آفتاب

دلالان نفس ماهیگران و آبزی‌‌‌‌‌پروران را گرفته‌‌‌‌‌اند/ دولت رقیب بخش خصوصی است

دلالان نفس ماهیگران و آبزی‌‌‌‌‌پروران را گرفته‌‌‌‌‌اند/ دولت رقیب بخش خصوصی است

نشست هم‌‌‌‌اندیشی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران عصر امروز سه‌‌‌‌شنبه ۱۰ مهر در اتاق تعاونی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ارسلان قاسمی، نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در این نشست گفت: ما در بخش تعاونی ۲۵ هزار تعاونی فعال و ۱۵ هزار تعاونی غیرفعال داریم. بیشتر فعالان بخش تعاون تولیدکننده هستند و به بخش بازار کمتر پرداخته شده است. در کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ۲۳ اتحادیه ملی در ۱۷ گرایش مختلف وجود دارد.

آقازاده رییس اتحادیه ماهیان گرمابی در ادامه این نشست اظهار داشت: در سال ۹۶ میزان تولید ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که ۷۶۰ هزار تن صیادی و ۴۷۷ هزار تن در آب‌‌های داخلی پرورش می‌‌‌یافت که از این ۴۷۷ هزار تن، ۱۹۶ هزار تن ماهیان گرمابی و ۱۶۸ تن ماهیان سرد آبی را شامل می‌‌شد. 

صادرات آبزیان ۳۸۸ میلیون دلار ارز وارد کشور کرده است

وی افزود: تراز تجاری شیلات به نسبت بخش‌‌‌‌‌‌‌های دیگر کشاورزی مثبت است. صادرات آبزیان ۳۸۸ میلیون دلار ارز وارد کشور کرده است. در کمیسیون کشاورزی اتاق ما کارگروه آبزیان داریم که از نمایندگان مجلس می‌‌‌خواهیم یک نماینده بخش کشاورزی در مجلس را به جلسات ما اختصاص دهند تا در جلسات ما حضور پیدا کنند.

رییس اتحادیه ماهیان گرمابی ادامه داد: دلالان نفس ماهیگران و آبزی‌‌‌‌‌پروران را گرفته‌‌‌‌‌اند و آنچه از تولیدکننده خریداری می‌‌‌‌شود و به دست مصرف کننده می‌‌‌رسد بیشتر رقم آن به جیب دلالان می‌‌رود.

بسیاری از مشکلات را تشکل‌‌‌‌ها می‌‌توانند حل کنند

آزاد، رییس اتحادیه سراسری دامپروری در ادامه این نشست تصریح کرد: بسیاری از مشکلات را تشکل‌‌‌‌ها می‌‌توانند حل کنند. از آنجایی که بحث فصل بودجه هم شروع شده برای بودجه بخش دام فکرهایی بشود. 

وی به به موضوع شیرخشک اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث شیرخشک که قرار است در کمیته به آن پرداخته شود، باید به نحوی موضوع مورد بررسی قرار گیرد. هر دو طرف دامدار در صنایع لبنی ضرر نکنند.

شرکت پشتیبانی حتی یک کیلوگرم به تولیدکنندگان فرآورده‌‌های گوشتی نداده است

حسین‌‌‌زاده، دبیر انجمن فرآورده‌‌‌‌های گوشتی در ادامه این مراسم، درخصوص مشکلات واردات گوشت ابراز داشت: مشکلات واردات گوشت بسیار زیاد شده است. شرکت پشتیبانی تاکنون حتی یک کیلوگرم به تولیدکنندگان فرآورده‌‌های گوشتی نداده است.

وی افزود: افزایش قیمت برای ما بالاتر از ۱۰ درصد نمی‌‌‌تواند باشد در حالی که مواد اولیه و نهاده‌‌های ما دو برابر شده است. با این وجود تعزیزات بسیاری از شرکت‌های ما را جریمه می‌‌کند.

وزارت صنعت به ما اجازه واردات بدهد

میررضوی، مدیرعامل شرکت صنایع کنسرو نیز در این نشست بیان کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن هر سال تولید داشتیم اما کمتر از ۷۰۰ هزار تن تولید شده که به خاطر صادرات به عراق بوده است. امروز هم کیلویی، ۱۲۰۰ تومان به کارخانه تحویل داده می‌‌شود که برای واحدهایی که نقدینگی آنها اجازه خرید گوجه به این قیمت را نمی‌‌دهد باید تسهیلاتی گرفته شود.

وی اضافه کرد: ما به وزارت صنعت نامه زدیم که در این زمان که اجازه واردات آن را به ما بدهند که با کمبود مواجه نشویم.

دولت رقیب بخش خصوصی است

رضایی، رییس اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه این نشست، یادآور شد: ما در تمام کشور مشکل مراتع را داریم. طرح تنفس مرتع را به مجلس و کمیسیون کشاورزی از قبل ارائه داده‌‌ام.

وی با بیان اینکه در کشور ۳۷ میلیون واحد دامی با مجوز کار می‌‌‌کنند اما ۳۸ میلیون واحد دیگر بدون مجوز هستند و مراتع را نابود می کنند، عنوان کرد: مهمترین اقدام کشورها استفاده از سندیکاها و تشکل‌‌ها است اما در ایران هیچ حمایتی نمی‌‌شود. دولت خودش رقیب بخش خصوصی است و پشتیبانی امور دام حکم آفت را در منابع طبیعی دارد.

در پایان زمان طرح موضوع توسط روسای اتحادیه‌‌ها، فرهوی مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور گفت: ایجاد زنجیره‌‌‌های توزیع یکی از مهمترین حلقه‌‌‌های مفقوده بخش کشاورزی است. اصلاح نژاد در تخم بچه ماهی از حیاتی‌‌ترین کالاهایی که به صورت انحصاری درآمده و اتحادیه اجازه واردات و و اصلاح نژاد آن را ندارد.

کد N1973375

وبگردی