آفتاب

امضاء تفاهمنامه دامپزشکی، باغبانی و زنبورداری بین روسای جهاد کشاورزی ایران و ترکیه

امضاء تفاهمنامه دامپزشکی، باغبانی و زنبورداری بین روسای جهاد کشاورزی ایران و ترکیه

سه سند همکاری در زمینه دامپزشکی ، باغبانی و زنبورداری بین روسای جهاد کشاورزی ایران و ترکیه به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بکر پاک دمیرلی وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه در مراسم امضاء تفاهمنامه با وزارت کشاورزی ایران اظهار کرد: تاسیس کمیته کشاورزی بهانه‌ای شد که ما به ایران بیاییم. من ایران را دوست دارم و بارها ایران آمده‌ام اما این اولین بار است که به عنوان وزیر کشاورزی می‌آیم.

وی افزود: برای کشته شدگان اهواز از خداوند رحمت می‌طلبم و برای بازماندگان آرزوی سلامتی دارم.حادثه ای که در اهواز رخ داد ما را بر این می‌دارد که برای مبارزه با تروریسم با هم بیشتر همکاری داشته باشیم.

بکر پاک دمیرلی گفت: روابط ما با ایران نه تنها به خاطر ایران بلکه به خاطر کشورهای همسایه‌مان است.

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه در ادامه تصریح کرد: روابط ما در این اواخر صمیمت بیشتری داشته مخصوصا به خاطر مشکلاتی که در قطر و قدس اتفاق افتاد.

وی گفت: در آخرین دیداری که به خاطر سوریه داشتیم روابط و همکاری‌ها بیشتر شد البته باید روابط افزایش یابد.

دمیرلی در رابطه با روابط تجاری ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: درآمد تجاری این دو کشور در سال 2017 نسبتا خوب بوده و این روند باید ادامه پیدا کند اما در کشاورزی تنها 220 میلیون دلار صادرات بین دو کشور انجام شده و نشان دهنده آن است که ما می توانیم روابط بیشتری در این زمینه با هم داشته باشیم.

وی گفت: پس از خروج ترامپ از برجام در رابطه با تحریم‌هایی که اعمال شده ما در حال تحقیق درباره آن هستیم.

وی افزود: در دنیا به ویژه در دوره سرمایه گذاری، جنگ رقابتی بین کشورها وجود دارد ترکیه در 35 سال اخیر تجربه خوبی کسب کرده که می‌تواند این تجربیات را با کشور دوست خود ایران ادامه دهد.

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه با اشاره به معافیت‌های مرزی تصریح کرد: یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم ایجاد یک سری معافیت‌ها در مرزهای زمینی است این اتفاق می‌تواند جان دوباره‌ای به اقتصاد دو کشور بدهد.

وی افزود: تجارت ما در سال‌های گذشته روند ثابتی داشته و ما باید آن را عملیاتی کنیم به همین دلیل به نمایندگی از جمهوری ترکیه اینجا هستم و الان زمان پیشرفت است .فعالیت های بسیار خوبی انجام شده و اگر بتوانیم این فعالیت ها را عملیاتی کنیم می توانیم شرایط را بهبود دهیم.

وی گفت:  با توجه به این که شرایط اقلیمی تغییر پیدا کرده در زمینه خشکسالی باید اقدامات موثری انجام شود.

دمیرلی در ادامه خاطرنشان کرد: در رابطه با فعالیت‌های گلخانه‌ای که در کشور شما اتفاق می‌افتد اطلاع دارم. ترکیه تجربه خوبی در این زمینه دارد و حتی بالاتر از اروپا است و می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

وی گفت: امیدوارم به جز ترکیه در این زمینه به جای دیگری نروید.

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه  با اشاره به شایعاتی مبنی بر اینکه فعالیت های جمهوری ترکیه باعث ایجاد گردوغبار در ایران شده است، تشریح کرد: در رابطه با موضوع گردوغباری که کشور شما را فرا گرفته است باید عرض کنیم فعالیت هایی که در ترکیه انجام شده دلیل بر آلودگی گردوغباری ایران نیست و دشمنان قصد بر برهم زدن روابط ما را دارند.

دمیرلی با اشاره به محدودیت‌های صادراتی و وارداتی ایران عنوان کرد: در کشور شما محدودیتی برای واردات وجود دارد که 1339 محصول را شامل می‌شود که از این میزان 179 مورد کشاورزی است.

وی گفت: در دوره تحریم چنین محدودیتی به تجارت ما ضربه خواهد زد. امیدواریم این اقدامات مورد تجدیدنظر قرار گیرد و ترکیه و ایران در قرارداد تجارت ترجیحی به یک همکاری متقابل برسند.

کد N1974266

وبگردی