی مقیم خارج گفت: در این راستا براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ایرانیان مقیم خارج برای ارائه سخنرانی‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی دعوت به عمل می‌آید.

انتهای پیام

کد N1976232

وبگردی