آفتاب

تا افق 1405 تنش آبی در تهران صفر می‌شود / اجازه استفاده از 70 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی برای فضای سبز

تا افق 1405 تنش آبی در تهران صفر می‌شود / اجازه استفاده از 70 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی برای فضای سبز

مدیرعامل آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه با اجرای سه پروژه تا 1405 ، 250 میلیون متر مکعب به منابع آب تهران اضافه می‌شود، گفت: طی هشت سال آینده تنش آبی در تهران صفر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا بختیاری در نشست حاشیه‌ای چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب اظهار داشت: در بخش شهری تهران یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب و بخش روستایی 90 میلیون مترمکعب آب به مصرف شرب می‌رسد که 20 درصد آب کل کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: در شهر تهران یک میلیارد و 60 میلیون متر مکعب مصرف آب شرب داریم که 70 درصد آن از آب‌های سطحی و 30 درصد از آب زیرزمینی تامین می‌شوند بنابراین تقریبا تمام آب سدهای پنجگانه به مصرف شرب می‌رسد البته 50 میلیون متر مکعب آن نیز به مصرف شرب کرج می‌رسد. بنابراین در شهر تهران از یک میلیارد و 60 میلیون مترمکعب آب 750 تا 800 میلیون متر مکعب سطحی و 250 تا 300 میلیون مترمکعب زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: در سال‌های نرمال نسبت استفاده از آب سطحی به زیرزمینی 70 به 30 درصد، در سال‌های خشک 60 به 40 و در ترسالی‌ها 80 به 20 بوده است.

وی افزود: سال آبی گذشته میزان بارندگی 260 میلیمتر بوده اما این میزان در سال قبل از آن 330 میلیمتر بوده یعنی 20 درصد کاهش داشته است و به همین میزان نیز منابع سدها کم شده است. به طوری که امروز حجم ذخائر سدها 610 میلیون مترمکعب است در حالی که سال گذشته این رقم 798 میلیون مترمکعب بوده است یعنی نسبت به سال گذشته 190 میلیون مترمکعب در سدها کسری داریم.

بختیاری گفت: هواشناسی برای استان تهران میزان بارندگی نرمال و در حد 280 میلیمتر را پیش‌بینی کرده است.

بختیاری با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر اینکه ظرف امروز و فردا 20 میلیمتر بارندگی داشته باشیم، افزود: این شروع میزان بارندگی برای سال آبی جدید رقم خوبی خواهد بود.

وی درباره استفاده شهرداری از آب برای آبیاری فضای سبز اظهار داشت: دو سال است که با شهرداری تهران وارد مذاکره شدیم تا در شهر تهران عمده فضای سبز از چاه‌ها استفاده شود. در حال حاضر حدود 150 تا 160 میلیون متر مکعب از منابع آب زمینی به مصارف فضای سبز شهری و 20 تا 30 میلیون مترمکعب نیز از قنوات و چشمه‌ها استفاده می‌شوند در کل 200 میلیون متر مکعب از آب زیرزمینی صرف فضای سبز می‌شود. میزان استفاده از آب شرب نیز برای فضای سبز در گذشته ببشتر بود اما اکنون 60 تا 70 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در شهر تهران 830 میلیون مترمکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی داریم که از این میزان 300 تا 350 میلیون مترمکعب برای آب شرب، 160 میلیون مترمکعب فضای سبز و بقیه برای کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود و این در حالی است که میزان ورودی سدها 800 میلیون مترمکعب است یعنی بیلان 30 مترمکعب منفی است.

وی درباره میزان پیشرفت شبکه فاضلاب شهر تهران بیان کرد: تاکنون 65 درصد شبکه اجرا شده اما سیستم تصفیه‌خانه‌های تهران بیش از 40 درصد را جواب نمی‌دهند. میزان تصفیه‌خانه‌ها نسبت به شبکه بسیار عقب است که عمدتا نیز مربوط به مناطق یک و سه است.

وی ادامه داد: میزان اجرای شبکه فاضلاب در استان تهران نیز فقط 8 درصد است در صورتی که میانگین کشوری 48 درصد است.

بختیاری با اشاره به پروژه‌های مربوط به اجرای تصفیه‌خانه‌ها گفت: طی 4 تا 5 ماه آ‌ینده همزمان این تصفیه‌خانه وارد مدار می‌شود اما واقعیت این است که ما در شبکه فاضلاب استان تهران 10 هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم که دولت توان تامین آن را ندارد و بنا داریم که از طریق بانک توسعه اسلامی، بانک زیرساخت آسیایی به روش BOT و BOO تامین اعتبار کنیم تا بتوانیم ظرف پنج سال آینده کل فاضلاب را وارد مدار کنیم.

بختیاری درباره جلوگیری از تنش آبی در استان تهران خاطرنشان کرد: چند پروژه به طور همزمان ا جرا می‌شود تا سال 1400 میزان تنش آبی به صفر برسد. البته تاکنون نیز در شهر تهران نه قطعی و نه کاهش فشار داشتیم و فقط در غرب استان تهران به دلیل قطع برق مشکلاتی داشتیم.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که طی سال‌های 1400 تا 1405 برای عبور از تنش آبی اجرا می‌شود، گفت: سه پروژه داریم که از جمله آنها اتمام تصفیه‌خانه شش و هفت و رینگ تهران، تکمیل پروژه لار به کلان و خط دوم طالقان به تهران جایگزین خط اول می‌شود که با اجرای آنها 250 میلیون مترمکعب به منابع آب تهران اضافه شده و در افق 1400 تا 1405 تنش آبی صفر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از 800 میلیون مترمکعب آبی که در شهر تهران تغذیه می‌شود 400 تا 450 میلیون مترمکعب از فاضلاب جذبی است، گفت: واقعیت این است که بعد از فاضلاب شهر تهران با بیلان منفی آب روبرو می‌شود اما از یک طرف مجبوریم فاضلاب را اجرا کنیم و از طرفی منابع آب زیرزمینی دچار مشکل می‌شوند.

وی تاکید کرد: بعد از اجرای فاضلاب شهرداری امکان استفاده از آب شهری جهت آبیاری فضای سبز را نخواهد داشت یعنی در افق 1405 حداکثر آبی که شهرداری استفاده می‌کند 70 میلیون مترمکعب خواهد بود که فقط برای پارک‌ها استفاده می شود و مابقی فضای سبز باید از پساب استفاده کنند یعنی 130 میلیون مترمکعب آبی که شهرداری از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌کند باید از پساب استفاده شود.

بختیاری درباره استفاده از لوازم کاهنده در دستگاه‌های دولتی اظهار داشت: ادارات دولتی ملزم به استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب هستند و این موضوع را به سرعت به بخش خصوصی و مصارف خانگی هم تسری می‌دهیم.

کد N1976106

وبگردی