آفتاب

وزارت علوم گزارش مستندی از اقدامات مهم به نهادهای بالادستی ارائه نکرده است

وزارت علوم گزارش مستندی از اقدامات مهم به نهادهای بالادستی ارائه نکرده است

نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: : برخی دانشگاه‌ها در کیش شعبه می‌زنند که محل تحصیل فرزندان محصولات و پولداران است. به رغم اینکه مصوبه آمایش در سال ۹۴ مصوب شد اما تاکنون هیچ گزارش مستندی از اقدامات مهم به نهادهای بالادستی ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نادر قاضی‌پور در جریان سوال از وزیر علوم در صحن علنی مجلس گفت: در شرایطی که استکبار جهانی با تحریم‌ها علیه ما عمل می‌کنند استفاده از توان نخبگان کشور برای حل مشکلات وجود ندارد و بستری برای رشد روزافزون دانشگاه‌های کشور باید فراهم شود.

وی با بیان اینکه وزارت علوم در حال حاضر در حال آمایش منطقه‌ای است، گفت: این وزارتخانه در سطح بندی و تعیین ماموریت‌ها فعالیت می‌کند. من با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در باب کاهش تمرکز و مشارکت دانشگاه‌ها و توزیع عادلانه منابع دانشگاهی موافقم اما در حال حاضر ابهاماتی وجود دارد که باعث شده این مهم در جهت عکس عمل کند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به دانشگاه‌هایی از جمله تهران و شریف گفت: برخی دانشگاه‌ها در کیش شعبه می‌زنند که محل تحصیل فرزندان محصولات و پولداران است. به رغم اینکه مصوبه آمایش در سال ۹۴ مصوب شد اما تاکنون هیچ گزارش مستندی از اقدامات مهم به نهادهای بالادستی ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های صنعتی در مناطق مرزی می‌توانند نقش مهمی در سند چشم‌انداز و در جذب دانشجویان ایفا کنند. اما برخی از دانشگاه‌ها از کل کشور دانشجو دارند و دانشگاه محلی شناخته شده‌اند با محلی اعلام شدن دانشگاه‌ها بنا است که در حل مسائل محلی اقدام کنند. با محلی اعلام شدن دانشگاه‌ها تکلیف اعضای هیئت علمی آنان چه می‌شود هزاران استاد بیکار خواهند شد ما باید سعی کنیم دانشگاه‌ها را در مناطق برخوردار و کم‌برخوردار هم‌سطح کنیم.

این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: تفاوت سطح دانشگاهی باعث مهاجرت می‌شود آیا با این کار می‌خواهیم نخبگان استانی را حفظ کنیم ما باید سطح دانشگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم وزارتخانه آمار می‌دهد که بخش زیادی از پایان‌نامه‌ها کاربردی نیست.

قاضی‌پور ادامه داد: حال نظام دانشگاهی کشور خوب نیست. بخش زیادی از پژوهش‌ها در کشور دردی را دوا نمی‌کند و بیت المال حیف و میل می‌شود. اف راد به مشاغل کاذب می‌پردازد اما وقت آن نرسیده کهوزارت علوم با اتخاذ سازوکارهایی خود را در قبال بیکاری و فارغ التحصیلان مسئول کند.

وی خاطرنشان کرد: چرا بودجه دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد آنها توزیع نمی‌شود موضوع عدالت و دسترسی به دانشگاه‌ها مغفول مانده است و آمار نشان می‌دهد که این موضوع کمتر شامل حال مستضعفان می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 50 درصد از جوانان به این دلیل که هزینه دانشگاه زیاد است به دانشگاه نمی‌روند، عنوان کرد: در مقایسه با کل کشور بخش کوچکی از مردم به امکانات دانشگاهی دسترسی دارند یکی از اهداف ما این بود که امکانات تحصیلی برای اقشار مستضعف در اختیار آنان قرار بگیرد اما در عمل چه چیزی اتفاق افتاد؟

این نماینده اصولگرای مجلس مطرح کرد: آقای وزیر نسبت به این موضوعات و تعیین تکلیف آنها اقدام کنید چرا که این کارها تنها باعث فلج کردن حوزه دانشگاهی مراکز استان‌های کشور است. توزیع عادلانه منابع علمی دانشگاهها با اقدامات وزارت علوم سنخیتی ندارد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نگذارید پس از پایان دوره وزارت آقای غلامی نامی غیرنیک از ایشان باقی بماند به پاسخ‌های وزیر رای منفی بدهید تا وزارت علوم از خواب بیدار شود. 

کد N1970947

وبگردی