آفتاب

بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار سیاسی است

بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار سیاسی است

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: پیشنهاد داده‌ایم تا مالیات صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمتر از مالیات اشخاص باشد. چون صندوق ها می‌توانند با جلب اعتماد عمومی، افراد عادی را به بازار جذب کنند. برای اینکه این بازارها حجم معاملاتی بالایی دارند و این موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

سعید اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد نوسانات اخیر تالار شیشه‌ای گفت: این روزها بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است تا تحلیل‌های بنیادی بازار. بنابراین نوسانات اخیر را می‌توان به عملکرد وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی و همچنین مسائل بین‌المللی مختلف که عمدتا تحلیل‌های اقتصادی نبوده و در حوزه‌ی شایعات و اخبار اقتصاد سیاسی و بین‌الملل رخ داده است، نسبت داد.

وی گفت: زمانی که بسته ارزی اعلام شد، جو مثبتی در بازار ایجاد شد، چون فعالین بازار سرمایه فکر می‌کردند که احتمالا پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها نرخ ارز بدست آورده خود در 4 ماه نخست سال را با نرخ بازار آزاد عرضه خواهند کرد و درآمدهای آنها نیز افزایش خواهد یافت و این باعث رشد در شاخص شد.

بیگدلی تصریح کرد: عدم عرضه تقریبا 4 میلیارد دلار  توسط پتروشیمی‌ها علیرغم فشارهای دولتی، علامتی به فعالین اقتصاد داد که پیش‌بینی‌های آنها در مورد بازار صحیح نبوده است.

وی تصریح کرد: ازسویی فشارهای بین‌المللی و اظهارت مختلف بیم وامیدهای فراوانی در بازار سرمایه ایجاد کرد و به محض دریافت اخبار مثبت فروش آبشاری سهام برخی شرکت‌ها آغاز می‌شد اما مجددا با یک خبر دیگر ارزش آن کاهش می‌یافت.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به کاهش مالیات فروش سهام از 0.5 به 0.1  گفت: با توجه به اینکه مالیات‌ها تحت قوانین مالیاتی قرار دارد، معمولا پیچیده‌گی‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد که فرایند آن را طولانی می‌کند. خوشبختانه الان ساختاری ایجاد شده که برخی از قوانین با سرعت بالایی مصوب می شوند.

وی تصریح کرد: از همین روی پیشنهاد سازمان بورس مبنی بر کاهش مالیات معاملات جهت تسهیل در روند معاملات بود که خوشبختانه این قانون تصویب شد و مالیات فروش سهام به 0.1 کاهش یافت. ما نیز به عنوان کانون نهادهای سرمایه‌گذاری پیشنهاد داده‌ایم تا مالیات صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمتر از مالیات اشخاص باشد. چون صندوق ها می‌توانند با جلب اعتماد عمومی، افراد عادی را به بازار جذب کنند. برای اینکه این بازارها حجم معاملاتی بالایی دارند و این موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

کد N1974691

وبگردی