آفتاب

قرارداد پروژه احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام در بندر جاسک امروز امضا می‌شود

قرارداد پروژه احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام در بندر جاسک امروز امضا می‌شود

مخازن ذخیره سازی نفت خام در بندر جاسک دارای ظرفیت انبارش ده (10) میلیون بشکه از نفت خام سبک و سنگین است و مبلغ پیمان 606 میلیون یورو و به مدت 3 سال احداث و مدت بهره برداری 15 سال بوده و ظرفیت ذخیره سازی 10 میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران را دارد.

به گزارش ایلنا، با عنایت به سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه کشور، برنامه ریزی های لازم جهت توسعه سواحل مکران مورد توجه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران و علی الخصوص وزارت نفت قرار گرفت. از این رو شرکت ملی نفت ایران، حدود 5000 هکتار از اراضی ساحلی واقع در 65 کیلومتری غرب شهر جاسک، نزدیکی های کوه مبارک را به منظور احداث طرح های ویژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تحصیل و جانمایی کرده است. با توجه به تصویب احداث خط لوله 42 اینچ انتقال نفت خام گوره / جاسک، بخشی از اراضی تحصیل شده غرب جاسک به منظور احداث پایانه صادرات نفت خام و احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام در بندر جاسک تخصیص یافته و احداث مخزنگاه مذکور در دستور کار قرار گرفت.

این پروژه به روش  بصورت BOT با مالکیت شرکت ملی نفت ایران، شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان کارفرما شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران مدیریت طرح و شرکت پتروامید آسیا و شرکت سرمایه گذاری امید نیز سرمایه گذاران آن هستند.

مبلغ پیمان 606 میلیون یورو و به مدت 3 سال احداث و مدت بهره برداری 15 سال بوده و ظرفیت ذخیره سازی 10 میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران را دارد.

مخازن ذخیره سازی نفت خام در بندر جاسک دارای ظرفیت انبارش ده (10) میلیون بشکه از نفت خام سبک و سنگین است. این مخزنگاه شامل 20 دستگاه مخزن فلزی سقف شناور، هرکدام به ظرفیت پانصد هزار بشکه خواهد بود. مخزنگاه مذکور نفت خام ارسالی از خط لوله 42 اینچ انتقال نفت خام گوره جاسک را در انتهای خط دریافت کرده و ضمن ذخیره سازی و نگهداری نفت صادراتی، نسبت به پمپاژ و انتقال آن به خطوط لوله دریایی و گوی های شناور نفت خام ، اقدام می کند.

اجزاء مهم پروژه 20 دستگاه مخزن فلزی سقف ثابت هر کدام به ظرفیت 500،000 بشکه، ایستگاه پمپاژ نفت خام به گوی های شناور در پایانه صادرات نفت، احداث تأسیسات تأمین برق و شیرین سازی آب دریا، احداث تأسیسات صنعتی جانبی و پشتیبانی، مخزنگاه در زمینی به مساحت تقریبی 600 هکتار احداث می شود که قابلیت توسعه ظرفیت ذخیره سازی تا 30 میلیون بشکه نفت خام را خواهد داشت.

با توجه به سیاست وزارت نفت در بهره برداری حداکثری و جذب ظرفیت و توانایی سرمایه گذاران داخلی، اجری طرح بصورت " ساخت- بهره برداری- انتقال مالکیت (BOT)" برنامه ریزی و به مشارکت ایرانی "شرکت پتروامید آسیا و شرکت سرمایه گذاری امید" واگذار کرد.

تجربه موفق مشارکت سرمایه گذاری مذکور در اجرای طرح مشابهی در شهرستان گناوه ( مخازن پتروامید آسیا)، می تواند موجب امیدواری بیشتر شده و اجرای مطلوب و به موقع طرح را تضمین کند.

مطابق مفاد و شرایط پیمان منعقد شده، سرمایه گذار در مدت 3 سال نسبت به تأمین سرمایه، طراحی، تأمین کالا و تجهیزات، ساخت و راه اندازی مخزنگاه و طی مدت 15 سال نسبت به تعمیر، نگهداری و بهره برداری از آن اقدام نماید. مالکیت مجموعه در پایان سال هجدهم ( پایان دوره 15 ساله بهره برداری) به شرکت ملی نفت ایران منتقل می شود.

نتایح اجرای پروژه دریافت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از خط لوله 42 اینچ گوره / جاسک، ارسال متوسط روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به پایانه صادراتی جاسک، ذخیره سازی ده میلیون بشکه انواع نفت خام، قابلیت گسترش ظرفیت نگهداری و صادرات با توجه به نیازهای آتی، قابلیت دریافت و ذخیره انواع نفت خام از طریق گوی های شناور دریای، ایجاد بستر و شرایط لازم به منظور احداث پایانه صادراتی جدید جاسک و تضمین استمرارصادرات نفت خام کشور، متنوع کردن منابع صادراتی نفت خام، امکان تأمین خوراک پالایشگاه های برنامه ریزی شده جهت احداث در بندر جاسک با هدف حضور در بازار جهانی فرآورده های نفتی، مهیا کردم زیر ساخت های لازم در منطقه به منظور ایجاد صنایع وابسته است.

 

کد N1971231

وبگردی