آفتاب

کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر

کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر

بررسی‌های انجام شده در این تپه باستانی بتکی الشتر واقع در استان لرستان به کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ (دوره‌های مس و سنگ، مفرغ و آهن)، تاریخی و اسلامی منجر شد.

به گزارش ایلنا، مهدی حیدری (سرپرست هیات گمانه زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بتکی الشتر) با اعلام خبر کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر گفت: وجود استقرارهای معاصر بر روی محوطه‌ها، کاوش‌ها و خاکبرداری غیر مجاز از جمله مهم‌ترین تهدید‌هایی هستند که محوطه‌های باستانی با آن روبرو بوده و حتی در مواردی  باعث از بین رفتن تمامی محوطه می‌شوند.

او در ادامه گفت: با توجه به این موضوع و برای پیشگیری از آسیب‌ها، شناسایی و حفظ این آثار، مجلس شورای ملی مصوبه‌ای در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۰۹ اعلام کرد که هرگونه دخل و تصرف در آثار باستانی که تا پایان دوره زندیه در ایران شکل گرفته، جرم محسوب شده و مراجع ذی‌صلاح موظف به شناسایی و حفظ این آثار هستند.

حیدری افزود: همچنین بر اساس اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور در سال ۱۳۶۶، این سازمان موظف به تعیین حریم بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و تپه‌های باستانی شده که در پی این نیازمندی‌ها و قوانین، تعیین عرصه و حریم تپه‌ باستانی بتکی ضروری به نظر رسید.

او با اشاره به قرارگیری تپه بتکی در روستایی به همین نام در شمال غرب دشت سرسبز الشتر گفت: بررسی‌های انجام شده در این تپه باستانی آثاری از ادوار پیش از تاریخ (دوره‌های مس و سنگ، مفرغ و آهن)، تاریخی و اسلامی نشان داد.

حیدری با اشاره به غنای فرهنگی این تپه باستانی  از حفر ۱۷ گمانه در جهت های مختلف تپه طی ۲۰ روز کاوش در آن خبر داد و گفت: از این تعداد، ۴ گمانه دارای آثار فرهنگی بوده و ۱۳ گمانه بدون مشاهده آثار معماری و فرهنگی مشخصی تا خاک بکر ادامه یافته است.

او با بیان این نکته که مواد فرهنگی به دست آمده طی انجام این پروژه عمدتا مواد سفالی بود، گفت: در ۴ گمانه دارای آثار، عمدتا مواد سفالی، آجر و در یک گمانه پی سنگی از دیوار یا یک گور باستانی به دست آمد.

مجوز پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بتکی الشتر  توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد N1976163

وبگردی