آفتاب
با درخواست از دولت ترامپ برای ارائه گزارش عنوان شد:

نگرانی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از اهداف هسته‌ای عربستان

نگرانی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از اهداف هسته‌ای عربستان

برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به اهداف بلندپروازنه عربستان سعودی در زمینه برنامه‌های هسته‎‌ای هشدار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به تازگی لایحه‌ای با امضای نمایندگان هر دو حزب را در ارتباط با نگرانی‌ها پیرامون اهداف عربستان سعودی از دنبال کردن برنامه‌ هسته‌ای آماده کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی از دولت ترامپ می‌خواهد حداکثر طی ۱۸۰ روز گزارشی را در ارتباط با «منافع ملی آمریکا و اسرائیل و تصمیم عربستان برای غنی سازی سوخت هسته‎‌ای» آماده کند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تهیه این گزارش را برعهده شورای امنیت ملی دولت ترامپ گذاشته و خواستار شفاف سازی واشنگتن درباره فروش راکتورهای هسته‌ای ساخت آمریکا به سعودی‌ها شده‌ است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز در این ارتباط به نقل از برد اشنایدر از نمایندگان امضا کننده این طرح گفته است نگرانی‌های جدی در ارتباط با درخواست‌های عربستان برای خرید تجهیزات غنی سازی و هسته‌ای از آمریکا وجود دارد و دولت موظف است این نگرانی‌ها را در ارتباط با متحدان واشنگتن در منطقه از جمله اسرائیل در نظر بگیرد.

عربستان سعودی در حال حاضر اعلام کرده که در قالب برنامه‌های محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و با هدف کاهش وابستگی به منابع نفتی تصمیم دارد تا ۱۶ رآکتور هسته‌ای را طراحی و راه اندازی کند.

با وجود ادعای مقامات سعودی در ارتباط با صلح آمیز بودن اهداف این کشور برای پیگیری برنامه هسته‌ای، اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پیشتر در گفتگو با شبکه سی بی اس مدعی شده بود در صورت توسعه برنامه‌ هسته‌ای ایران؛ عربستان نیز خیلی زود به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت خواهد کرد.

کد N1974599

وبگردی