آفتاب

امدادگران عاشورایی بیماران صعب‌العلاج و سرطانی را تحت پوشش گرفته است

امدادگران عاشورایی بیماران صعب‌العلاج و سرطانی را تحت پوشش گرفته است

نصرالله فتحیان، مدیرعامل موسسه امدادگران عاشورا با مسعود حیدری، مدیرعامل خبرگزاری ایلنا در محل موسسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، فتحیان در این دیدار با اشاره به پیدایش این موسسه، گفت: رزمندگان بهداری رزمی در سال ۱۳۷۴ هیئتی را تحت عنوان امدادگران عاشورا بنا کردند تا با توسل به حضرت فاطمه زهرا (س) در جهت کمک به تقویت بسیج جامعه پزشکی و حفظ فرهنگ ایثار و کمک، حضوری فعال داشته باشند. پس از آن در سال ۱۳۸۱ این موسسه با پیشنهاد بانیان این هیئت، تاسیس شد.

وی افزود: موسسه خیریه امدادگران عاشورا، یک خیریه غیرسیاسی، غیرانتفاعی و مردم نهاد است. توجه این خیریه رسیدگی و کمک به بیماران مبتلا به سرطان و صعب‌العلاج است که از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها بوده و معمولاً درمان طولانی مدتی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

فتحیان این موسسه را واسطه‌ای بین خیرین و مددجویان عنوان کرد و گفت: هدف اصلی این موسسه، ایجاد زمینه مناسب به منظور ارائه خدمات امدادی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، مشاوره‌ای و توانبخشی مطلوب به محرومان با بهره‌گیری از استعدادهای موجود در جامعه است.

مدیرعامل موسسه امدادگران عاشورا اظهار کرد: این خیریه در ابتدا به بیماران نیازمندی که مبتلا به هر نوع بیماری بودند، خدمات رسانی می‌کرد، چندی بعد با بررسی‌های مختلف متوجه شدیم، بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها بوده و معمولاً درمان طولانی مدتی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و بیمه‌ها جوابگوی تمام هزینه‌های آنها نیستند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد، خدمات این خیریه به سمت حمایت از این نوع بیماری معطوف شود.

فتحیان ادامه داد:‌ میانگین هزینه درمانی بیماران سرطانی بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که بیمه‌ها نهایت تا ۵۰ درصد آن را مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تاسیس ۲۶ شعبه موسسه امدادگران عاشورا در سراسر کشور عنوان کرد: افراد نیازمندی که مبتلا به سرطان هستند، تحت پوشش این موسسه قرار می‌گیرند تا بخشی از هزینه‌های درمان آنها تامین شود.

فتحیان از حضور ۱۲ هزار خیر در موسسه امدادگران عاشورا خبر داد و گفت:‌ برخی از خیرین نیز، بدون افشای هویت خود، ماهیانه مبلغی پول به حساب این موسسه واریز می‌کند. همچنین ۳ هزار صندوق صدقات در سراسر کشور نصب شده که سالیانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان از آن برداشت می‌شود.

مدیرعامل موسسه امدادگران عاشورا، خیرین این موسسه را شامل سه گروه عنوان کرد و افزود: گروه اول شامل کارد درمانی است. در حال حاضر بیش از ۳ هزار پزشک عضو موسسه هستند که مطب و یا آزمایشگاه‌های خود را جهت درمان بیمارانی که از سوی موسسه معرفی می‌شوند، اختصاص داده‌اند. گروه دوم، افراد داوطلب هستند که بدون هیچ چشم‌داشت مالی، وقت خود را صرف افراد نیازمند می‌کنند و گروه سوم افرادی هستند که وظیفه تامین مالی این موسسه را بر عهده گرفته‌اند.

فتحیان در خصوص مصرف منابع این موسسه اظهار کرد: منابع مالی این موسسه صرف درمان مددجویان، ساخت ساختمان این موسسه و سبدهای ارزاق می‌شود که معمولا به صورت روزانه، ماهانه یا سالانه به مددجویان داده می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های موسسه امدادگران عاشورا گفت: اولین ویژگی این موسسه، «شفافیت مالی» آن است. تمام حساب‌های این موسسه، شبیه حساب‌های دولتی است و با دو امضا برداشت می‌شود. در این موسسه، حسابرسی ۶ ماهه و یک ساله انجام می‌شود.

مدیرعامل موسسه امدادگران عاشورا، دومین ویژگی را ایجاد «خلاقیت» عنوان کرد و افزود: این موسسه قصد ندارد، کار تکراری و موازی با سایر موسسات خیریه انجام دهد. این موسسه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا مشکل مددجو بدون لطمه به کرامات آن حل شود.

وی از حضور ۳۰ مددکار خانم جهت حفظ کرامات مددجویان زن خبر داد و گفت: ‌درصد بالایی از مراجعه‌کنندگان به این موسسه، خانم‌ها هستند به همین دلیل سعی شده، بیشتر مددکاران خانم باشند تا کرامات آنها حفظ شود.

فتحیان سومین ویژگی را «پایداری» عنوان کرد و افزود: برخی از خیریه‌ها، معمولا از لحاظ مالی و یا اخلاقی دچار آسیب می‌شوند که خوشبختانه این موسسه با طراحی سامانه‌ای برای ثبت الکترونیکی پرونده مددجویان، حضور خیرین و استفاده از مددکاران با تجربه، دچار چنین مشکلاتی نشده است.

در ادامه این نشست، مدیرعامل خبرگزاری ایلنا با اعلام همکاری و در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های این خبرگزاری در جهت تعامل هرچه بیشتر با خیریه امدادگران عاشورا گفت:‌ در چند دهه گذشته غفلت‌های بسیاری در موضوعات آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته است، بنابراین می‌توان از ظرفیت رسانه استفاده کرد تا همه افراد در سطح جامعه با کار خیر آشنا شده و این امر ترویج شود.

مسعود حیدری، فعالیت‌های این موسسه را مثبت عنوان کرد و افزود: این موسسه در جهت ارائه خدمات اجتماعی به اقشار کم‌در آمد و آسیب‌پذیر گام‌های موثری برداشته است. بنابراین می‌توان با تعامل بیشتر با این موسسه این امر خداپسندانه را بیش از پیش گسترش داد.

کد N1972655

وبگردی