آفتاب

چه کسی تضمین می‌دهد اگر FATF را پذیرفتیم، هفته بعد از لیست خاکستری خارج شویم؟

چه کسی تضمین می‌دهد اگر FATF را پذیرفتیم، هفته بعد از لیست خاکستری خارج شویم؟

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کارگران و پرسنل شهرداری‌های بسیاری از شهرهای کشور در این شرایط سخت و شکننده اقتصادی حقوق معوق دارند مردم می‌پرسند چرا دولت کاری نمی‌کند و دیگر اینکه دولت چه کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید جواد ساداتی‌نژاد در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس گفت: پیام اقدام موشکی و پهپادی سپاه علیه تروریست‌ها به حامیان تروریسم در منطقه از جمله امارات و عربستان را به همراه داشته که اگر دست و پای خود را از ایران جمع نکند با قدرت قطع خواهد شد. 

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور امروز روزهای سختی در حوزه معیشت و اقتصاد برای ملت غیرتمند و مقاوم ایران اسلامی است تنگناهای معیشتی مردم را آزار می‌دهد و کمر مردم را شکسته است. کارگران و اقشار ضعیف جامعه در شرایط سختی به سر می‌برند. کارگران و پرسنل شهرداری‌های بسیاری از شهرهای کشور در این شرایط سخت و شکننده اقتصادی حقوق معوق دارند مردم می‌پرسند چرا دولت کاری نمی‌کند و دیگر اینکه دولت چه کار می‌کند. 

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: درست است که تحریم شده‌ایم اما مگر ۴۰ سال نیست که تحریمیم می‌گویند این تحریم متفاوت است این را هم قبول می‌کنیم اما بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی عدم مدیریت در داخل است و این کلام خود رئیس‌جمهور است که نوسانات ارزی در گذشته را نتیجه عدم مدیریت، عدم تصمیم‌گیری به موقع و عدم شفافیت می‌دانست،‌ چه شده است که امروز خود گرفتار همین بی‌تدبیری شده است. 

وی با بیان این‌که عدم اطلاع‌رسانی به موقع دولت و نداشتن سخنگو در این شرایط،‌عدم سرعت در تصمیم‌گیری و اقدام و با عنوان مثال نداشتن سفیر در بعضی‌ کشورهایی که می‌توانند در این شرایط کمک کنند، عنوان کرد:عدم بازنگری دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که در شرایط عادی شاید کارآمد باشد اما امروز خود عامل تحریم داخلی شده و نشان می‌دهد لازم است با سرعت دولت با تعیین تکلیف وزارتخانه‌های اقتصاد و کار و ترمیم مناسب کابینه تسلط خود را بر اوضاع بیشتر و نقش نظارتی خود را به درستی ایفا کند. 

وی با اشاره به موضوع FATF افزود: از سال ۹۴ که وزیر اقتصاد برنامه اقدام را امضا کرد و اجرای ۴۱ بند با جدول زمانی مشخص را پذیرفت تا به امروز ۴۰ بند اجرا شده است و فقط اجرای یک بند آن (کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) باقی مانده است. سوال این است برای اینکه تجربه تلخ برجام تکرار نشود چرا FATF ایران را از لیست خاکستری خارج نمی‌کند. تجربه برجام نشان داد ما همیشه به تعهد عمل کرده‌ایم اما طرف مقابل به ویژه آمریکا به عهدش عمل نمی‌کند چه تضمینی وجود دارد که این بار هم این موضوع تکرار نشود. 

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی گفت: چه کسی حاضر است تضمین بدهد که اگر ما امروز کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را پذیرفتیم هفته بعد ما از لیست خاکستری خارج شویم لااقل برای اعتماد سازی ۵ سال ایران را از لیست سیاه خارج و جریان بانکی را برقرار کنند تا مجلس این موضوع را بررسی کند.

وی افزود: بند ۲ کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مصداق و مفهوم تروریسم را تعریف کرده و بند ۶ آن اجازه تحفظ و شرط را از کشورها می‌گیرد و لذا این می‌تواند موجب تشدید تحریم‌ها شود و بهانه را به دست دشمنان لجوج کشور بدهد. از طرف دیگر این سوال هم بی‌پاسخ است که تا الان ما در لیست خاکستری قرار داریم و از لیست سیاه خارج شده‌ایم چه آثاری برای ما داشته است چرا ما هنوز نمی‌توانیم حقوق پرسنل‌ سفارتخانه‌هایمان را حواله کنیم. این یعنی تعلیق صورت گرفته هیچ خاصیتی نداشته است پس چه اعتمادی است پذیرش آن برای ما کارگشا باشد. 

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: سوال این است آیا اجرای غیررسمی FATF عامل نابسامانی ارزی امروز نیست،‌ آیا جلوگیری از واردات ارز و بستن تمام روزنه‌های ورودی آن که خود مشابه FATF است به نابسامانی ارز دامن نزده است؟

کد N1972983

وبگردی