آفتاب

بوی بد امانمان را بریده است آریا فرشاد

بوی بد امانمان را بریده است آریا فرشاد

همشهری محله: از ضلع شمال غربی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور، چنان بوی بدی می‌آید که در ساعت‌هایی از عصر حتی نمی‌توان دقیقه‌ای در آنجا ایستاد.

شمال غربی دانشگاه «علم و صنعت» البته خالی از دانشجوست، اما ساکنان «مسیل عبادی»، خیابان‌های «سراج» و «ملک‌لو» تا شعاع 800 متر این بو را استشمام می‌کنند به گونه‌ای که در تابستان هم نمی‌توانستند از کولرهای آبی خود استفاده کنند. این بوی مسیل سرپوشیده عبادی از فاضلاب شهرک‌های ارتشی در منطقه «ده نارمک»، «بلوار ارتش» و «لویزان» سرچشمه می‌گیرد. فاضلابی که به گفته «محمد پیرعلی» شهردار ناحیه 4 منطقه 4 مدتی است که کور شده است، اما همچنان ساکنان محله «علم و صنعت» را آزار می‌دهد.

سمت شمال غربی دانشگاه علم و صنعت را برانداز می‌کنیم. مسیل عبادی از نهری سرچشمه می‌گیرد که در بخش شمالی، فاضلاب به آن ریخته می‌شود. بخشی از مسیل از داخل دانشگاه علم و صنعت می‌گذرد که روی آن پوشانده شده است. باغبان‌های دانشگاه با تدبیری که اندیشیده‌اند،

بخشی از آن را چمن‌کاری کرده‌اند اما به هیچ‌وجه نمی‌توان با این روش‌ها جلو بوی بد را گرفت. بویی که در فصل تابستان حتی به رانندگان خودروها نیز اجازه نمی‌دهد که بتوانند آسوده در زیر آفتاب از کولرهای خودروشان استفاده کنند. با نگاهی گذرا نیز می‌توان دریافت که هنوز بعضی از فاضلاب‌های خانه‌هایی که توسط پیمانکاران با اهمال کار خود را به پایان برده‌اند، به این نهر می‌ریزند و دریچه‌های خروجی فاضلاب را بدون هیچ ملاحظه و قانونی به این مسیل گشوده‌اند.

با «صابر بحری» شورایار محله نارمک در منطقه 4، نبش خیابان «عبادی» و روبه‌روی بانک قرار گذاشته‌ایم جایی که متقاضیانی که می‌خواهند از «خودپرداز» پول بگیرند، از بوی بد مسیل عبادی گلایه دارند. با یکی از آنها صحبت می‌کنیم و او گله می‌کند که به مدت 15 سال با بوی بد در این منطقه دست به گریبان‌اند. این درحالی است که پیش‌ترها، وقتی مسیل عبادی سرپوشیده نبود، هنگام بارش باران، آب از روی این مسیل سرریز می‌کرد و به خیابان می‌ریخت.

با صابر بحری مسیل عبادی را‌ متر می‌کنیم. ابتدا به شمال خیابان و سپس به جنوبش می‌رویم. بحری می‌گوید: «مسیل عبادی در منطقه 4 از «لویزان» و ابتدای بزرگراه «شهید بابایی» آغاز می‌شود و پس از گذر از منطقه ما به بزرگراه «رسالت» و منطقه 8 می‌رود. آنجا به دلیل اینکه از زیر بزرگراه «امام علی(ع)» رد می‌شود، بوی بد چندان زننده نیست اما ساکنان بخشی از منطقه 4 را عاصی کرده است.» بحری می‌گوید: «پیش از این، مسیل سرپوشیده نبود.

چند سال است که این مسیل را پوشانده‌اند اما هنوز هم بوی بد از آن متصاعد می‌شود. معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه اعلام کرده است برای رفع بوی بد مسیل عبادی، مانند گذشته روی آن را باز کند اما اگر این کار کارشناسی نشده باشد و براساس تدبیر انجام نشود، ممکن است بوی بد را بیشتر کند. به همین دلیل تاکنون شورایاری محله نارمک با آن مخالفت کرده است. در گذشته آب باران سرریز می‌کرد و بخش‌هایی از خیابان فرجام و عبادی و ملک‌لو را به گند می‌کشید. به گمانم شهرداری منطقه با همکاری شرکت آب و فاضلاب باید دلیل بوی بد این مسیل را بررسی کنند و سپس دست به اقدام بزنند.»

  • کاسبان محله چه می‌گویند؟

«غلامرضا یاسینی» کاسب خیابان ملک‌لو است. با ورود ما به مغازه‌اش از جا برمی‌خیزد. آب دهانش را قورت می‌دهد و می‌گوید: «ما به این بوی بد عادت کرده‌ایم اما بخش غربی مسیل بوی بدتری دارد. به گمانم بد نیست سری به کاسبان آن دور و اطراف بزنید. نمی‌توانم دقیق بگویم که چه ساعت‌هایی از روز این بوی بد بیشتر است چون ما در مجموع این بو را هر روز استشمام می‌کنیم و پس از دقایقی که کرکره مغازه را بالا می‌کشیم، دیگر به این بو عادت می‌کنیم.»

سمت غرب مسیل عبادی در خیابان عبادی می‌رویم. در مسیر عبور از خیابان فرجام متوجه پارکی می‌شویم که روی مسیل عبادی ساخته شده و از قضا هنگام عصر هیچ‌کس رفت و آمدی به آنجا ندارد. زیرا همین بوی بد موجب شده ساکنان از امکانات ورزشی پارک بهره‌ای نبرند و بیشتر از این نقطه فراری‌اند. «رسول یاوری» میوه‌فروش غرب خیابان عبادی است. با معرفی شورایار محله لب به سخن می‌گشاید و می‌گوید: «بعدازظهرها، حدود ساعت 7:30 تا 8 بوی اینجا بسیار بد است. باور کنید عصرها حتی یک دقیقه هم نمی‌توان در این نقطه ایستاد. همه مشتری‌های گذری ما از این منطقه فراری‌اند.»

  • سخنان شهردار ناحیه

شهردار ناحیه 4 منطقه 4، درباره مسیل عبادی می‌گوید: «مسیل عبادی در قسمت بالادست خود به پادگان‌های ارتش منتهی است. بخشی از فاضلاب آنها و خانه‌های سازمانی نیروهای مسلح به این مسیل سرریز می‌شد در حالی که باید آن را در کانال‌های فاضلاب می‌ریختند. سال گذشته که این کانال اصلاح نشده بود، بوی آن برای ساکنان زننده بود اما در سال جدید و اواخر بهار، با همکاری مسئول اداره قنوات منطقه، نقاطی را که شناسایی کرده بودیم مسدود کردیم و این بو به مراتب کمتر از قبل شده است.

موضوع لایروبی این مسیل نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد و هفته‌ای 2 نوبت به شکل مستمر لایروبی می‌شود. با انجام تونل خاکریز آب که در منطقه ما وجود دارد، بنا داریم که آب به‌طور مستمر در این مسیل جریان پیدا کند تا مشکل بوی بد برای همیشه رفع شود.» «محمد پیرعلی» در ادامه به روبسته بودن کل مسیل اشاره و تأکید می‌کند:

«بخشی از این مسیل در خیابان ملک‌لو محل ورود عوامل اجرایی شهرداری است که نهر را پاکسازی می‌کنند. کل کانال به‌ شکل «سنگدار» پوشیده شده است و این سرپوشیدگی به جز چند نقطه، سراسر آن دیده می‌شود. اگر جایی باز است، شهروندان می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند تا آن را هم برطرف کنیم. عوامل معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه به همراه شورایار و دبیر شورایاری محله علم و صنعت ورودی فاضلاب‌ها را شناسایی کردند. زیرا بوی نامطبوع مربوط به همان فاضلاب‌ها بود که تاکنون بیش از 80‌درصد آن اصلاح شده است. امیدواریم با تدابیر شهردار منطقه و با ساخت تونل خاکریز آب، همه این بوی بد رفع شود.»

کد N1973311

وبگردی