آفتاب
افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

استقرار اس-۳۰۰ در سوریه، راهبرد سیاسی است نه پدافند نظامی/ انتظار مقابله سخت مسکو با تل‌آویو را نداشته باشیم

استقرار اس-۳۰۰ در سوریه، راهبرد سیاسی است نه پدافند نظامی/ انتظار مقابله سخت مسکو با تل‌آویو را نداشته باشیم

روابط روسیه و اسرائیل با یکدیگر به صورتی است که استقرار اس – ۳۰۰ در سوریه را نمی‌توان تقابل سخت مسکو با تل‌آویو دانست.

«افشار سلیمانی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای محدودیت‌های اعمالی روسیه برای استفاده از سامانه اس- ۳۰۰ در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: استقرار سامانه پدافندی اس – ۳۰۰ روسیه در سوریه دارای عقبه مشخصی است که باید مبداء آن را هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی در سوریه دانست که در راستای عملیات هوایی اسرائیل علیه اهداف سوریه به عنوان هدف پوششی سرنگون شد. در این بین روسیه به عنوان یکی از چهار کشوری که در روند صلح سوریه مشارکت کرده، ارتباط‌های مختلفی با اسرائیل دارد. از این جهت هماهنگی‌های مختلفی میان آنها وجود دارد که این مساله باعث شد تا موضوع سرنگونی هواپیمای روسیه در سوریه در سایه استقرار سامانه اس – ۳۰۰ قرار گرفت که سوالات زیادی در مورد آن بدون پاسخ باقی مانده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که روسیه و اسرائیل در وضعیت فعلی دارای همکاری استراتژیک هستند و در این راستا وزن سیاسی و میدانی روسیه به علاوه موقعیت رژیم صهیونیستی گویای رابطه میان هر دو طرف در حوزه منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است. از این منظر سقوط هواپیمای روسیه در سوریه خللی در رابطه میان مسکو و تل‌آویو ایجاد نکرده و نخواهد کرد. ظاهر امر این است که روسیه، اسرائیل را مقصر اصلی این پرونده می‌داند و مسکو هم به همین دلیل اس – ۳۰۰ را در سوریه مستقر کرد اما در باطن آنها هماهنگی‌های متعددی با هم دارند. از این منظر، اینکه روس‌ها اعلام می‌کنند استفاده سوریه از اس – ۳۰۰ بر اساس صلاحدید مسکو خواهد بود، دقیقاً نشان‌دهنده محفوظ بودن و اهمیت روابط با اسرائیل است.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که معادلات سوریه به صورتی رقم خورده است که وزن روسیه در در این کشور قوی‌تر شده است و در این راستا اسرائیل هم بیش از پیش به روس‌ نزدیک شده‌اند. باید به این مفهوم دست پیدا کنیم که روس‌ها از گذشته به دنبال استقرار سامانه اس- ۳۰۰ در سوریه بودند اما فشارهای اسرائیل و آمریکا مانع عملیاتی کردن این موضوع شد، ولی حادثه اخیر و سقوط هواپیمای آنها در سوریه موجب شد تا مسکو این سناریوی خود را عملیاتی کند.

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان با بیان اینکه ابهام‌های زیادی در مورد سخنان اخیر روسیه در مورد مدل استفاده سوریه از سامانه اس – ۳۰۰ وجود دارد، گفت: پرسش اصلی اینجاست که اگر اسرائیل مجدداً اقدام به بمباران مواضع سوریه کند، آیا روسیه به آن پاسخ خواهد داد یا خیر؟ باید بپذیریم که یکی از دلایل اسرائیل برای حمله به سوریه بحث حضور ایران در این کشور است که با هماهنگی دمشق صورت گرفته است اما اصل ماجرا این است که روسیه در زمان حمله مشترک بریتانیا، آمریکا و فرانسه به سوریه هیچ واکنش پدافندی از خود نشان نداد. لذا بحث این است که روسیه پس از استقرار اس – ۳۰۰ و حمله مجدد اسرائیل تا چه حد مایل به مقابله با این رژیم در آسمان سوریه خواهد بود؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری معتقدند که با استقرار سامانه اس – ۳۰۰ روسیه در سوریه اتفاق‌هایی خاصی رخ خواهد داد. به عنوان مثال همه بر این عقیده هستند که اگر رژیم صهیونیستی یا هر کشور منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مجدداً به سوریه حمله موشکی یا هوایی کند، سامانه پدافندی اس – ۳۰۰ روسیه عمل خواهد کرد اما سوابق میدانی و داده‌های سیاسی دقیقاً خلاف این مواضع و نظریات را اثبات می‌کنند. روسیه در سوریه نظارت مستشاری دارد و از سوی دیگر هم پرونده ادلب نشان می‌دهد که روس‌ها در حال به دست گرفتن ابزار جدید برای هدایت معادلات میدانی و محتویات رسانه‌ای هستند ولی باید دانست که این سامانه پدافندی به یک بازی جدید برای اسرائیل و آمریکا تبدیل خواهد شد. چراکه دیدارهای مقام‌های روسیه و اسرائیل گویای روابط دو طرف است. 

کد N1972554

وبگردی