آفتاب

ضرابی‌نسب: سینمای ایران به بیماری شباهت فرم و محتوا دچار شده است

ضرابی‌نسب: سینمای ایران به بیماری شباهت فرم و محتوا دچار شده است

فیلم سینمایی دخمه به نویسندگی و کارگردانی وحید ضرابی‌نسب طی مراسمی در خانه هنرمندان رونمایی و اکران شد.

به گزارش ایلنا، وحید ضرابی‌نسب (کارگردان فیلم دخمه) پیش از آغاز نمایش این فیلم درباره شرایط دشوار تولید این فیلم گفت: اتمام این پروژه که ۸۰ درصد آن در شب و در فضاهای خارجی و باز روستایی می‌گذرد، تنها با یاری و همدلی تک تک عوامل فیلم میسر شد.

ضرابی‌نسب با گلایه از عدم توجه به گونه‌های مختلف فیلم در سینمای ایران گفت: سینمای ایران با وجود تنوع ژانرهای گوناگون جهانی، متاسفانه این روزها به بیماری شباهت فرم و محتوا دچار شده و تقریباً بیشتر آثار ساخته شده در طول سالهای اخیر، فقط در فضای شهری و با موضوعات اجتماعی یا کمدی تولید و اکران می‌شود و جای خالی آثار متفاوت در سینما به‌شدت  احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته در کنار فیلم‌های کمدی، آثاری در ژانرهای وحشت، معمایی، علمی و تخیلی نیز اکران می‌شدند، افزود: یکی از ژانرهایی که در سالهای اخیر بسیار مغفول مانده و توجهی به آن نشده، سینمای وحشت و ترس است. عدم حمایت از این زانر در ساخت و اکران باعث شده تا فیلمسازان داخلی و تهیه‌کنندگان چندان رغبتی به ورود به این عرصه از خود نشان ندهند.

کارگردان فیلم سینمایی دخمه مشکل دیگر سینمای ایران را کم‌توجهی به فرهنگ بومی و اعلام کرد و افزود: آیین‌ها و روایت‌های فولکلور غنی ایرانی می‌تواند بستر دراماتیکی برای تولید آثار سینمایی باشد ولی متاسفانه این نگاه به بوم و فرهنگ شفاهی یا مکتوب ایران در سینمای ایران کمرنگ است.

وحید ضرابی‌نسب گفت: فیلم دخمه ادعای بزرگی ندارد بلکه خواسته‌ام در این فیلم دوباره تجربه ژانر ترس و معما را در سینمای کشور نشان دهم آن هم بر بستری از آیین‌های فولکلور ایرانی.

در آیین رونمایی از فیلم دخمه، جمع زیاد از سینماگران و هنرمندان رشته‌های مختلف ازجمله بهزاد فراهانی، مجید رجبی معمار، شقایق فراهانی، کاوه خداشناس، مهدی میامی، قاسم زارع، سمیرا حسینی، کاوه ایمانی و محمدصادق مرکبی حضور داشتند.

کد N1972975

وبگردی