آفتاب

خنیاگری‌های سیما بینا در ترانه‌های محلی یار و دیار/بازنشر یک کتاب

خنیاگری‌های سیما بینا در ترانه‌های محلی یار و دیار/بازنشر یک کتاب

کتاب «مانایِ سیما بینا؛ مردم‌شناسی در موسیقیِ آواز و ترانه‌های محلی» تالیف محمدرسول گلشن فومنی تجدید چاپ شد.

به گزارش ایلنا، فعالیت‌های سیما بینا (خواننده آوازها و ترانه‌های محلی ایرانی) در عرصه موسیقی فولکلور دستمایه اثری پژوهشی با عنوان «مانایِ سیما بینا؛ مردم‌شناسی در موسیقیِ آواز و ترانه‌های محلی» قرار گرفته است.

محمدرسول گلشن‌فومنی (دانش‌آموخته دکتری علوم اجتماعی) مولف این کتاب، حاصل پنج سال پژوهش‌ خود در حوزه مردم‌شناسی فرهنگی را با تمرکز بر موسیقی فولکلور به همراه بیش از 220 ترانه محلی ایران، بار دیگر به دست نشر سپرده است.

از آنجا که نویسنده، به قول خود نه خواننده است، نه نوازنده و نه موسیقیدان، مدل و نمونه کار خود را همان گونه که از سرتیتر نخستین مقاله او پیداست، «خنیاگری‌های خواننده بلند آوازه ایران در نغمه‌های صحرا و ترانه‌های محلی یار و دیار؛ سیما بینا» قرار داده است.

در این کتاب که حاصل پنج سال پژوهش و تحقیق در زمینه مردم‌شناسی فرهنگی است، پدیده موسیقی آوازی همچون یک نهاد اجتماعی از بدو پیدایش آواز و ترانه‌های عامیانه در تاریخ بشر و به دنبال آن ترانه‌های محلی و عامیانه ایران و چگونگی سیر تحولی آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

«مانای سیما بینا؛ مردم‌شناسی در موسیقیِ آواز و ترانه‌های محلی» عنوان کلی 13 مقاله پژوهشی است که بخش نخست کتاب حاضر را تشکیل می‌دهد، در بخش دوم اثر نیز به اتکای پژوهش‌های سیما بینا، دربرگیرنده بیش از 220 ترانه محلی از خراسان، گیلان، تالش، مازندران، شیراز، لرستان، کردی بختیاری، آذری، الموت و دیگر نواحی ایران است.

این کتاب که پیشتر توسط نشر زرباف منتشر شده بود امسال با عنوان بلند و کامل «مانایِ سیما بینا: مردم‌شناسی در موسیقیِ آواز و ترانه‌های محلی» توسط نشر وانیا در 560 صفحه و با طرح جلدی اثر سیما بینا منتشر شده است.  

کد N1974056

وبگردی