آفتاب

تحلیل «عبدالباری عطوان» از مصافحه وزیران خارجه بحرین و سوریه

تحلیل «عبدالباری عطوان» از مصافحه وزیران خارجه بحرین و سوریه

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی درخصوص مصافحه وزیران خارجه بحرین و سوریه به ارزیابی این موضوع پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی در پایگاه «رای الیوم» درخصوص مصافحه ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین نوشت: این اقدام در نوع خود اقدامی نادر و کم سابقه بود نه به دلیل شدت گرمی و روبوسی بلکه به این خاطر که شبکه های العربیه و الحدث بارها آن را پخش و اعلام کردند این اقدام در چارچوب احیای نقش عربی در پرونده سوریه است. این شبکه ها توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکردند.

وی در ادامه گفت: این اقدام وزیر خارجه بحرین پس از گذشت ۷ سال از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و اعمال فشار کشورهای عضو این اتحادیه به سایر کشورهای عربی برای پیروی از این تصمیم، طرح بحرین به شکل انفرادی نبوده بلکه به منزله آزمایشی از سوی عربستان بود زیرا استقبال شبکه العربیه که در تحریک علیه مقامات سوریه و تلاش برای سرنگونی دولت سوریه در صف اول قرار داشت تصادفی نیست.

در مورد این اتفاق نکاتی وجود دارد که عبارتند از:

۱- بحرین بدون چراغ سبز عربستان و امارات دست به چنین اقدامی نمی زند، با توجه به اینکه تقریبا در بحران سوریه از نظر سیاسی، نظامی و مالی نقش کمتری در بحران سوریه داشته است بعید نیست که وزیر خارجه بحرین مامور به انجام این کار شده است و هدف از آن ایجاد زمینه برای گفتگو و تماس با سوریه است.

۲- این اتفاق پس از نشست محرمانه وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت، نشستی که هدف آن فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست سران کشورهای مذکور در ژانویه با هدف تشکیل ناتوی عربی است.

۳- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که بحران سوریه در ایستگاه پایانی خود است، ائتلاف آمریکا شکست خورده، بقای بشار اسد و نظام سوریه قطعی است و موضوع بازپس گیری ادلب توسط ارتش سوریه چند روز یا در نهایت چند هفته بیشتر طول نخواهید کشید.

عطوان در ادامه با اعلام اینکه اقدام وزیر خارجه بحرین شاید تلاشی برای دور کردن سوریه از محور مقاومت به رهبری ایران باشد گفت که عربستان سعودی بیش از ۱۰ میلیارد دلار به بشار اسد پیشنهاد کرد که در مقابل آن از ایران دور شود.

وی در پایان تأکید کرد که سران سوریه در بهترین روزهای خود بسر می‌برند و توانسته‌اند بر ۸۰ درصد از خاک خود مسلط شده، بمب انفجاری ادلب را در دامن ترکیه انداخته‌اند و کشورهای عربی که از سرکرده‌های مسلح برای سرنگونی دمشق حمایت می‌کردند، امروز در تلاش هستند که دل سوریه را به دست آورند.

کد N1972167

وبگردی